Apparaten maken geen verbinding meer met IoT vlan

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Johan2020
  • Startdatum Startdatum
Sorry, ik had hem even op statisch gezet, zodat ik makkelijker een screenshot van de gegevens kon maken :(

Hij staat standaard op automatisch...
 
Wat je nog zou kunnen checken is onder inzichten en zoeken naar je telefoon(s). Alles verwijderen. Dan je wifi op je smartphone uit en aanzetten en nogmaals proberen te verbinden met IoT netwerk.

Heb je toevallig nog ergens een toestel liggen die je nog nooit hebt aangesloten? Die kan je ook nog proberen.

Mocht dit niet werken dan een reboot van je usg udm of wat je ook hebt. En je zou een andere poort kunnen kiezen in de switch voor de AP beneden.


Werkt niet allemaal niet heb ik even geen ideeën meer.

Koen
 
En het mysterie wordt alleen maar groter.....

Ik heb de tips van @kdejonge opgevolgd:

* Bij inzichten alles verwijderd en opnieuw geprobeerd
* Reboot gedaan van de USG
* Firewall regels allemaal gedeactiveerd
* Tip van @PcRene uitgevoerd en poort getagged

Het heeft allemaal niets geholpen!

Toen had ik een briljant idee: bij de accesspoints op de eerste verdieping en de zolder kan ik met de smartphones probleemloos inloggen op de IoT wifi. Dus heb ik besloten om het accesspoint van de zolder te wisselen met die van beneden. Na installatie direct gecheckt of ik beneden op de IoT kon inloggen, weer precies hetzelfde! Verbonden, geen internet en ip adres in 192.168.0 reeks (die ik helemaal niet gebruik). Vervolgens naar zolder gegaan om me daar in te loggen en bam direct ingelogd, volle sterkte.

Schiet mij maar lek! Wie snapt hier nog iets van?
 
  • Leuk
Waarderingen: Wimpie
Zitten de accespoints op zolder en op de eerste verdieping direct aangesloten op de switch waar ook de beneden AP op aangesloten is of zit er een switch tussen? Ik begin bijna te twijfelen dat er iets van een rogue accepoint aanwezig is van ander merk o.i.d. (aanname).

Koen
 
@kdejonge Dat vroeg ik me ook al af. Het lijkt ook net alsof hij beneden met een ander accesspoint contact maakt (vandaar het slechte signaal en vreemde ip adres), maar de grote vraag is natuurlijk: hoe dan.

Alle accesspoints zijn aangesloten op een Unifi 8 poort switch. Ik heb het accesspoint van beneden ook al op de mijn andere switch (16 poorten) aangesloten, ook hier geen verschil.

Zoals al eerder aangegeven, een heel groot raadsel.

Ik zit er aan te denken om een nieuwe IoT vlan te maken, om te kijken of dat verschil maakt. Ik ben dan alleen bang dat mijn 22 IoT apparaten geen verbinding meer hebben en ik me nog meer werk op de hals haal...
 
Je kunt eens met een app als Wifiman naar de kwaliteit van je netwerk kijken.

Je kunt volgens mij, rustig je Iot-vlan, Wifi-kanaal weg gooien en opnieuw maken. Bij gebruik zelfde Sidd en ww moeten je apparaten gewoon weer verbinding maken.

Er al eens aan gedacht om al je iot devices uit te zetten. Mogelijk dat 1 apparaat op hol is geslagen en je verbinding verstoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: kdejonge
Je zou nog een ssh connectie kunnen maken met de switch om vervolgens de config te controleren. Je kan voor de test kijken of het werkt zodra je je IoT netwerk een totaal ander ip-adres reeks toewijst. Misschien dat het een cache achtig probleempje is oid
 
Het kan eigenlijk gewoon niet anders dan dat er nog een tweede DHCP server op je netwerk zit, zoals @dbw ook al aangaf. Dat adres in het 192.168.0.x bereik moet gewoon ergens vandaan komen. Mijn gok zou zijn dat één van de apparaten die op je IoT netwerk zit ook een ingebouwde DHCP server heeft. Hoogstwaarschijnlijk één van de apparaten die is aangekoppeld op je AP beneden.
Dus de suggestie om alle IoT apparaten uit te zetten en dan te kijken of het probleem verdwijnt is een prima suggestie.
Ook zou je DHCP guarding aan kunnen zetten. Die bewaakt of er geen dubbele DHCP server op het netwerk zit.
 
Laatst bewerkt:
Yes! Het is gelukt!!! Toen @Hofstede aangaf dat er nog een apparaat met een DHCP server beneden moest zijn, kon het eigenlijk nog maar een apparaat zijn: een TP-Link signaal versterker die ik in de garage had gezet (vandaar het zwakke signaal) om daar het signaal van mijn IoT te versterken. Versterker eruit en ik direct met alle smartphones inloggen op vol signaal.

Ik wil de community hier op dit forum enorm bedanken voor jullie hulp en vooral @kdejonge die toch telkens weer de moeite nam om op mijn berichtjes te reageren, want eerlijk is eerlijk: zonder jullie was ik hier nooit achter gekomen!

Krijg er bijna een warm kerstgevoel bij 😁.

Nogmaals dank en hele fijne feestdagen gewenst!

Gr. Johan
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw, kdejonge en PcRene
Mooi dat het gelukt is.

Misschien een tip voor een volgende keer: Als je naast de UniFi apparatuur ook andere WiFi apparaten zoals versterkers in gebruik hebt meld dat dan. Dat is belangrijke informatie.

@dbw Ik had nogmaals naar jouw opmerking verwezen omdat ik al het idee had dat die over het hoofd was gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: kdejonge
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..