Cloudkey zorgt voor complete netwerk herstel klus na CK update

XXL

UniFier
1 apr 2020
8
0
1
Goedemiddag UBNT gebruikers,

Setup: Ik draai thuis een UBNT Unifi netwerk met Cloudkey V1, USG, 3 stuks 60W switches en 3 AC Pro AP's. Nu staat er een update klaar voor de Cloudkey maar ik durf die eigenlijk niet door te voeren want de UBNT update notifier waarschuwt al dat een reboot van de Cloudkey onderdeel is van het update proces. En we weten (denk ik) allemaal wel dat de kans op een onbereikbaar netwerk dan heel groot is want de CK V1 kan niet zo goed tegen verlies van stroom, of dat nu komt door een power outtage of een reboot van het systeem. Aangezien ik dit al verschillende malen heb gehad, heb ik er niet echt trek in maar een update is wel nodig natuurlijk.

Mijn vraag is welke maatregelen ik moet nemen om ervoor te zorgen dat wanneer de update erdoorheen is en de CK niet meer wil connecten. Want tot dusver kon ik vervolgens het hele netwerk weer opnieuw instellen.

Nog een tweede vraag: Ik kon tot op kort geleden zowel via de web interface op mijn laptop bij mijn controller, maar ook via de (erg mooie) UBNT iOS app. Sinds ik mijn netwerk opnieuw heb moeten instellen 'ziet' de UBNT iOS app geen enkel apparaat meer of het is 'beheerd door ander'. Ik wil graag weer zowel op de laptop als in de app kunnen werken met de instellingen. Is dat nog mogelijk?
 
Om het 'stroomloos' vallen van je CK1 te voorkomen kun je een externe adapter gebruiken i.p.v. PoE, daarmee voorkom je dat de switch de key uit zet.

Verder rustig één voor één de updates uitvoeren lijkt me. (eerst de CloudKey, daarna de switches en accesspoints)

Wat het handigst is: altijd backups maken voordat je een update uitvoert. Zo ben je sneller weer 'online'.
 
Daar zeg je wat. Dat had ik ook zelf kunnen bedenken maar kwam er niet op, een adaptertje aansluiten en er is onafhankelijke stroomtoevoer. Maar dan nog is rebooten een onderdeel van het updateproces en dat gaat samen met een korte stroomonderbreking van de CK als het goed is. En daar kunnen CK V1's niet zo goed tegen. Ik maak auto backups maar die staan dan weer op de CK dus als die niet meer werkt hoe implementeer ik dan een backup? SD kaartje uit de CK halen, in de laptop doen en in het controllermenu de plek aanwijzen op de HD?
 
Nee hoor, tijdens het softwarematig rebooten van een PoE switch gaat PoE niet uit, tenzij je dat expliciet opgeeft. Dus de CloudKey blijft gewoon onder spanning.
En de problemen met de CloudKey waar jij aan refereert treden alleen op als je de CloudKey onverwachts van spanning afgooit. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een bewuste herstart van een CloudKey zoals dat bij een update gebeurt problemen veroorzaakte.
Een backup maak je vanuit de controller zelf via manual backup. De controller biedt dan de backup ter download aan en die kun je neerzetten waar je maar wilt.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..