Genexis (Caiway) en Unifi

keestimmers

UniFier
1 apr 2021
15
3
3
Hallo,

ik probeer een unify lan configuratie, met een USG, Cloudkey en 4 AP's, te configureren achter een Genexis modem router van Caiway die niet in Bridge-mode gezet kan worden.
Wie heeft een beschrijving hoe ik dat goed kan doen?

Het probleem waar ik steeds tegen aanloop is dat de cloudkey de usg niet goed adopt.

Bedankt voor tips.

Kees.
 
Voordat je adopt het lan netwerk in de controller aanpassen naar iets anders dan 192.168.1.0, bv 192.168.2.0
Je hebt een ip conflict omdat genexis en unifi dezelfde reeksen uitdelen middels dhcp.

Screenshot 2023-04-04 at 17-10-50 UniFi Network - UDRSchildwachters.png
 
Als mijn apparaten zitten in de range 192.168.0.x - deze adressen worden nu door genexis uitgedeeld.
Wat ik wilde doen:

DHCP range Genexis aanpassen naar 192.168.10.x
Daarna de USG aansluiten. Deze krijgt dan een ip adres in de 10-range.
De DHCP range van de USG aanpassen naar 192.168.1.x
Daarna zal ik de cloudkey resetten en zien of de AP's en USG opnieuw geaccepteerd worden.

Zou dit moeten werken?
 
Dat zou moeten werken. Wil je dan de Genexis nog kunnen benaderen dan is dat via 192.168.10.254
En mss ook een dmz instellen naar 192.168.1.1.
Ik doe het zonder de genexis omdat hij destijds regelmatig zelf de wifi aan en settings terugzette.
 
Je kan ook een modem aanvragen welke al in bridge mode staat, zo kan je alles via je USG laten afhandelen. En mocht je glasvezel hebben liggen dan kan je modem van Caiway/Delta er helemaal tussenuit.
 
Nu wordt het weer verwarrend. Hoe kan ik de genexis er tussegenexis.jpgnuit halen? Het witte draadje gaat naar de genexis. Lijkt me niet deat ik in poort 1 of 2 een utp kabel kan stoppen?
 
Dat zou moeten werken. Wil je dan de Genexis nog kunnen benaderen dan is dat via 192.168.10.254
En mss ook een dmz instellen naar 192.168.1.1.
Ik doe het zonder de genexis omdat hij destijds regelmatig zelf de wifi aan en settings terugzette.
Moet ik voor dat eerste iets specifieks doen? En bedoel je met de dmz dat ik het ip adres van de usg daar neer zet?
 
Het kan ook zonder SFP poort op je router :banane09:

 
Ik stop ermee.
Als ik usg in de cloudkey probeer op te nemen. Vindt hij hem op het adres die hij kreeg van de genexis, dus 192.168.10.98 en niet op 192.168.0.1
Cloudkey ziet hem wel, maar neemt hem niet op. sterker nog ip adres wordt veranderd in compleet andere nl 192.168.1.1

I give up. want daar was ik een paar weken geleden ook gestopt. Het enige dat ik nu anders heb gedaan in een reset van de cloudkey... zonde. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
 
De DHCP op de Genexis uitzetten en alleen de CloudKey de adressen laten uitdelen.
 
Ik stop ermee.
Als ik usg in de cloudkey probeer op te nemen. Vindt hij hem op het adres die hij kreeg van de genexis, dus 192.168.10.98 en niet op 192.168.0.1

Het lijkt er op dat je de CloudKey op het LAN netwerk van de Genexis hebt aangesloten en niet op het LAN netwerk van de USG.

Als je het wilt configureren dan moet je netwerk fysiek als volgt zijn aangesloten.

Internet -> WAN Poort Genexis.

Dan: LAN Poort Genexis -> WAN poort USG 3P.

En dan uiteindelijk: LAN poort USG 3P -> Switch -> en daarop Cloudkey en AP's en reset van je netwerk aansluiten.

M.a.w.: Je moet dus aan de LAN zijde van de Genexis alleen de WAN poort van de USG 3P aansluiten, de rest van je netwerk (inclusief CloudKey) moet zich allemaal aan de LAN zijde van de USG bevinden.

Dan krijgt je Cloudkey een IP in het 192.168.1.x subnet van de USG en zal na adoptie bereikbaar zijn. Ook al je apparatuur zal uiteindelijk overgaan van 192.168.10.x naar 192.168.1.x.
 
Laatst bewerkt:
sterker nog ip adres wordt veranderd in compleet andere nl 192.168.1.1
even aanvullend op @Hofstede want ik dacht hetzelfde (WAN & LAN door elkaar aan het halen).......in jouw post #3 zeg je dat je het aan gaat passen naar 192.168.1.x hetgeen trouwens de standaard range is van de USG na een reset. Maw....als je LAN (genesis) naar WAN (usg) aansluit en al je andere netwerkspullen, inclusief de cloud key aan het LAN (usg) hangt, kan het niet fout gaan.
 
Dat was een fout van mij in post nr 3. Dat moet zijn 192.168.0.x Alle clients in mijn netwerk hebben een ip-adres in die range. Dat wil ik graag zou houden. Dus wat heb ik gedaan:

1. genexis laat ik een ip geven in de 192.168.10.x range -> de usg krijg hierdoor een ip adres 192.168.10.98
2. mijn usg laat ik een ip geven in de 192.168.0.x range
3 op de lan van mijn usg zit mijn switch en alle clients, incl cloudkey
4 cloudkey gereset - deze krijgt keurig een 192.168.0.7 ip adres
5 hij ziet een usg (met ip in de 10-range en niet in de 0-range) die klaar is om geadopt te worden
6 ik zeg adopteren
7 nu verandert het ip adres van de usg in 192.168.1.1

...

het lijkt er dus op dat de cloudkey mijn usg reset?
 
het lijkt er dus op dat de cloudkey mijn usg reset?
nee; de instellingen van de cloud key controller worden nog niet overgenomen door je USG omdat deze nog niet geadopteerd is. Dus de USG staat nog op zijn default 192.168.1.1 ,begin daar nu eerst eens mee te werken. Je kunt pas alles aanpassen als de USG geadopteerd is. Maw, zet het netwerk in de clopud key terug naar .1 of reset alles.
 
Volgens mij zit het net andersom. ;)

Ik denk dat in de WebGUI van de USG zelf het netwerk op 192.168.0.x gezet wordt voor de adoptie. En dan lijkt alles eerst te werken.

Als je USG na adoptie weer teruggaat naar 192.168.1.1 dan betekent dat dat in de Unifi controller het native netwerk echter nog steeds geconfigureerd is op 192.168.1.x. En tijdens de adoptie wordt de configuratie van de USG die je op 192.168.0.x had gezet door de controller weer overschreven naar 192.168.1.x.

Je moet dus voordat je de USG adopteert in de Unifi controller op de Cloudkey. de netwerk configuratie onder Settings -> Networks -> LAN ook aanpassen naar 192.168.0.x.
 
Inderdaad, als ie al geadopteerd is, dan klopt het wat topic starter zegt; de USG wordt 'gereset' door de cloud key, da`s precies hoe het hoort. Maar er was al een aanpassing gedaan, dat moet dan in de interface van de USG zelf gedaan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..