Help, niets werkt meer..

Dick Dijkstra

UniFier
15 feb 2023
13
5
3
Ik heb een thuisnetwerk met allemaal Unifi spul: 3 switches, 3 Ap's, een USG en Cloudkey gen 2 en een Ziggo connect box in bridge mode. Aangesloten computerapparatuur is MAC. Werkt(e) een aantal jaren al vlekkeloos.

Sinds gisteren 16.25 (kreeg een mailtje van mijn Synology NAS) werkt niets meer (behalve de persoonlijke hotspot van mijn Iphone ;-))

- AP's zenden nog wel, maar ik krijg geen verbinding ,
- bedraad krijg ik geen contact met het internet
- verbinden met de UNIFI controller (of enig ander apparaat) lukt niet meer. (Pingen geeft "no route to host')
- Op het schermpje van de Cloudkey wordt nog wel een IP-adres weergegeven.
- Alle switches knipperen vrolijk...

Heb inmiddels de cloudkey gereset, echter zonder resultaat. ook de USG er al even tussenuit gehaald en alles meerdere keren aan/uit gedaan. Ik ben absoluut geen netwerk expert.

Wat is nu slim om te doen?

Mod: Veranderd in een topic. Waarom is dit topic gestart als een handleiding?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
'niets werkt meer' is nogal radicaal.
Ik denk op te maken dat je vanaf je clients geen toegang meer hebt tot internet.

Ondanks de nogal beperkte info lijkt de meest waarschijnlijke verdachte de USG.
Het lijkt er op dat je geen ip-adressen op je clients krijgt.
USG er zomaar tussenuit gaat sowieso niet werken als de Ziggo connect box in bridge modus staat; de USG is het device die dan vanalles voor jouw interne netwerk én de internet-toegang regelt.

Eerste stap in de controle is kijken of een client die met een draad is aangesloten een valide ip-adres krijgt.
(Een adres beginnend met 169 is geen valide adres, maar wordt door de client bedacht.)
Maak even een screenshot (bijv. via de camera van je telefoon) van de ipconfiguratie van een met een draad aangesloten netwerkclient en plaats dat hier.
 
Bedankt voor je reacties!
ja, knipperend groen lampje en alle kabels gechecked. Zou een reset van de USG kunnen helpen? Echter ik weet niet of de ZIGGO connectbox nog in de bridge mode staat na de reset..
 
Als de Ziggo níet in bridge staat is dat makkelijk te constateren door een client direct met die connectbox te verbinden.
Als je dan wél een valide private adres krijgt (en waarschijnlijk ook toegang tot internet) dan staat ie niet meer in bridge.

Los van wel of geen internet is het (niet) verkrijgen van een valide ip-adres en de bijbehorende rest van de configuratie nu het belangrijkste probleem, vanuit technisch perspectief dan. In jouw screenshot is te zien dat de client ook geen gateway heeft. (Wat logisch is gezien het niet krijgen van een adres van DHP).

USG resetten kan, en kan zelfs helpen, maar ook dan zal de initiële config en/of een adoptie opnieuw gedaan moeten worden. Ik kan niet inschatten of je daar zelf uit komt. Heb je de oorspronkelijke config ook zelf gedaan?

Eerst eens een client direct aan de Ziggo hangen is dus wel een interessante test.
 
toch nog even een reset geprobeerd van de USG, dan zou het lampje van de LAN2 poort moeten gaan knipperen, gebeurt echter niet. Lijkt of de USG het begeven heeft...
 
Handig om te checken of de connectbox in bridge staat, info vanuit Ziggo zelf;
Als je modem in bridge modus staat, dan zal het statuslampje groen branden i.p.v. wit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Probleem opgelost: In een bericht uit 2018 gevonden dat de voeding van de USG een probleem zou kunnen zijn. Net als diegene die de oplossing omschreef had ik ook nog een oude NETgear voeding liggen. Voeding verwisseld en alles werkt weer (wel nog backup terugzetten na al mijn resetten).
Dank da jullie aangaven dat ik naar de USG moest kijken, leefde aanvankelijk in de veronderstelling dat de IP-adressen in de cloudkey werden uitgegeven..
 
  • Leuk
Waarderingen: edwin2019 en Davey400
Mooi dat het opgelost is.
De cloudkey bewaart en bewaakt de configuratie, maar heeft in de meeste gevallen geen actieve rol in het netwerk zelf.
(Er zijn wel wat zaken die de ck doet, zoals bijvoorbeeld als je een portal aanbiedt voor gast-toegang.)

De componenten zelf blijven draaien, ook zonder cloudkey. Adressen worden uitgegeven door de USG, net als routering, dat doet ie zelfstandig.
Ook AP's en switches blijven gewoon werken.

Maar goed; jij kunt weer verder. Wellicht wel goed om eens op je gemak te kijken naar een vervanger voor de USG; ook het device zelf gaat een keer omvallen. ;)
 
maar ik kom dus ook niet meer in mijn modem via het Ip-adres 192.168.178.1
Als je het Ziggo-modem normaal kon bereiken op 192.168.178.1 staat ie niet in bridge. Hij staat dan in router en deelt ip-adressen uit. Het modem is in bridge alleen te bereiken op 192.168.100.1. Als hij in bridge staat zou het statuslampje groen moeten zijn en niet wit.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.