herkend iemand dit....

Aatje

UniFier
1 dec 2020
10
0
1
Beste forumleden,

Ik heb bij 8 klanten probleemloos een unifi netwerk draaien waarvan 2 met een USG router. Bij elke klant heb ik een cloudkey draaien voor onderhoud.

Bij één klant heb ik de volgende situatie: 4 unifi AP's en een unifi switch zijn aangesloten op een KPN modem. Dit draait prima.
Nu stapt de klant over naar Delta Fiber (buitengebied). Ik heb op de glasvezelrouter hetzelfde IP adres (gateway) en DHCP range ingesteld als het KPN modem. Beide routers/modems zijn nog actief.

Als ik de netwerkkabel om prik naar het glasvezelmodem lijkt het prima te werken maar op onregelmatige tijdstippen (na bijv. 1 minuut tot max 1 uur) raakt de cloudkey de verbinding kwijt: gaat opnieuw "instellen/opstarten" (wit knipperen) en moet de overige apparatuur opnieuw automatisch adopteren.. dit lukt dan ook wel (LED weer blauw en online) tot de cloudkey opnieuw wit begint te knipperen en alles opnieuw begint. De draadloze verbindingen met de AP's kunnen dan ondertussen geen verbinding maken met internet... de vaste aansluitingen wel (PC's) maar de cloudkey is uiteraard ook een vaste aansluiting... dus waarom zou hij opnieuw opstarten??

Als ik de netwerkkabel weer om steek naar het KPN modem draait alles weer stabiel.

Nu is de logische conclusie natuurlijk.. dat ligt aan de Delta fiber modem (Genexis modem). Nu is het zeer moeilijk praten met de klantenservice van delta fiber... als je ze al aan de lijn krijgt. De klant heeft ze even gesproken (uren in de wacht) en volgens hun ligt het natuurlijk aan de unifi apparatuur. Herkend iemand dit probleem en suggesties wat er geblokkeerd kan zijn bij Delta fiber?? Kan het een DNS instelling zijn?

Vriendelijke groet, Aad

In de Genexis modem staat bij DHCP instellingen: domein naam "domain_not_set.invalid" kan ik daar iets mee?
 
Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt dat je een ip conflict hebt, tenminste als de usg op standaard ip ingesteld is. De Genexis deelt standaard uit in 192.168.1.xxx en de usg ook.
Zoja, inloggen in de Genexis, tabblad netwerk het router ipadres aanpassen naar b.v. 192.168.250.254 en opslaan. Dit word daarna ook de nieuwe inlog voor de Genexis.
 
Bedankt voor je reactie, bij deze klant heb ik geen USG. Ik heb alles afgestemt op het standaard IP adres van KPN: gateway (KPN router) 192.168.2.254, IP adresessen Unifi apparatuur 192.168.2. 11 t/m... DHCP pool van 192.168.2.100 > 192.168. 2.200. Nu Delta fiber kwam heb ik het IP adres van de Delta fiber aangepast naar 192.168.2.254 en DHCP pool ook hetzelfde ingesteld. DNS op 192.168.2.254 en 8.8.8.8. Ik dacht dat ik dan het netwerkkabeltje dan probleemloos van het KPN modem kan over prikken naar het Deltafiber modem.... maar met Deltafiber ontstaan dan de haperingen als omschreven
 
Bij wisselen van dhcp server. Ook als heeft deze de zelfde instellingen als je ander router. Dient alle apparatuur wat een dhcp lease heeft. Zijn lease te vernieuwen bij de nieuwe server. Dit doe je door alle apparatuur te herstarten. Of door de lease tijd bij oude dhcp server in te korten.(tot minuten ipv dagen) Tot het moment dat alle apparatuur zijn lease vernieuwd heeft. Heb je kans op dhcp conflicten. En kunnen apparaten vreemd reageren.
 
Beste is bij router wissel even alles uit te zetten en dan langzaam alles weer op te starten (eigen ervaring)
 
Van de apparatuur die een dhcp lease hebben kan ik mij voorstellen en begrijpen dat die opnieuw moeten opstarten.... maar juist de cloudkey en AP's met een vast IP adres vertonen de haperingen. Die starten op.. netwerk lijkt in orde (blauw lampje) maar na verloop van tijd (kan 5 minuten zijn maar ook 1 uur) lijken die hun netwerk kwijt te zijn (wit knipperen) en starten opnieuw op tot het blauwe lampje weer brandt. Maar toch is dit dan niet voor lange tijd... na enige tijd starten ze weer opnieuw op en is er ook geen internetverbinding voor alle overige apparatuur met dhcp lease. Ik heb wel het vermoeden dat de DHCP server en/of DNS instellingen er iets mee te maken heeft dus ga alle netwerkapparatuur (tijdelijk) voor DHCP instellen.... en zien of dit het het oplost. Kan het zijn dat een router/modem een DNS bijv. 8.8.8.8 niet accepteert?
 
Ik stel meestal 2 DNS servers in 8.8.8.8 en 8.8.4.4... kan uiteraard ook 1.1.1.1 proberen. Maar ik kan het netwerk er niet te lang uit laten liggen dus weinig tijd om te testen (wel enige tijd) - en het probleem zich ook na 1 uur kan voordoen. Het vervelende was ook dat alles leek te werken en ik al weg was gereden.... tot na 1 uur alles begon te resetten.
 
Geen enkele aanwijzing dat een hacker bezig is... op het KPN modem werkt alles netjes...
 
Werkt ea wel als je iets rechtstreeks op. Het delta fiber modem aan sluit?
 
Laatst bewerkt:
Ik had met mijn Genexis router hetzelfde probleem.
De dhcp reeks van de Genexis, washet zelfde als de standaard ip reeks van de USG. Dat gaf storing.
Ik kreeg van Marnix61 de volgende oplossing:
Inloggen in de Genexis, onder het kopje Netwerk de router ip adres wijzigen in b.v. 192.168.10.254, let wel op dat als je weer in de Genexis in wilt loggen dit dus via laatstgenoemd ip is. Daarna krijgt de USG dan een wan ip uit deze reeks.

Daarna alles op dhcp laten staan en sindsdien loopt het als een trein
 
Ik ben helaas afgelopen week er niet aan toe gekomen om het opnieuw te proberen... maar komende week moet ik de klant wel even helpen.
Rechtstreeks op de delta fiber modem lijkt alles te werken maar dit is maar kort getest... Ik ga starten met alle apparatuur op DHCP en dan zien of- en wanneer het mis gaat.
 
Het probleem is er nog steeds... ik heb wel het volgende geprobeerd.
Vast IP adres of DHCP haalt niets uit, Alle bekabelde apparatuur (PC's e.d.) blijven gewoon werken d.w.z. houden hun verbinding met internet. Alleen de cloudkey en AP's starten opnieuw op na ongeveer 10 minuten en uiteraard de draadloze apparatuur verliezen dan hun verbinding. Dit gebeurt (zo lijkt het) als ik de TV ontvanger aansluit op het netwerk.... heeft iemand een tip?

Misschien relevante informatie: Ik heb inmiddels op een andere locatie vrijwel een zelfde opstelling met een deltafiber modem probleemloos draaien. Hier had ik IGMP snooping aan staan. Dit ook op deze locatie aan gezet.. dacht even dat het opgelost was maar helaas geen verschil. "Optimaliseer automatisch Netwerk en Wi-Fi prestaties" heb ik op beide locaties aan staan... Kan ik nog iets doen met multicast of broadcast gegevens??

Misschien onzin: ik heb de cloudkey eruit gehaald in de hoop dat de AP's en internet er dan in blijven... maar had geen tijd om het resultaat af te wachten. De klant houd mij op de hoogte en trekt evt. de TV ontvanger eruit als de AP's blijven wegvallen en opnieuw opstarten
 
Update: i.e.g. positief.. het netwerk blijft nu zonder CK stabiel "draaien". Inderdaad de AP's hebben de CK niet nodig om in de lucht te blijven.
"Optimaliseer automatisch Netwerk en Wi-Fi prestaties" is nog niet uitgeschakeld omdat de CK op dit moment niet aangesloten is en ik het netwerk dus niet van afstand kan bereiken. Ik heb er eerder wel mee getest.. dit had geen invloed op dit probleem... de CK en AP's bleven herstarten

Conclusie... zo lijkt het:
Sluit ik de CK zonder de IPTV ontvanger (van deltafiber) aan op het netwerk draait alles probleemloos... ook de AP's
Sluit ik de IPTV ontvanger zonder CK aan op het netwerk draait alles probleemloos... ook de AP's
Sluit ik de CK en de IPTV ontvanger aan dan herstart de CK na ong. 10 minuten (varieert). De CK neemt dan de AP's mee in een herstart???

De IPTV ontvanger doet dus iets op het netwerk waardoor de CK herstart....??? Iemand een idee?

In de oude situatie met KPN modem was er ook een IPTV ontvanger van KPN in het netwerk.. dit heeft altijd goed gewerkt. Zonder wijzigingen in het netwerk (uitgezonderd aanpassingen aan de IP adressen) overstappen naar het glasvezelmodem levert het probleem op als omschreven
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..