UDM/Pro High Latency

UniFi UDM/Pro Routers

doeffgek

UniFier
24 dec 2024
7
6
3
Hoi allemaal,

Ik ben eind decembet overgestapt van ISP en tegelijk ook van USG-3P naar UDM-PRO. Achteraf misschien niet handig omdat verschillende dingen veranderen het lastiger maakt om de exacte herkomst te acterhalen. Maar het is er.

Eerst even mijn setup: KPN-ONT direct op mijn TY-01 geschoven. Van daar gaat de ethernetkabel via een UTP kabel van zon 15 meter (die op 2 plaatsen gepatched is) naar de zolder waar mijn UDM in het rack zit. Vanaf daar alleen maar UNIFI apparaten, maar die staan hier in mijn idee verder los van.

Regelmatig, maar op totaal willekeurige tijden ontstaan er meldingen in de UI omgeving dat er sprake is van High Latency.

Vraag 1 kan het kwaad?
Vraag 2 is de oplossing om een glasdraadje naar de zolder te leggen en de ONT te cancellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Vraag 1 kan het kwaad?

Nee maar als het vaak voorkomt, dan zou ik wel wat testjes willen draaien. Helaas heeft de UI controller zelf geen historie meting meer v/d latency.

Vraag 2 is de oplossing om een glasdraadje naar de zolder te leggen en de ONT te cancellen?

Dat zou ik zeker niet doen, je brengt dan alleen maar extra complexiteit in omdat je dan een passende SFP-ONT moet gaan zoeken en installeren. Ik zou eerder eens met een lange UTP kabel testen om te zien of er niet toch ergens een kabelbreuk of brakke patch is.
 
Ik had deze meldingen in het verleden ook regelmatig op mijn UDM SE. Had er (behalve regelmatig de melding) ook geen last van, ondervond geen hinder.

Na de tip om op de UDM het IP van de 'Internet Verification Server' aan te passen naar 1.1.1.1 (Cloudflare DNS) heb ik de melding niet meer terug gezien. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: mezzerin
Ik had deze meldingen in het verleden ook regelmatig op mijn UDM SE. Had er (behalve regelmatig de melding) ook geen last van, ondervond geen hinder.

Na de tip om op de UDM het IP van de 'Internet Verification Server' aan te passen naar 1.1.1.1 (Cloudflare DNS) heb ik de melding niet meer terug gezien. (y)
Ik kan deze setting niet vinden, waar zit die verstopt?
 
Nee maar als het vaak voorkomt, dan zou ik wel wat testjes willen draaien. Helaas heeft de UI controller zelf geen historie meting meer v/d latency.



Dat zou ik zeker niet doen, je brengt dan alleen maar extra complexiteit in omdat je dan een passende SFP-ONT moet gaan zoeken en installeren. Ik zou eerder eens met een lange UTP kabel testen om te zien of er niet toch ergens een kabelbreuk of brakke patch is.

Bedankt voor de tips. Ik weet bijna zeker dat het niet aan brakke kabels ligt deze liggen er al ruim 10 jaar, en hebben nog nooit een probleem veroorzaakt.

Over de SFP-ONT word ook op dit forum genoeg geschreven. Of bestaat er ook nog een kans dat ik per provider een andere aan zou moeten schaffen? Die van Zaram zou goed zijn voor (elke?) XGS-PON aansluiting. Wel een duur dingetje trouwens. Verdere kosten voor de kabel en patchcover vallen gelukkig wel mee.

Wat voor software zou ik nodig hebben om die testjes uit te voeren? En om hem meteen in te koppen: Linux gebruiker hier, dus ik heb niks aan Windows apps.
 
Ik had deze meldingen in het verleden ook regelmatig op mijn UDM SE. Had er (behalve regelmatig de melding) ook geen last van, ondervond geen hinder.

Na de tip om op de UDM het IP van de 'Internet Verification Server' aan te passen naar 1.1.1.1 (Cloudflare DNS) heb ik de melding niet meer terug gezien. (y)

Deze instelling had ik al aangepast voor ik de vraag stelde. Dat is dus niet de oplossing. Toch bedankt.