IPv6 Fastfiber / EDPnet / Proximus

Dit is momenteel geplaatst bij mij.
Bekijk bijlage 10664

Vermoed dat ik daar dan een SPF+ module moet instoppen, dat verbinden met de UDM Pro.
En op de SPF+ module staat dan een serienr die de provider nodig heeft?
Die fiber is nog niet helemaal klaar, zeg maar. ;)
Vermoedelijk heeft de provider ook nog wat extra spul meegeleverd, of gaat dat nog doen.
In ieder geval 'iets' om in die poort 1 of 2 te stoppen.
Vanaf daar gaat het naar een 2e kastje dat nog dingen doet.
Pas vanaf daar is het voor jou als consument een bruikbaar signaal. (Iinternettoegang dus)

Dat 2e kastje kan vanalles zijn; van een simpele omzetting naar ethernet, tot een volledige device incl. wifi en router.
Meest eenvoudige is een ONT (Optical Network Terminal) als los device.

Dat laatste is mooi; dan kun je gewoon met ethernet richting de UDM.
Als ze een device inclusief router leveren dan kun je zelf voorzien in een losse ONT, en dat kan ook in SFP formaat.
(Die dan inderdaad ín de UDM gaat.)
 
Op mijn werk heb ik al een tijdje fiber via het Proximus netwerk en Fastfiber.
Daar heeft Proximus een modem van hun geplaatst en gaat het via een UTP kabel naar de UDM Pro SE.

Bij mij thuis is nu vandaag Fiber in huis gebracht.
Maar normaal kan het van het fiberklaar doosje via de nodige SPF+ modules en glasvezel kabel naar mijn UDM Pro. Wacht hiervoor ook op de nodige gegevens van mijn provider.
 
Wat je nu in huis hebt is een 'fibercontactdoos', zoals Fiberklaar dat noemt op zijn supportpagina's.
Zij verzorgen het binnenbrengen van het glas; verder moet je contact opnemen met de partij waar je het internet van afneemt.
Zie bovengenoemde pagina's.

Het zou mij ten zeerste verbazen als er een SFP+ module in die fibercontactdoos gaat; dat zal naar verwachting een plastic slede met een dunner glaskabeltje zijn.
Neem even contact op met de provider; dat lijkt me handiger. Mac opgeven van de UDM is zinloos.
 
Ik ben hier idd in contact met mijn Provider en kreeg dit te horen

Proximus moet sowieso langskomen om eerst hun ONT te plaatsen. Daarmee kunnen ze hun lijn testen en activeren. Zodra de lijn actief is, kan je die vervangen door je UDM PRO.
Zodra je UDM is aangesloten, moet je ons de serienummer/PON-serienummer van het toestel doorsturen, zodat we die kunnen activeren op het netwerk.


Maar de lijn heeft Fiberklaar vandaag al getest (ik stond er zelf bij) en die metingen waren allemaal goed.

Hoor wel van mijn provider hoe het nu verder gaat. Vooraleer ik een werkende fiberverbinding heb zullen we nog wel enkele weken moeten wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Misschien ga ik ook gewoon maar best de Proximus modem laten plaatsen. En dan van daar met UTP kabel naar de UDM Pro.
Dat werkt op mijn werk perfect en dan hoef ik zelf nu niet te investeren in allerhande modules en kabels ;-)