Kan geen verbinding maken met AP

  • Onderwerp starter Onderwerp starter KvE
  • Startdatum Startdatum

KvE

UniFier
14 jun 2022
30
3
8
Ik heb een thuisnetwerk met een KPN Experiabox die de IP adressen uitdeelt met DHCP.
Aan deze box hangt de USW Lite 16 PoE met 5 Unifi AP's (U6 Lite 3x, UK Ultra en AC Mesh).

Al mijn apparaten kunnen gewoon verbinden met het netwerk dat deze AP's uitzenden, met uitzondering van één laptop (HP Probook x360 435 GTO) met een Realtek 8852CE WiFi 6E PCI-E NIC netwerkkaart... Hij heeft het wel gedaan, maar altijd wat buggy.

De foutmelding die ik krijg op de laptop is: "Kan geen verbinding maken met dit netwerk".

Voor de rest kan ik niet achterhalen wat het probleem is...

Al van alles geprobeerd:
- alles uit en aan (AP's, controller, USW Lite, laptop)
- drivers gechecked en geupdate
- Unifi Reconnect geprobeerd
- in Unifi controller laptop removed van Unifi
- in Unifi controller laptop blocked en unblocked
-

Ik ben ondertussen door mijn ideeen heen...

Hoe kom ik erachter waarom er geen verbinding ontstaat?
 
Mmmm. hoe kan ik dat controleren?

(De laptop verbindt overigens wel gewoon aan alle andere netwerken. Dat is juist raar....)
 
Ik zie bij WiFi settings in mijn Unifi controller de keuze Advanced op Auto staan. Alleen als ik die op Manual zet, kan ik die aanpassen naar iets anders dan de huidige selectie WPA2.

(De laptop verbindt overigens wel gewoon aan alle andere netwerken. Dat is juist raar....)
 
Maak een apart ssid aan met alleen 2.4 band en IoT compatibility aangevinkt en test dan eens. Vinkje zorgt ervoor dat alleen basic settings worden gebruikt. O, en gebruik een wachtwoord van 10 karakters alleen letters en cijfers.
 
Driver heb ik geupdate naar de meest recente versie via de HP website.

Is er iets van een log in de Unifi AP/controller die aangeeft wat het probleem zou kunnen zijn?
 
Dank je Edwin. Dat had ik ook al gedaan :-/ zonder resultaat... Het rare is dat ik nergens iets van een log kan vinden die beschrijft waarom de verbinding niet lukt..
Ik heb toch het vermoeden dat het zit in de Unifi AP, omdat bij andere netwerken de laptop het wel doet.
Is er een methode om de Unifi AP's en controller te resetten en eenvoudig terug te zetten met de huidige instellingen?
 
Dank je Edwin. Dat had ik ook al gedaan :-/ zonder resultaat... Het rare is dat ik nergens iets van een log kan vinden die beschrijft waarom de verbinding niet lukt..
Ik heb toch het vermoeden dat het zit in de Unifi AP, omdat bij andere netwerken de laptop het wel doet.
Is er een methode om de Unifi AP's en controller te resetten en eenvoudig terug te zetten met de huidige instellingen?
Ik heb dat twee keer eerder gehad.
1x pc, zat in de hardware. Had exact jouw probleem.
1x na wijzigingen die ik gedaan had in unifi waarna een Samsung telefoon ineens geen verbinding kon maken. Niet naar gezocht verder maar backup terug gezet waarna het opgelost was.
 
Oke, dan ga ik dat maar eens proberen dan.
Ik heb alleen geen backups gemaakt van de Unifi Cloudkey, zie ik.

Wat zit er in een backup als ik die nu maak?
Neem ik niet gewoon het probleem mee via de backup naar de nieuwe setup?
 
Ik zie dat er meerdere mogelijkheden zijn qua backups....
1. settings => system => backups => deze heb ik maandelijks gemaakt
2. UCK G2 Plus => Control Plane => backups => deze heb ik niet gemaakt.

Wat is het verschil van deze? en kan ik een backup van 1. van bv. twee maanden geleden gewoon terugzetten?
 
Je kunt als test het ook anders doen. Overtuig je ervan dat je alle backups echt op een pc hebt staan en reset 1 ap naar fabriek. Daarna de cloudkey resetten fabriek. Cloudkey volledig updaten en dan even configureren en een simpel/basic ssid aanmaken met het geresette ap. Dan testen. Werkt het goed dan weet je zeker dat het een instelling is in unifi. Tenzij je setup erg ingewikkeld is zou ik dan opnieuw beginnen.
 
Dat ga ik eens proberen, goed idee...

Al lijkt het erop dat de backup die ik heb gemaakt van het hele systeem is en niet alleen van de controller. Maar misschien begrijp ik dat verschil niet goed :-)

Fingers crossed.

Even een goed moment kiezen dat de familie niet boos wordt als de WiFi niet werkt
🙃