KPN instellingen UDM PRO SE via WAN2 Cat-6a

ABX

UniFier
21 feb 2022
47
28
18
Hallo,

Wat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd? Ik heb al een aantal dagen zitten lezen op allerlei forums, KPN-site, etc. maar krijg het niet werkend.

Situatie
Vorige week heeft KPN glasvezel aangelegd. Ik wil deze glasvezellijn alleen voor internet gebruiken naast de prima werkende Ziggo-lijn (bridge-modus).

Van de KPN XGSPON ONT in de meterkast loopt er een CAT6a kabel naar zolder waar de UDM Pro SE staat. Kabel is aangesloten op een 10G SFP+ to 10/5/2.5GbE RJ45 Module.

Glasvezel werkt met hun eigen KPN router V12 prima. De CAT-kabel rechtstreeks op de UDM-Pro SE werkt niet. Er komt geen IP van KPN. De UDM is ingesteld conform de bijlage.

Oplossingen geprobeerd
- Kabel gecontroleerd
- Instellingen gecontroleerd
- ONT opnieuw opgestart
- UDM pro SE opnieuw opgestart (ook handmatig op UDM zelf)
- UDM poorten omgedraaid

Gewenste situatie
- Ziggo op poort 9 (main ISP)
- Glasvezel (nu KPN) op poort 10 via SFP-module RJ-45

Wie heeft er tips? Moet ik nog meer instellen? Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding KPN glasvezel.png
    Schermafbeelding KPN glasvezel.png
    118,7 KB · Weergaven: 128
  • Scherm­afbeelding KPN GV instellingen.png
    Scherm­afbeelding KPN GV instellingen.png
    227,9 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt:
Sterker nog, als de omschrijving van de SFP module klopt dan ondersteund hij niet eens 1 GbE?
 
  • Leuk
Waarderingen: ABX
De module is niet Plug & Play.
Je moet wel de console herstarten
Wist ik, dit al meerdere keren geprobeerd. Zowel via de software interface als direct op de UDMP zelf via het mini schermpje. Helaas geen resultaat voor KPN. Overigens werkt de module wel gewoon met Ziggo toen ik de poorten omgedraaid had. KPN werkte op poort 9, dus zonder module, ook niet.
 
Ik neem aan dat je EB niet gebruikt als je de WAN2 zo hebt geconfigureerd? Maw Utp kabel gaat direct van glasvezel punt naar je UDM. Wat ik zo snel kan zien lijken de Instellingen ok obv mijn eigen config (Ook KPN Glas)
 
Ik meen me te herinneren dat er in de UDM SE wel vaker problemen zijn met een PPPoE verbinding op WAN2. Probeer eens om de verbindingen andersom aan te sluiten, dus KPN op WAN1 en Ziggo op WAN2.
 
Dan zou je het in die brakke EB moeten zoeken.
Misschien maak ik hier de denkfout? UDMP is nu rechtstreeks aangesloten via de RJ-45 connector op ONT in de meterkast. Dus zonder de EB van KPN. Moet die zwarte EB van KPN er altijd tussen?
 
Ik meen me te herinneren dat er in de UDM SE wel vaker problemen zijn met een PPPoE verbinding op WAN2. Probeer eens om de verbindingen andersom aan te sluiten, dus KPN op WAN1 en Ziggo op WAN2.
Klopt, er zijn meer meldingen van problemen te vinden op het internet.

Wat betreft het wisselen van poorten; dit had ik van de week al kort gedaan. KPN werkte nog steeds niet. Ik zal dit het weekend nogmaals proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: sanjo
Ik neem aan dat je EB niet gebruikt als je de WAN2 zo hebt geconfigureerd? Maw Utp kabel gaat direct van glasvezel punt naar je UDM. Wat ik zo snel kan zien lijken de Instellingen ok obv mijn eigen config (Ook KPN Glas)
Dit is correct. Van de ONT dus via Cat6a kabel naar de IDMP.

De instellingen lijken dus oké. Krijg steeds meer het gevoel dat er een reset nodig is van de UDMP. Ik las elders dat is toen de oplossing was.
 
Werkt het inmiddels? Wat mij opvalt is dat je bij de PPPoE instellingen user: internet en password: internet hebt staan, ik moest daar specifieke user/pass invullen die ik apart toegestuurd kreeg. En in de logs kijken is natuurlijk altijd een goed idee.
Laat even weten of het inmiddels werkt, anders kijk ik nog even verder hier. Ik heb nl dezelfde (maar werkende) situatie, maar zat nu even op mijn telefoon te kijken ipv in een browser dus is wat lastig vergelijken.
 
Werkt het inmiddels? Wat mij opvalt is dat je bij de PPPoE instellingen user: internet en password: internet hebt staan, ik moest daar specifieke user/pass invullen die ik apart toegestuurd kreeg. En in de logs kijken is natuurlijk altijd een goed idee.
Laat even weten of het inmiddels werkt, anders kijk ik nog even verder hier. Ik heb nl dezelfde (maar werkende) situatie, maar zat nu even op mijn telefoon te kijken ipv in een browser dus is wat lastig vergelijken.
Dit had ik ook, maar heb de username overgenomen uit de KPN modem met een willekeurig wachtwoord
 
Werkt het inmiddels? Wat mij opvalt is dat je bij de PPPoE instellingen user: internet en password: internet hebt staan, ik moest daar specifieke user/pass invullen die ik apart toegestuurd kreeg. En in de logs kijken is natuurlijk altijd een goed idee.
Laat even weten of het inmiddels werkt, anders kijk ik nog even verder hier. Ik heb nl dezelfde (maar werkende) situatie, maar zat nu even op mijn telefoon te kijken ipv in een browser dus is wat lastig vergelijken.
Dank je wel voor het meedenken. Was even druk met werk want dat gaat ook gewoon door.

Helaas werkt het nog steeds niet...... Even de EB aangesloten en daaruit de login gehaald zijnde cijfers en lettersmet streepjes@internet. Helaas nog geen werkende glasvezel. Morgen de logs eens goed bekijken. Met de EB rechtstreeks haal ik nette snelheden van 934 up en down. Die lijn werkt dus prima. Gaat steeds meer richting toch een factory reset ben ik bang.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..