Memory sky high

Mr. Horizon

UniFier
5 feb 2021
74
13
8
NH
Dat is nu balen!
Schermafbeelding 2021-02-16 om 19.42.01.png
Zag 169.254.x.x ip langs komen, een teken dat 1 van onze windows laptop niet lekker communiceerde met de DHCP router.
Na release/renew nog steeds, dus toen eens naar de router gekeken en zie hierboven. Sinds vanmiddag was hij gestaag aan het oplopen.
Ik zie hier op het forum meerdere meldingen, maar niet echt een oplossing. Waar kan ik het beste beginnen met mijn root cause analyse?
 
Ja, dbw, zoals hier boven te zien had ik dat al gedaan. Het werkt ook allemaal weer naar behoren. Maar grote vraag is natuurlijk wat er gebeurt is. Dit mag toch niet? De gehele dag is er normaal gewerkt thuis op de verschillende devices. Ik niet op de UDMP ingelogd, tot vanavond. Dus hij valt zelf over een proces en/of heeft een memory leak.
 
firmware 1.8.6 inderdaad met Netwerk versie 6.0.43 (Build: atag_6.0.43_14348) en Protect versie 1.17.3.
Protect draait, maar er is nog geen camera aangesloten.
 
Zal ik eens proberen. In event log valt mij op dat een iPhone rond die tijd bezig is met wisselen van kanaal op 1 AP: roams from channel 48 to channel 1 even later gevolgd door roams from channel 1 to channel 48 (dit zijn de 2.4GHz en 5GHz geconfigureerde kanalen). Dit gebeurt 4 keer, waarna de mobiel aan het andere AP Connect en hetzelfde gedrag te zien is (maar dan tussen de kanalen 149 en 10).
Dit gedrag is met andere devices daar voor echter ook regelmatig terug te vinden in de event log.
 
Dat is dus roamen, dat werkt goed dus als je met die foon door de toko wandelt.
Niet toevallig een paar speedtesten gedaan wat de cpu ook flink belast?
 
Dank, dat begrijp ik. Wat ik niet zo begrijp is dat dit gebeurt terwijl de telefoon op 1 plek lag (opladen...). Waarschijnlijk helemaal niets te maken met het uit het geheugen lopen, maar verder kan ik niets zien. Speedtests ook niet gedaan. Nou ja, ik heb de support file in een support request gehangen richting Ubiquiti. Ben benieuwd of er op gereageerd wordt.
 
Ik heb het gevoel dat door de grote wijziging van de laatste firmware er ding van de oude firmware niet helemaal goed worden verwijderd en dit voor problemen kan zorgen. Je leest ook berichten van mensen die een reset hebben gedaan na de firmware update en alles weer opnieuw hebben ingesteld en daarna van de problemen verlost waren. Ik wil niet zeggen dat dit het probleem is maar mijn gevoel zegt dat dit wel zou kunnen.
 
Klopt, ook gelezen, en ook dat bij sommigen na een reset een paar uur later weer op hetzelfde niveau zitten.
Volgens Glenn R is 50/60% normaal voor een udm pro
 
Bij mij zit het ook rond de 48/50% en hoger word het ook nooit, maar toch vreemd dat de ene er wel last van heeft er een ander weer niet. Misschien iets te maken met de bord revisie? Ik heb rev 8
 
Ik ben het systeem nog aan het opbouwen. Nu pas 2 AP's, 3 switches and that's it. Eind plaatje 4 AP's, 3 switches en 4 camera's. Daarom nu helemaal een bummer dat ik nu al tegen zoiets aan loop.
Vanochtend Netwerk usage zo rond de 35%.
Systeem memory usage zit op 44%. Alleen Netwerk draait, de overige 3 staan uit.
Bord revisie 10.
Eerste reactie van support was wel weer koude douche: alle vragen in de richting van die ene windows laptop die zijn eigen IP had toegewezen. Maar dat gebeurde pas in de avond en de screenshot (had ik natuurlijk ook bijgevoegd) laat duidelijk zien dat de memory usage al veel eerder begint toe te nemen. Nou ja, ik heb ze daar nog maar eens fijntjes op gewezen. Kijken of het nog wat brengt.
Als het de komende dagen nogmaals optreedt dan maar eens een reset van het systeem doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LTAX04
In het begin met oudere firmware had ik een hoog memory gebruik. Dat werd dan veroorzaakt als ik veel in Protect aan klooien was.
Protect stoppen en starten was dan de oplossing. Met latere firmware (veelal beta) was dat probleem weg.
Thans zit ik nu op 1.8.6. Laatste beta wel geprobeerd maar toch weer terug naar 1.8.6. Daar moest ik wel de UDMP voor resetten.

ps Bord revisie 8
 
  • Leuk
Waarderingen: MartinM
Hm, ik overweeg om dit script maar eens toe te passen als het probleem nogmaals optreedt. Het is geen structurele oplossing, maar verkleint de pijn echter wel.
 
Suggesties van UI support tot dusverre:

Please disable the Multicast and broadcast filter option on the SSID and check if that helps.
Please make sure High-Performance Devices, Advanced Features, and Auto-Optimize networks are disabled.
Settings > Site > Services > Advanced Features​
Settings > Site > Auto-Optimize Network​
Settings > Wireless Networks > SSID > Edit > Advanced Options > High Performance Devices​
Disabled the Threat Management feature
Lastly, set the DTIM period under "802.11 RATE AND BEACON CONTROLS" to 3 for both 2G and 5G. From Settings >> Wireless Networks >> Edit the SSID >> 802.11 RATE AND BEACON CONTROLS.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..