USG 3 [Opgelost] Hoe verwijder ik een reeks DHCP leases - expired- die niet automatisch (>24uur) zijn vrijgegeven?

UniFi USG 3

m4v3r1ck

$ sudo -i
UniFier
31 jan 2018
3.757
3
1.798
163
Door onderstaande melding ben ik in mijn USG gaan kijken.

uid lease 192.168.1.48 for client 40:xxxxxxxxx is duplicate on net_LAN_eth1_192.168.1.0-24

Er blijken nog veel meer DHCP IP-adressen niet te zijn vrijgegeven:

USG-3P-UTL:~$ show dhcp leases expired
IP address Hardware Address Lease expiration Pool Client Name
---------- ---------------- ---------------- ---- -----------
192.168.1.26 f0:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/24 18:23:31 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.27 f0:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/24 10:42:40 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.48 40:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/23 12:03:55 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.52 84:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/24 18:20:56 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.53 62:xx:xx:xx:xx:xx 2021/09/01 15:29:36 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.55 38:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/24 18:20:05 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.56 00:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/31 14:20:07 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.57 a4:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/26 12:04:41 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.1.59 a8:fxx:xx:xx:xx:xx 2021/09/02 18:26:36 net_LAN_eth1_192.168.1.0-24
192.168.10.6 6c:xx:xx:xx:xx:xx 2021/09/02 12:26:07 net_IOT_eth1_192.168.10.0-24
192.168.10.8 00:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/24 08:05:04 net_IOT_eth1_192.168.10.0-24
192.168.10.9 98:xx:xx:xx:xx:xx 2021/09/02 08:13:07 net_IOT_eth1_192.168.10.0-24
192.168.10.10 74:xx:xx:xx:xx:xx 2021/09/02 08:13:06 net_IOT_eth1_192.168.10.0-24
192.168.20.6 6c:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/31 17:03:58 net_GUEST_eth1_192.168.20.0-24
192.168.20.8 74:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/30 11:22:13 net_GUEST_eth1_192.168.20.0-24
192.168.20.14 86:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/25 12:16:49 net_GUEST_eth1_192.168.20.0-24
192.168.20.15 94:xx:xx:xx:xx:xx 2021/08/25 13:05:35 net_GUEST_eth1_192.168.20.0-24

1. Waarom werkt het vrijgeven (nog steeds ) niet, ik heb de lease tijd in mijn controller op 24 uur staan? Zie ook onderstaand bericht uit 2018:


2. Wat is het juiste ssh command om een hele reeks te verwijderen ipv 1 IP-adres - zie ook LAN/IOT/GUEST - steeds handmatig?

Ik heb op UI gezocht naar clear dhcp lease expired-only USG maar kon niets over het verwijderen van reeksen vinden.
 
Wat gebeurt er dan met de devices die nu connectie hebben? Ik zou graag een expired only optie willen uitvoeren.
 
Dankjewel voor het testen!

Met
Code:
show dhcp leases
en
Code:
show dhcp leases expired
kan ik toch ook al de hele pool zien die eventueel overlap vertonen?

Ik zal jouw code ook eens onderzoeken!
 
Clear dhcp leases werkt niet meer sinds men in de USG firmware voor dhcp is overgeschakeld naar dnsmasq i.p.v. dhcpserver.

Uit mijn persoonlijke Unifi tips boekje:

DHCP wissen:
sudo service dnsmasq stop
sudo rm /config/dnsmasq-dhcp.leases
sudo service dnsmasq start

Je kunt de file ook editen i.p.v. wissen, maar wissen kan geen enkel kwaad.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: dbw en m4v3r1ck
Super dat jij zo’n boekje hebt. Toch raar dat ik op UI community geen enkel duidelijk antwoord kan vinden op deze vragen over de USG DHCP server.

Code:
sudo service dnsmasq start
ipv dnsmarc toch. Typo?
 
sudo service dnsmasq stop

sudo rm /config/dnsmasq-dhcp.leases

sudo service dnsmasq start

Ik heb bovenstaande commands uitgevoerd. Als ik opnieuw de commands show dhcp leases en show dhcp leases expired krijg ik voor beide commands nog steeds dezelfde leases te zien. In de settings van mijn controller 6.0.45 heb ik de setting Use Dnsmasq as DHCP server nooit gezien. Deze optie is wel aanwezig in mijn iOS app 6.7.2 / 6.0.45 maar die heb ik nooit aangezet.

IMG_3544.png
 
Je draait nog met oude controller versie en daarmee ook oudere USG firmware waarin dit nog een keuze was. Dus DNSmasq gebruik je niet.
Ik zou je toch echt willen adviseren om naar de laatste officiële Cloudkey firmware versie 2.1.11 en controller versie 6.2.26 te updaten. Want je mist nu een heleboel bugfixes en worstelt met “problemen” die al opgelost zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: LTAX04 en m4v3r1ck
Ik zou je toch echt willen adviseren om naar de laatste officiële Cloudkey firmware versie 2.1.11 en controller versie 6.2.26 te updaten. Want je mist nu een heleboel bugfixes en worstelt met “problemen” die al opgelost zijn.

Daar heb je natuurlijk een heel goed punt, waar ikzelf ook vaak aan twijfelde . Ik zal mijn 'koudwatervrees' overwinnen vandaag en een duik in - The Abyss - nemen. Dank voor al je hulp zover, ondanks mijn oude versies! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: LTAX04
Ik zie vaker dat mensen bang zijn om te updaten omdat het oude zo vertrouwd voelt maar de updates zijn er niet voor niets ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Klopt, zeker als je - zoals ik - op het gebied van echt hard-core networking - wat unifi toch wel een beetje is - een newbie bent. Maar zoals gezegd, als ik met oudere releases blijf werken, verlies ik helemaal het overzicht. Upgraden dan maar! :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: LTAX04
Yep, ik zou dat ook doen. Ik doe als thuisgebruiker nooit mee aan beta`s & rc`s maar upgrade altijd naar officials zodra ze beschikbaar zijn. Vanwege de reden die Hofstede aangeeft maar zeker ook om niet het risico te lopen dat een upgrade niet meer kan omdat de 'stap' te groot is. Ik weet niet of dat laatste kan gebeuren bij onze UI producten maar ik heb het bij Sonos gezien (niet bij mezelf).
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Je draait nog met oude controller versie en daarmee ook oudere USG firmware waarin dit nog een keuze was. Dus DNSmasq gebruik je niet.
Ik zou je toch echt willen adviseren om naar de laatste officiële Cloudkey firmware versie 2.1.11 en controller versie 6.2.26 te updaten. Want je mist nu een heleboel bugfixes en worstelt met “problemen” die al opgelost zijn.

Handmatig de leases verwijderd en de updates gedaan...

USG-3P-UTL:~$ show dhcp leases expired
IP address Hardware Address Lease expiration Pool Client Name
---------- ---------------- ---------------- ---- -----------

ScreenCap 2021-09-04 at 17.41.41.png

CloudKey V2.1.11 en Network V6.2.26 via ssh gedaan met behulp van de UI documentatie (leerzaam en leuk om te zien wat er allemaal onder de kap gebeurd!), Protect V1.19.0 via de Updates GUI zelf.

Na elke installatie gelijk even een backup van UnifiOS gemaakt, alleen Network nog in deze versie.

ScreenCap 2021-09-04 at 18.11.10.png

Happy UniFi Camper! :cool:
 
Even nog wat meer info m.b.t. de installatie van en update naar CKV2.1.11 / V6.2.26 / V1.19.0.

Allereerst heb ik de batterij van mijn UCKG2+ getest en zoals @Hofstede adviseerde, eerst de controller uitgezet. Toen de UTP uit mijn switch getrokken, batterij nog OK! (y)

Ik ben er verder ook zonder enige foutmelding of hapering doorheen gelopen gelukkig. Begonnen met een herstart en na elke update schakel ik deze applicatie weer uit en herstart weer voor de volgende update.

1. Uitzetten V6.0.45 en herstart CK
2. V2.1.11 CK via ssh
3. V6.1.71 uitzetten
4. Herstart CK
5. V6.2.26 via ssh updaten
6. Herstart CK en aan- en uitzetten V6.2.26
7. Backup maken V6.2.26 (uit) + V1.18.0 (uit)
8. V1.19.0 via GUI updaten
9. Herstart CK
10 Aanzetten V6.2.26 + V1.19.0
11. Backup maken V6.2.26 (aan) + V1.19.0 (aan)
12. Herstart CK voor ingebruikname CK.

Wellicht zijn er teveel (onnodige) herstarts geweest, maar ik wilde het zo secuur mogelijk doen. Voor de zekerheid heb ik van alle stappen in UniFI GUI / Mac Terminal screenshots gemaakt / output gekopieerd naar Notes. Makkelijk als ik ergens tegenaan loop en ik moet uitleggen wat ik tijdens mijn updates heb gedaan, ook een soort boekje dus... ;)
 
Nou, ik geef vandaag mijn update-strategie prijs in dit topic en meteen word ik afgestraft :oops: . Mijn AP-AC-M gaf via de controller aan dat er een update klaarstond, die dan ook netjes gedraaid en....hij blijft disconnected. Zojuist een power recycle gedaan van de betreffende switch maar geen resultaat. Led is constant blauw op de AP. Kan ik nog iets doen behalve de harde reset, (voelt zo als een laatste redmiddel) ? Als ik een aparte topic moet openen, hoor ik `t ook wel.

1630781811481.png
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..

Vergelijkbare onderwerpen