Rabobank-app op Iphone verbindt niet met Wifi thuisnetwerk!

Milowitsch

UniFier
18 jul 2023
32
14
8
74
Drunen
Al enige tijd hebben wij problemen met onze mobiele telefoons (iPhone 15) om via thuisnetwerk met Wifi de Rabobank app te starten. Slechts na diverse keren proberen en lang wachten wil de app wel eens wakker worden.
Contact opgenomen met Rabobank en die komen tot de conclusie dat het aan het thuisnetwerk ligt. Bij KPN hoef ik niet aan te komen met mijn eigen UniFi netwerk en UDM-SE, die verwijst vermoedelijk standaard ook naar mijzelf.
Ik heb de Rabobank app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, de Iphone afgesloten en opnieuw opgestart, het netwerk uitgeschakeld en opnieuw opgestart, maar probleem blijft bestaan op beide telefoons.
Vervolgens het thuisnetwerk (VLAN1) op de telefoons uitgezet en via 5G eens geprobeerd. En.., jawel via 5G werkt de app weer. Dan ook maar eens het gastnetwerk (VLAN99 in "onveilige zone") geprobeerd en ..., ja ook daarmee werkt de Rabobank app weer!
Vermoedelijk heeft de Rabobank gelijk, dat het dus aan mijn netwerk ligt.
Nu heb ik zelf een drietal Firewall rules gemaakt om de VLAN's te scheiden en vermoedelijk heb ik daar iets fouts mee gedaan; wel vreemd want dit probleem heeft zich lange tijd niet voor gedaan maar is de laatste weken wel heel erg vervelend geworden.
Heeft iemand ook last gehad van dit probleem? Ik zie dat er wordt verwezen naar instellingen van Ipv6 en DHCPv6, helaas ontbreekt mij de kennis om deze materie te gebruiken om te analyseren of daar het mogelijke probleem zit. Ik vermoed zelf dat de oorzaak ergens in de FW-regels zit. Overigens werkt alles verder perfect en heb ik geen problemen met de internetverbinding, het netwerk en IPTV. Alleen die verdraaide Rabobank app.:cry:
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Bij voorbaar veel dank voor de reacties!
 
Probeer dit eens:
Ga naar insights / tabblad Flows en zet de tijdrange op 5 of 30 min. of zo. Filter op het apparaat dat je gebruikt en start vervolgens de app op.

Als die vervolgens geblokkeerd word zal dat ik de lijst verschijnen. Waarna je kunt white-listen helemaal rechts onder (Allow Destination Domain)
Dank voor de reactie Hydaar!
Voor het eerst heb ik nu kennis gemaakt met Insights/Flows. Als ik de tijd range instel op een langere periode (omdat het eventjes is geleden dat ik met de iPhone contact heb gemaakt met de Rabobank-app). dan zie ik in de kolom 'Source' alleen de bedrade apparaten. Zoek ik dan de IP4- en IP6-adressen op van mijn iPhone dat wordt die niet gevonden. Misschien doe ik iets verkeerds.
Maar wat gebeurde er toen ik de op de iPhone de Rabobank-app opende via mijn standaard thuisnetwerk (VLAN1)? De app startte meteen op!
Nog eens gecontroleerd met welk Wifi netwerk verbinding werd gemaakt en de app afgesloten en opnieuw opgestart en wederom goed ingelogd op mijn bankrekening.
Een raadsel! Waarom nu geen probleem meer?
Wat is er veranderd in de tussentijd?
  1. Een nieuwe versie van macOS op mijn iMac geëinstalleerd (Ventura 13.7.7);
  2. Een nieuwe versie van iOS op mijn iPhone geïnstalleerd (iOS 18.6).
Zouden deze nieuwe versies mijn probleem hebben opgelost?

Ik kijk het nog eens aan of dit de werkelijke oorzaak was en of het een duurzame oplossing is gebleken.

Nogmaals dank voor je suggestie!
 
Ik zou eens testen met ipv6 uit op het wifi netwerk waarmee je verbinding maakt.
Dag Hempie!
Ook dank voor je advies. In mijn reactie naar Hydaar kun je zien dat het lijkt alsof het probleem is opgelost.
Toch heb ik ook je advies nog eens gevolgd en ipv6 uit- en ingeschakeld op het netwerk waarmee WiFi is gekoppeld.
Beide keren geen verschil in acties gezien. Vermoedelijk omdat het probleem al zou zijn opgelost?
Ik blijf het vreemd vinden dat het nu wel werkt, en zoals boven al heb aangegeven ga ik het nog maar eens nauwkeurig testen om te zien of het probleem daadwerkelijk de wereld uit is.
Ook dank voor de reactie!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie