Unifi vs Sonos Surround - storing WiFi

SuperSchenk

UniFier
14 dec 2023
2
2
3
Ik plaats dit op het forum omdat ik na een paar weken zoeken en proberen een oplossing heb voor mijn netwerk problemen in combinatie met Sonos.
Hopelijk heeft iemand anders hier ook wat aan.

Hardware:
  • UniFi Express
  • US-8-60W
  • Access Point WiFi 6+
  • UAP-AC-M
  • Sonos Playbar + 2x Play:1 + Sub - In surround opstelling
De problemen begonnen toen ik mijn Sonos Playbar bedraad aansloot op de US-8-60W switch.
Ik kreeg toen time-outs.
Dit kwam vermoedelijk door Sonos implementatie van "Spanning Tree State"
Bron:

De eerste oplossing die ik geprobeerd heb, zoals aangeraden door UniFi, is alle Sonos via Wifi aan te sluiten en dus niet de Playbar via ethernet aan te sluiten.
Bron:
Dit loste voor mij het probleem van de time outs op de Sonos op. Ik kreeg een ander probleem hiervoor terug, namelijk het wegvallen van mijn Wifi verbindging op laptop, telefoon en tablet, maar alleen als de Sonos aan stond. Het moment dat ik op stop drukte, was de Wifi weer prima.

Ik heb dit geprobeerd op te lossen door mijn Sonos spullen op een aparte Wifi (2.4ghz) te zetten en in een eigen vlan te draaien. Dit leverde weinig/niets op, de problemen bleven.

Het probleem bleek niet de verbinding van de Sonos spullen naar het Wifi netwerk, maar het eigen netwerk dat de Playbar opzet naar de surround speakers.
Sonos maakt bij gebruik van een surround opstelling gebruik van een eigen 5ghz netwerk om te verbinden met de achter speakers en de sub.
Deze zat op de zelfde band als mijn 5ghz netwerk van UniFi.

Op het http://<ip adres Sonos>:1400/support/review kan je bij de Playbar naar /proc/ath_rincon/status
Bij HT Channel staat de frequentie waarop het 5ghz netwerk van de Sonos werkt.
Dit was bij mij 5180.
Op Wikipedia, List of WLAN channgels, heb ik dit opgezocht en dit bleek hetzelfde te zijn als mijn UniFi 5ghz netwerk.

Deze heb ik verplaatst naar een andere waarde, sinds die tijd heb ik een stabiele verbinding, geen time outs op Sonos en geen aparte vlan meer nodig.

Extra bronnen:
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Staan je WiFi kanalen op Auto of een vast kanaal, en heb je je AP's al eens een herstart gegeven?
 
Herstarten en op auto zetten hielp niet. Ik heb echt handmatig een ander kanaal voor het UniFi 5ghz netwerk moeten kiezen om het probleem op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie
Is al een oude wens die Sonos nooit gehonoreerd heeft: Het kanaal dat SonosNet (2.4 GHz) gebruikt kun je instellen, het gebruikte 5 GHz kanaal niet. Als dat wel zou kunnen dan zou je dit soort conflicten kunnen voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie
Het is bij mij al wel een paar jaar geleden, maar wij hadden een volledig Sonos huis. Dat ging goed met alleen domme switches.
Toen ik overging naar Unifi spul begon de ellende. Dat ligt niet aan Unifi, maar aan de gebrekkige implementatie van STP en zelfs het bestaan van RSTP volledig ontkennen.

Volledig draadloos en vertrouwen op Sonosnet was voor mij geen optie; samen met wat andere irritaties was dat voor mij na een paar maanden de reden om ál het Sonos spul de deur uit te zetten en te vervangen voor een andere multi-room oplossing.

Edit: ik realiseer me net dat je hier helemaal niets aan hebt….
Maar goed: weet dat het een hoop ellende is om in combinatie met managed netwerkapparatuur eventuele problemen weer op te lossen, sorry.
 
Het is bij mij al wel een paar jaar geleden, maar wij hadden een volledig Sonos huis. Dat ging goed met alleen domme switches.
Toen ik overging naar Unifi spul begon de ellende. Dat ligt niet aan Unifi, maar aan de gebrekkige implementatie van STP en zelfs het bestaan van RSTP volledig ontkennen.

Ik had precies hetzelfde hier; met domme switches werkte het, maar dat was wel meer geluk dan wijsheid denk ik. Bij UI switches werd meteen ingegrepen en poorten geblokkeerd, precies zoals dat hoort.

Volledig draadloos en vertrouwen op Sonosnet was voor mij geen optie;

Heb ik dus al jaren, werkt feilloos naast mijn Unifi door de kanalen te scheiden. Ik heb ook een ERA 300 en die ondersteund geen SonosNet meer, dus die gaat als enige (van 10) via Wifi. Ook dat werkt goed samen, Sonos noemt dat mixed mode maar het laat zien welke kant het uit gaat, SonosNet wordt uitgefaseerd.

samen met wat andere irritaties was dat voor mij na een paar maanden de reden om ál het Sonos spul de deur uit te zetten en te vervangen voor een andere multi-room oplossing.

En wat is het geworden ? Lijkt me wel een desinvestering om Sonos met pensioen te sturen.

Edit: ik realiseer me net dat je hier helemaal niets aan hebt….
Topic starter heeft zijn probleem juist opgelost door de 5Ghz kanalen van Sonos Surround producten te ontwijken met de Unifi AP`s en deelt dat met ons.
 
Laatst bewerkt:
Dat het met domme switches wel werkt is op zich niet zo vreemd; die trekken zich niets aan van het STP.
Op dat moment is Sonos in full control, en gaat alles goed. Overigens had ik wel alles bedraad, op de Move na.
Het experimenteren (samen met Sonos) met losse devices is allemaal vanaf de issues (icm 'echte' switches) gekomen.
Probleem bij mij is dat één device in een ander gebouwtje staat, waardoor Sonosnet het niet haalde tot hier.

De desinvestering viel op zich wel mee; restwaarde van Sonos spul is redelijk en ik had veel al heel lang.
Dat was ook meteen een probleem; Sonos ging steeds meer spullen afschrijven.
Dat had ik al eens meegemaakt met de originele controllers; de CR100. Daar werden er 3 van buiten werking gesteld.
Restwaarde is dan in één keer nul. Had beter geweest als ze gewoon geen nieuwe functionaliteiten meer zouden toevoegen.

Ik had ook nog 2 CR200's, daar dreigde hetzelfde er aan te komen. Sonos stapte wat later ook over naar een nieuwe software release, waarbij ze alle oude systemen obsolete zouden gaan maken. Dat is uiteindelijk niet door gegaan, maar mixen tussen oud en nieuw werd niet meer mogelijk.
Dat gecombineerd met het structureel niet meegaan met moderne (veilige) protocollen (alleen SMB 1 voor eigen muziek), het niet willen ondersteunen van hogere resoluties (en dan niet eens voor de kwaliteit, maar simpewel omdat je sommige bestanden nu eenmaal in een hogere kwaliteit hebt) en nog wat andere kleine irritaties waren voor mij de druppel om afscheid te nemen.

Een vereiste bij een overstap naar een nieuw systeem was dat er ook een meerkanaals oplossing beschikbaar moest zijn voor de home-cinema. Daarmee vielen veel systemen af en werd de keuze uiteindelijk beperkt tot Heos of Yamaha.
Uiteindelijk gekozen voor Heos, omdat dan zowel Marantz als Denon producten in aanmerking komen.
Het grappige is dat de producten van deze merken (net als bij Yamaha trouwens) gewone 'hifi-apparaten' lijken, maar ondertussen ook multi-room ondersteunen. (Overigens hebben ze ook directe kopieën van de Sonos speakers, maar die gebruik ik niet, op één batterij-gevoede losse speler na).

Software van Heos is ook zeker niet zaligmakend trouwens, maar ook bij Sonos veranderde het nogaleens.
Één opvallend minpunt is dat de Heos systemen geen timer-functie kennen. Daar had ik even niet bij stilgestaan. Gelukkig kan ik er met Home Assistant tegenaan praten, waardoor toch weer gewoon op de door ons gewenste tijden in de juiste vertrekken de juiste muziek aan en uit gaat, maar dit leek me zo'n basis functie dat ik er niet eens naar gekeken had of het er op zat.

V.w.b. de losse speaker was de Move echt wel beter dan de Heos batterij-speaker, maar verder uitermate tevreden met het gebruik van dit spul.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Daarom gebruik ik nog steeds LMS, het oude slimdevices/squuezebox spul. Veel nog te koop en tevens mbv picoreplayer ook gebruik te maken van een raspberry pi. Enige nadeel, nog geen echt goed portable device gevonden ook al wordt airplay 1 wel goed ondersteund. Ik wil nog een poging gaan doen met een jbl boombox 3 wifi maar die zijn best prijzig.
 
Probleem zit hem natuurlijk vooral in multi-room; 100% in sync is bij veel alternatieven het probleem.
Gaat dat met LMS wel goed @edwin2019 ?
LMS gaat absoluut goed mits Wifi goed is. Ik heb een apart ssid daarvoor aangemaakt op 2.4 en werkt vlekkeloos met 8 clients inclusief 2x tuin tijdens feestjes.
LMS zelf draait simpel op een raspberry pi met picoreplayer. Spotify werkt ook goed. Lokale flac files staan op een server/nas.
LMS met addon material skin is super modern en volledig via mobiel te besturen. Alles zonder kosten maar ik doe rond de kerst altijd een donatie rondje (lms/spotty, material skin, picoreplayer, chromecast/airplay bridge, denon bridge)
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..