UDM/Pro SONOS Setup

UniFi UDM/Pro Routers

Kong

UniFier
31 mrt 2022
2
0
1
Hi,

Sinds kort ben ik overgestapt naar het UniFi platform met daarbij de volgende apparatuur: UDM Pro, USW-Pro en USW-Lite. Over de apparatuur, de mogelijkheden en de bediening ben ik super tevreden echter krijg ik mijn SONOS systeem niet lekker in de lucht. Nu lees ik diverse treads over dit onderwerp alleen krijg ik het ook daarmee niet voor elkaar.

Mijn SONOS systeem is opgebouwd uit:
  • 1x SONOS Playbar
  • 2x SONOS Play 1

Uiteindelijk wil ik deze apparatuur gebruiken in een VLAN bij mijn andere multimedia maar voor nu heb ik alles (SONOS apparatuur en telefoons / laptops) in één VLAN geplaatst om de complexiteit te verlagen. Alle SONOS speakers zijn bedraad aangesloten en ik heb deze een fixed IP gegeven.

Verder heb ik de volgende configuratie toegepast:
  • Settings => Networks => Spanning Tree: RTSP
  • Settings => Networks => 'Netwerk' => IGMP Snooping: Enable
  • Settings => Networks => 'Netwerk' => Multicast DNS: Enable
  • Settings => WiFi => 'Wifi Netwerk' => Multicast Enhancement: Enable
  • Settings => WiFi => 'Wifi Netwerk' => Multicast and Broadcast control: Disable
  • Devices => 'Device' => Ports => Port Management => 'Port SONOS Speaker' => Spanning Tree Protocol: Disable
Met deze setup kan ik verbinding maken vanaf de SONOS app op mijn iPhone naar mijn SONOS netwerk, dit duurt soms wel meer dan 15 sec. Daarnaast is de verbinding niet stabiel en krijg ik verbinding vanuit mijn Spotify app middels airplay.

Kunnen jullie mij de goede richting in helpen?

Roy
 
Een paar dingen:

- Sonos in de toekomst naar een afgeschermd IoT VLAN.....dan ben je de eerste die dat gaat lukken. Dat heb ik nog nooit zien werken.
- Die Play 1`s....ik neem aan dat die voor surround zijn bedoeld (?). Sonos heeft die graag draadloos (5Ghz) maar ik weet niet of dat echt een probleem is om die bekabeld te laten

Mijn advies: zet Sonos gewoon in je hoofdnetwerk samen met je telefoons, laptops en Unifi apparatuur. Ik denk dat je problemen met verbinding voorbij zullen zijn. Sonos krijgt regelmatig veiligheidsupdates in tegenstelling tot veel andere IoT apparaten dus niet zo spannend.

Mocht je dan nog problemen hebben, dan zou ik die Play 1`s eens van de kabel af halen.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik uit jouw verhaal lees: Je hebt lukraak uit diverse verhalen wat instellingen overgenomen en je hebt er een complete warboel van gemaakt. :)
O.a. het spanning tree protocol uitschakelen op de poorten moet je juist niet doen.

Als je alles bedraad wilt dan moet je alles zoveel mogelijk standaard laten en de WiFi op de Sonos speakers uitzetten zodat al het netwerk verkeer bedraad gaat.

Wil je inderdaad de Play 1's als surround voor de Playbar gebruiken dan is het het beste om alleen de Playbar bedraad aan te sluiten en de surrounds te koppelen via Sonos z'n eigen SonosNet. In dit geval moet je de WiFi ingeschakeld laten op de speakers, maar niet de speakers aan je thuis WiFi koppelen.

Sonos in een apart VLAN is een compleet drama i.v.m. bediening. Dan moet inderdaad het apparaat waarmee je de Sonos bediend in hetzelfde VLAN zitten.
Sonos heeft nooit rekening gehouden met het gebruik van VLAN's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevin89 en dbw
Ik gebruik thuis op mijn UniFi systeem ook Sonos.
Playbar, sub en 2x Sonos one.

De Playbar bedraad aangesloten, de rest draadloos.
Ik gebruik niet Sonos eigen draadloze verbinding maar gewoon WiFi van de AP Pro. (eol)
Al jaren absoluut probleemloos. (gelijk Ff afkloppen😜)
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Ik gebruik thuis op mijn UniFi systeem ook Sonos.
Playbar, sub en 2x Sonos one.

De Playbar bedraad aangesloten, de rest draadloos.
Ik gebruik niet Sonos eigen draadloze verbinding maar gewoon WiFi van de AP Pro. (eol)
Al jaren absoluut probleemloos. (gelijk Ff afkloppen😜)
Dat kan volgens mij helemaal niet. Zodra 1 apparaat bedraad is aangesloten maakt Sonos SonosNet aan en wordt de normale WiFi niet gebruikt, ook al koppel je de Sonos players aan je WiFi. Alleen Roam en Move vormen daarop een uitzondering.
Tenzij dat met Sonos S2 gewijzigd is.
 
Dat kan volgens mij helemaal niet. Zodra 1 apparaat bedraad is aangesloten maakt Sonos SonosNet aan en wordt de normale WiFi niet gebruikt, ook al koppel je de Sonos players aan je WiFi. Alleen Roam en Move vormen daarop een uitzondering.
Tenzij dat met Sonos S2 gewijzigd is.
Als ik mij AP uit zet, gaan de One's en Sub knipperen dat ze geen netwerk hebben.....
 
Interessant. Welke WM status hebben de speakers in de Sonos app? Dat kun je zien bij “over mijn systeem”? Staat WiFi van de playbar uitgeschakeld?
 
Laatst bewerkt:
@gewoon in de kroeg heeft een Playbar, die ondersteund geen 5Ghz. Sonos gebruikt de thuis-wifi voor Surrounds & Sub; ik vraag me zelfs af of dat niet met elke Sonos Home Theater zo gaat. Volgens mij blijft alles toch gewoon in WM:0 staan. Ik kan het niet testen, Sonos is hier alleen voor muziek.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt niet helemaal. De Playbar heeft wel 5 Ghz ondersteuning, maar niet voor WiFi. De 5 Ghz is gereserveerd voor surrounds en sub.
Ik heb hier een Playbar met 2 surrounds en een sub. De surrounds en sub hebben een draadloze 5Ghz verbinding (WM: 2) met de Playbar. Of ik nu de Playbar bedraad (WM: 0) of via WiFi (WM:1) aansluit op internet, de sub en surrounds koppelen altijd via SonosNet.
 
Dat klopt niet helemaal. De Playbar heeft wel 5 Ghz ondersteuning, maar niet voor WiFi. De 5 Ghz is gereserveerd voor surrounds en sub.
Ik heb hier een Playbar met 2 surrounds en een sub. De surrounds en sub hebben een draadloze 5Ghz verbinding (WM: 2) met de Playbar. Of ik nu de Playbar bedraad (WM: 0) of via WiFi (WM:1) aansluit op internet, de sub en surrounds koppelen altijd via SonosNet.
Inderdaad; ik lees het nu ook. Playbar & Playbase hebben antennes die tegelijkertijd op 2,4Ghz en 5Ghz kunnen werken. My bad maar het was een leuke verklaring geweest waarom het bij @gewoon in de kroeg anders werkt 😂. Misschien heeft ie Wifi uitgezet van de Playbar.
 
Laatst bewerkt:
Je moet in de Sonos app naar Systeem -> over mijn systeem gaan. Daar vindt je detail info over elke speaker.
 
WM = Wireless Mode, die laat zien hoe Sonos verbonden is.

WM:0 = SonosNet (doorgaans is dat 1 device bekabeld en de rest via een draadloos netwerk van de speakers zelf)
WM:1 = Via je eigen thuis-wifi (over je AP`s dus)
WM:2 = Surrounds & Sub die draadloos via 5Ghz verbinding maken met de Playbar/Playbase/Arc/Beam/Ray

Bij jou zou je dus WM:0 verwachten voor de Playbar en WM:2 voor de Surrounds & Sub maar dat past dus niet in het verhaal dat het lijkt alsof ze met je AP`s verbinden.
 
Gevonden:
Playbar WM: 1
Sub WM: 2
One WM: 2
One WM: 2

*EDIT*
Bedenk mij net nog het volgende;
Ik heb het hele Sonos NIET bedraad aangesloten op mijn netwerk!
de enige bekabeling die naar de naar de Playbar gaat is een optisch signaal.
Niet bij nagedacht dat het in dit forum natuurlijk over netwerkkabels hoort te gaan😭
 
Laatst bewerkt:
Dan klopt het verhaal. De Playbar is verbonden met je thuisnetwerk via WiFi, de andere luidsprekers wederom met de Playbar via SonosNet.
Dus de verbinding tussen de luidsprekers verloopt niet via je WiFi.
Als je dan het AP uitzet dan verliest de Playbar z'n netwerk en gaan daardoor op de speakers de LED's wit knipperen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Ik heb het hele Sonos NIET bedraad aangesloten op mijn netwerk!
de enige bekabeling die naar de naar de Playbar gaat is een optisch signaal.
Niet bij nagedacht dat het in dit forum natuurlijk over netwerkkabels hoort te gaan😭
Yep, daar is de verwarring ontstaan; dat is de kabel van je 😂 TV naar de Playbar. Die is redelijk essentieel in het geheel.
 
Laatst bewerkt:
@Kong ik heb 3 sonos speakers (ikea) via wifi in een IOT vlan (70) aangesloten,
Via user vlan (60) zijn ze te benaderen.

ik heb de volgende handleiding gevolgd
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..