UDM/Pro SONOS Setup

UniFi UDM/Pro Routers
Standaard is er geen blokkade tussen VLAN's. Dus blokkade moet je zelf regelen.
Dus bij mij zitten er in de firewall twee regels voor het IoT VLAN.

Een die standaard alle verkeer vanuit IoT naar alle andere netwerken blokkeert.
Een die het IoT VLAN toestaat te reageren op verbindingen die vanuit andere VLANs worden geïnitieerd naar het IoT.

Meer is niet nodig. Niets speciaals dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: tonvos6
Standaard is er geen blokkade tussen VLAN's. Dus blokkade moet je zelf regelen.
Dus bij mij zitten er in de firewall twee regels voor het IoT VLAN.

Een die standaard alle verkeer vanuit IoT naar alle andere netwerken blokkeert.
Een die het IoT VLAN toestaat te reageren op verbindingen die vanuit andere VLANs worden geïnitieerd naar het IoT.

Meer is niet nodig. Niets speciaals dus.
Bedankt, nog een aanvullende vraag. Heeft jou IoT netwerk ook een ander ip adres of alleen een ander vlan nummer?
 
Ik snap die 2 firewall regels. En ik heb een nachtje over geslapen, en dan snap ik het volgende toch niet.
Maar als homey (IoT) op eigen initiatief om 12 uur een sonos box (Lan) wil aansturen dan wordt die toch geblokkeerd?
Ik ben zeer benieuwd naar je antwoord.
 
Het initiële contact van Homey naar Sonos gaat niet rechtstreeks. De Sonos API werkt via internet.
 
  • Leuk
Waarderingen: tonvos6
Een paar dingen:

- Sonos in de toekomst naar een afgeschermd IoT VLAN.....dan ben je de eerste die dat gaat lukken. Dat heb ik nog nooit zien werken.
- Die Play 1`s....ik neem aan dat die voor surround zijn bedoeld (?). Sonos heeft die graag draadloos (5Ghz) maar ik weet niet of dat echt een probleem is om die bekabeld te laten

Mijn advies: zet Sonos gewoon in je hoofdnetwerk samen met je telefoons, laptops en Unifi apparatuur. Ik denk dat je problemen met verbinding voorbij zullen zijn. Sonos krijgt regelmatig veiligheidsupdates in tegenstelling tot veel andere IoT apparaten dus niet zo spannend.

Mocht je dan nog problemen hebben, dan zou ik die Play 1`s eens van de kabel af halen.
Ik werk al weer een paar jaar met een apart (wifi) netwerk voor mijn BlueSound en Sonos spelers, werkt perfect. Deels is dus bedraad en deels dus via WiFi en ik kan het gewoon benaderen via mijn andere vaste en WiFi netwerken want mijn telefoon zit nooit op het aparte sound netwerk. Ik ben daartoe overgegaan doordat ik ze eerst in een netwerk had maar teveel last had van drop outs van de speakers. Na het laten analyseren van de netwerk verbindingen door NAD support bleek dat er regelmatig teveel packages verloren gingen. Na verplaatsen naar een apart netwerk was voor mij het probleem opgelost.
 
Ik werk al weer een paar jaar met een apart (wifi) netwerk voor mijn BlueSound en Sonos spelers, werkt perfect. Deels is dus bedraad en deels dus via WiFi en ik kan het gewoon benaderen via mijn andere vaste en WiFi netwerken want mijn telefoon zit nooit op het aparte sound netwerk.
De vraag hier ging over een apart VLAN waar Sonos in zit, dus geen apart wifi netwerk. Is dat ook wat je bedoelt ?
 
Ik werk al weer een paar jaar met een apart (wifi) netwerk voor mijn BlueSound en Sonos spelers, werkt perfect. Deels is dus bedraad en deels dus via WiFi en ik kan het gewoon benaderen via mijn andere vaste en WiFi netwerken want mijn telefoon zit nooit op het aparte sound netwerk. Ik ben daartoe overgegaan doordat ik ze eerst in een netwerk had maar teveel last had van drop outs van de speakers. Na het laten analyseren van de netwerk verbindingen door NAD support bleek dat er regelmatig teveel packages verloren gingen. Na verplaatsen naar een apart netwerk was voor mij het probleem opgelost.
Graag setup unify vermelden 😉
 
De vraag hier ging over een apart VLAN waar Sonos in zit, dus geen apart wifi netwerk. Is dat ook wat je bedoelt ?
Klopt, had eigenlijk direct op Kong moeten reageren. Ging meer om het trage instabiele verbinding probleem en om het advies om alle Sonos in het standaard netwerk te doen.

Die trage en instabiele verbindingsproblemen waren voor mij herkenbaar, vandaar mijn reactie.
 
Graag setup unify vermelden 😉
Voor een compleet beeld, aangaande dit topic.

US-24-G1
US-8
3 x USW-Flex-Mini
UAP-AC-HD
2x UAP-AC-Pro

Aircube- UC (voor separaat WiFi in de tuin)

In het "geluidsnetwerk" zitten: Roon core (Rock), NAD T777, Node 2, 4x Pulse FLex 2i, Pulse Soundbar + , 2x Sonos play 3 en 4x nest mini.

Niet dat ik de nest mini's als end points voor muziek gebruik, al kan dat wel en geven ze redelijk geluid.

Overigens gaan de meeste Unifi items de deur uit zodra we gaan verhuizen, daar we daar waarschijnlijk gaan overstappen op de U6-IW + een nieuwe POE switch.
 
Jij hebt wel een aparte WiFi SSID aangemaakt voor je Sonos speakers, maar geen apart VLAN. Kan ook niet want je hebt geen USG/UDM.
Dus uiteindelijk zit al je apparatuur in een plat LAN netwerk.

De issue is juist als je geen plat netwerk hebt maar het hebt onderverdeeld in VLANs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Jij hebt wel een aparte WiFi SSID aangemaakt voor je Sonos speakers, maar geen apart VLAN. Kan ook niet want je hebt geen USG/UDM.
Dus uiteindelijk zit al je apparatuur in een plat LAN netwerk.

De issue is juist als je geen plat netwerk hebt maar het hebt onderverdeeld in VLANs.
Zoals ik al eerder aangaf had ik op Kong moeten reageren, op zijn issue met trage en onstabiele verbinding.

Overigens is mijn netwerk alles behalve plat, bovenstaande setup is enkel voor mijn geluidsnetwerk en WiFi.
Wat daarboven zit is geen Unifi netwerk, mijn Barracuda firewall is in control voor mijn VLANs maar eigenlijk is de noodzaak voor VLANs voor mij niet meer aanwezig daar ik niet meer bedrijfsmatig aan het werk ben en het daardoor nodeloos complex en kostbaar is om het te laten onderhouden.
 
Ik heb altijd het volgende gevolgd van iemand die het dagelijks uitlevert:

This is true, but you have to know how to setup Sonos. If you have a mix of wired and wireless Sonos, then you MUST turn off WiFi on the Sonos that is hard wired to your network. If you don't, Sonos takes over spanning tree and completely messes up the system. The wireless Sonos must then be connected to your wifi system, and not autodiscovered through the app.

Once you do this, your Sonos will run fine. We do large home deployments for Sonos and AV, and I run into these issues countless times from other AV people who don't know networking. A client we have has about 20 Sonos products, a combination of subwoofers, surround sound, sound bars, so on, and t never have issues with Sonos


dit werkt altijd perfect en snel voor mij!
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..