RSTP --> STP ivm met Sonos

Wat ik niet snap is heb zelf 0 last maar hoe kan het hier dan wel? (8 speakers)

Heb maandag bij me ouders het ook op Unifi aangesloten zonder problemen op U6 LR accespoints. (7 speakers)


Dus kan me er niet in vinden dan er gezegd wordt dat het niet goed zou werken op Unifi
 
Ik heb de boost verplaatst. Die staat nu middenin het huis.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-05-26 om 14.17.27.png
    Scherm­afbeelding 2024-05-26 om 14.17.27.png
    609,9 KB · Weergaven: 11
Nee. Ik kan overigens in de nieuwe Sonos app niets meer instellen in het netwerk. De pagina blijft leeg. De boost staat nu naast (15 cm) de Eetkamer Sonos play 3 en op 5 meter van de Eetkamer Sonos Play One. Afstand tot de woonkamer en 5 meter (muur ertussen) en naar de One (Martijn bijna direct zicht van een meter of 4..........
 
Allereerst allemaal een fijne kerst!.

En hier ben ik weer. Een tijdje is het goed gegaan met mijn Sonos systeem. Alles vanaf nul geïnstalleerd. De laatste twee maanden weer grote ellende. Duurde soms tot 2 minuten tot de app verbinding maakte. Maar weer eens met Sonos gebeld. Op advies de Boost er uit gehaald en een speaker op UTP aangesloten. En toen werkte alles weer. Dus het lijkt de boost te zijn. Toch op advies van de helpdesk meneer (zeer vriendelijk en behulpzaam) het systeem overgezet op Wifi ipv SonosNet. Volgens hem was Sonosnet ouderwets en met de goede wifinetwerken van tegenwoordig was Wifi beter. Dus gedaan. En alles werkt inderdaad prima. Maar nu heb ik toch twee vragen. Is het waar dat Wifi beter is dan Sonosnet? tweede vraag. Mijn netwerkmatrix ziet er in mijn ogen raar uit. Sommige speakers hebben een wit vlak en geven geen (???) informatie. Maar ze doen het wel. Verder erg veel rood/oranje (ODFM level boven de 7, dat is dacht ik interferentie). Moet ik dat allemaal zo laten?
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-12-23 om 12.21.49.webp
    Scherm­afbeelding 2024-12-23 om 12.21.49.webp
    83,5 KB · Weergaven: 12
Wit is geen probleem; dan is er simpelweg geen directe link tussen die 2 devices, of het is het device zelf, wat in een matrix natuurlijk voorkomt.
Een device dat geen enkele link heeft is wel vreemd.
Rood is niet goed.

Dan Sonosnet v.s. regulier netwerkverkeer: Tja.
Sonosnet is (was) prima. Vroeger met de losse eigen controllers was het noodzakelijk; die dingen 'spraken' alleen maar Sonosnet. Dit was bovendien rete-snel. Afschrijven van die dingen was echt een aanzienlijke achteruitgang in gebruiksgemakt.
Alleen gaat de hele Sonos netwerkstack niet lekker; ze houden te lang vast aan ooit briljante standaarden die niet meer mee gaan met huidige netwerktechnieken. Het was ooit een perfect werkend mesh-netwerk lang voordat mesh-punten een ding werden, en lang voordat iedereen altijd overal op alle plekken wifi wou hebben.
Ik snap de uitspraak dus wel. 'Beter' is natuurlijk relatief; de verbindingen moeten natuurlijk vooral 'Goed' zijn; alleen dan hou je alles in sync.

V.w.b. je problemen kan ik je helaas niet verder helpen; dit platform inmiddels alweer lang geleden gelaten voor wat het (niet meer) was.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel
Wit is geen probleem; dan is er simpelweg geen directe link tussen die 2 devices, of het is het device zelf, wat in een matrix natuurlijk voorkomt.
Een device dat geen enkele link heeft is wel vreemd.
Rood is niet goed.

Dan Sonosnet v.s. regulier net

V.w.b. je problemen kan ik je helaas niet verder helpen; dit platform inmiddels alweer lang geleden gelaten voor wat het (niet meer) was.
Dank, @Davey400

Ik heb ook steeds meer moeite met Sonos. Ik ben al klant sinds ze op de markt kwamen. Dus dat is al bijna 20 jaar. En ik zit steeds meer te denken aan een overstap. Maar goed. Stel dat ik naar Bluesound over ga stappen dan ben ik wel een enorme smak geld kwijt. Wellicht is het het waard. Tweedehands Sonos verkoopt wel erg goed........
 
Als ze in de meest linkse kolom wit zijn, dan is dat een ander chipset die bij de nieuwere apparaten is toegepast en waar die omgevingsfactoren niet meer gemeten worden. Mijn oude Play 1/3/5 meet het wel en mijn nieuwere One/Ray/ERA niet meer. De ERA heeft niet eens meer SonosNet, dus het gaat er uit,
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel en Davey400
Ik gebruik al jaren al me Sonos speakers op Wifi nooit problemen gehad ermee.
En op Sonosnet wel had ik problemen jaar of 5 terug toen meteen alles op Wifi gezet en problemen als sneeuw voor de zon.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel
Ik ben te lui om alles op Wifi te zetten en afscheid te nemen van de Boost maar als ik problemen zou hebben, dan zou ik dat zeker doen. Hier heb ik alles op SonosNet met alleen de Boost bekabeld en de ERA als enige op Wifi en zelfs dat werkt prima samen.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel