Goedemorgen,
Ik heb wat problemen met mijn Sonos speaker (Sonos SL One). Wanneer ik stream vanaf een telefoon of laptop stopt het streamen best vaak, Soms na 5 minuten, soms naar een half uur. Die problemen krijg ik niet opgelost.
Eerst even de netwerkconfiguratie. Ik heb een aantal Vlan's geconfigureerd waaronder "Devices-Trusted" en "Devices Untrusted". Om beide Vlan's ook beschikbaar draadloos beschikbaar te maken zijn twee SSID's aangemaakt met dezelfde naam als de Vlan naam.
Op mijn UDM is Multicast Filtering (IGMP Snooping) ingeschakeld alleen voor deze twee Vlan's. Ook is IoT Auto-Discovery (mDNS) ingeschakeld voor beide Vlan's.
Om wat problemen uit te sluiten was ik van plan om de Sonos bekabeld aan te sluiten. Daarom binnen de Sonos App Wifi uitgeschakeld en ik kan zien dat de Sonos via het bekabelde netwerk een IP adres krijgt in het devices-untrusted netwerk krijgt. Dus tot op heden geen problemen.
Wanneer ik vanaf mijn telefoon of laptop vervolgens (ook verbonden met devices-untrusted) de Sonos probeer te zoeken in het netwerk, wordt deze niet gevonden.
Waar ik uiteindelijk wil uitkomen is dat mijn Sonos goed werkt, of dit nu bekabeld is of draadloos. Heeft er iemand suggesties of instellingen die ik nog wat beter moet gaan nakijken?
Met vriendelijke groet,
Gert
Ik heb wat problemen met mijn Sonos speaker (Sonos SL One). Wanneer ik stream vanaf een telefoon of laptop stopt het streamen best vaak, Soms na 5 minuten, soms naar een half uur. Die problemen krijg ik niet opgelost.
Eerst even de netwerkconfiguratie. Ik heb een aantal Vlan's geconfigureerd waaronder "Devices-Trusted" en "Devices Untrusted". Om beide Vlan's ook beschikbaar draadloos beschikbaar te maken zijn twee SSID's aangemaakt met dezelfde naam als de Vlan naam.
Op mijn UDM is Multicast Filtering (IGMP Snooping) ingeschakeld alleen voor deze twee Vlan's. Ook is IoT Auto-Discovery (mDNS) ingeschakeld voor beide Vlan's.
Om wat problemen uit te sluiten was ik van plan om de Sonos bekabeld aan te sluiten. Daarom binnen de Sonos App Wifi uitgeschakeld en ik kan zien dat de Sonos via het bekabelde netwerk een IP adres krijgt in het devices-untrusted netwerk krijgt. Dus tot op heden geen problemen.
Wanneer ik vanaf mijn telefoon of laptop vervolgens (ook verbonden met devices-untrusted) de Sonos probeer te zoeken in het netwerk, wordt deze niet gevonden.
Waar ik uiteindelijk wil uitkomen is dat mijn Sonos goed werkt, of dit nu bekabeld is of draadloos. Heeft er iemand suggesties of instellingen die ik nog wat beter moet gaan nakijken?
Met vriendelijke groet,
Gert