Sonos streaming issues

Gert77

UniFier
3 nov 2023
4
1
3
Goedemorgen,

Ik heb wat problemen met mijn Sonos speaker (Sonos SL One). Wanneer ik stream vanaf een telefoon of laptop stopt het streamen best vaak, Soms na 5 minuten, soms naar een half uur. Die problemen krijg ik niet opgelost.

Eerst even de netwerkconfiguratie. Ik heb een aantal Vlan's geconfigureerd waaronder "Devices-Trusted" en "Devices Untrusted". Om beide Vlan's ook beschikbaar draadloos beschikbaar te maken zijn twee SSID's aangemaakt met dezelfde naam als de Vlan naam.

Op mijn UDM is Multicast Filtering (IGMP Snooping) ingeschakeld alleen voor deze twee Vlan's. Ook is IoT Auto-Discovery (mDNS) ingeschakeld voor beide Vlan's.

Om wat problemen uit te sluiten was ik van plan om de Sonos bekabeld aan te sluiten. Daarom binnen de Sonos App Wifi uitgeschakeld en ik kan zien dat de Sonos via het bekabelde netwerk een IP adres krijgt in het devices-untrusted netwerk krijgt. Dus tot op heden geen problemen.

Wanneer ik vanaf mijn telefoon of laptop vervolgens (ook verbonden met devices-untrusted) de Sonos probeer te zoeken in het netwerk, wordt deze niet gevonden.

Waar ik uiteindelijk wil uitkomen is dat mijn Sonos goed werkt, of dit nu bekabeld is of draadloos. Heeft er iemand suggesties of instellingen die ik nog wat beter moet gaan nakijken?

Met vriendelijke groet,
Gert
 
Ha DBW, bedankt voor je antwoord.

Als ik kijk naar mijn configuratie heb ik zowel mijn laptop/ telefoon als de Sonos allemaal in hetzelfde netwerksegment geplaatst, namelijk devices trusted. Of het dan bekabeld is of een netwerk via wifi, als het om hetzelfde segment gaat moet het dan goed zijn toch?
 
Ha DBW, bedankt voor je antwoord.

Als ik kijk naar mijn configuratie heb ik zowel mijn laptop/ telefoon als de Sonos allemaal in hetzelfde netwerksegment geplaatst, namelijk devices trusted. Of het dan bekabeld is of een netwerk via wifi, als het om hetzelfde segment gaat moet het dan goed zijn toch?
Ja, dat zou goed moeten zijn. Ik heb al mijn Sonos (op 1 na) allemaal bekabeld en in zelfde LAN (geen Vlan gedoe hier) en dat werkt probleemloos. Wel alle Wifi uitgezet waar een kabel aan zit.
 
Sonos is erg gevoelig voor Wifi issues.
Ik heb m’n arc bekabeld aangesloten en op een eigen vlan geplaatst. Alle andere speakers verbinden dan met een eigen mesh wifi netwerk van sonos (Sonos net) en krijgen dan een ip uit de vlan. Werkt hier altijd 100%
 
Sonos heeft ook zijn eigen STP-implementatie vanwege SonosNet. Heb je alles opgevolgd volgens de Ubiquiti help article?

TLDR;
- Zorg er voor dat alle Sonos devices bedraad zijn aangesloten, en geen via WiFi (ik heb thuis een mix, meeste is bedraad, 2 via WiFi)
- Zorg er voor dat al je Sonos devices op het zelfde netwerk/vlan zijn aangesloten
- Als het kan, sluit alle Sonos devices op dezelfde switch aan
- Zet SonosNet en Wi-Fi uit op de apparaten waar mogelijk
- Daisy chain je Sonos devices niet.
- Set STP priorities op je Switches

Daarnaast uit eigen ervaring:
- Surround met Era 100 als RS en LS _lijkt_ alleen via Wi-Fi te werken, je kan ze bedraad aansluiten maar Wi-Fi is niet uit te zetten.
- Gezien ik in een overvol spectrum appartement leef werkte dit met veel latency en cut-outs e.d.
- Opgelost door een MAC-Address ban op de AP in te stellen waardoor na initiele set-up de Era 100 speakers niet meer via wifi kunnen verbinden en alleen de ethernet connectie gebruiken