Sip inkomend op UDMP

Egon Smit

UniFier
23 mei 2020
8
3
3
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd heb ik glasvezel van Delta rechtstreeks op mijn UDMP draaien. Werkt vlekkeloos!
Nu heb ik al enige tijd geprobeerd om mijn sip account van Delta aan de praat te krijgen op mijn Yealink WB70 base met 2 losse telefoons. Dit was hopeloos!
Na een tip ben ik nu overgestapt op Cheapconnect. Dit was super snel werkend met uitzondering van gebeld kunnen worden.
Ik kan bellen maar als ik probeer mijn nummer te bellen dan wordt deze niet doorverbonden. Wat heb ik tot dusver gedaan:
1. Ik bij heb Port Forwarding de poorten 5060-5061 en 16384-21768 open gezet naar het interne ip adres van het Yealink basisstation.
2. Bij NAT; heb ik Firewall Connection Tracking Sip en H.323 uitgeschakeld.
3. Bij Security heb ik in de firewall de volgende regels gemaakt. External --> any ip, port 5060-5061, allow --> internal, port Yealink basis station, port 5060-5061
4. Bij Security heb ik in de firewall de volgende regels gemaakt. External --> any ip, port 16384-32768, allow --> internal, port Yealink basis station, port 16384-32768

Helaas lukt het mij nog steeds niet om het sip verkeer binnen te krijgen op mijn basisstation. Hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen! Hartelijk dank alvast!
 
Ik gebruik zelf CheapConnect op een Fritzbox (die alleen dienst doet als DECT base).
  • port forward naar intern Fritz adres (alleen 5060 voor TDP/UDP) in routing
  • in Security een Allow Port Forward voor 5060 naar intern IP adres Fritz
Verder eigenlijk niets, werkt al jaren op deze manier. Zeker dat de settings tussen CheapConnect en je Yealink base goed staan? (voip.cheapconnect.net of sip.cheapconnect.net als alternatief??). Evt kun je poort 5080 gebruiken als alternatief voor 5060.
 
En wat zegt de helpdesk can cheapconnect?
Vanuit Cheapconnect de reply:

Probleem: Inkomende gesprekken (uitgaande gesprekken werken wel)
Voor problemen met uitsluitend inkomende gesprekken:
1. Controleer of het apparaat een SIP registratie heeft. Controleer dit zowel aan de kant van jouw apparaat als aan de kant van het CheapConnect portal. Via ons online portal kunt u controleren. Tip: In ons portal vind je onder SIP instellingen van het SIP account een overzicht van alle aangeraden instellingen.
2. Controleer het apparaat, vaak mogelijk via een online web interface, op foutcodes in de logfile(s).
3. Er bestaat een kans dat jouw internet provider de standaard poort 5060 UDP zelf in gebruik heeft of geblokkeerd heeft. In dit geval kunt u ook registreren op een alternatieve poort, een overzicht van alle ondersteunde SIP poorten vindt ik in het portal onder SIP instellingen. In de meeste gevallen heet dit in het apparatuur de “register port” of “server port”.
 
Ik gebruik zelf CheapConnect op een Fritzbox (die alleen dienst doet als DECT base).
  • port forward naar intern Fritz adres (alleen 5060 voor TDP/UDP) in routing
  • in Security een Allow Port Forward voor 5060 naar intern IP adres Fritz
Verder eigenlijk niets, werkt al jaren op deze manier. Zeker dat de settings tussen CheapConnect en je Yealink base goed staan? (voip.cheapconnect.net of sip.cheapconnect.net als alternatief??). Evt kun je poort 5080 gebruiken als alternatief voor 5060.
De Yealink Base van mijn sip telefoon geeft aan dat mijn account is geregistreerd. Ook bij Cheapconnect online geeft deze aan dat alles correct is aangemeld.

Echter zie ik nu bij Cheapconnect dat het geregistreerde WAN adres anders is dan mijn eigen WAN adres van Delta. Dat lijkt mij niet ok.
 
Vanuit Cheapconnect de reply:

Probleem: Inkomende gesprekken (uitgaande gesprekken werken wel)
Voor problemen met uitsluitend inkomende gesprekken:
1. Controleer of het apparaat een SIP registratie heeft. Controleer dit zowel aan de kant van jouw apparaat als aan de kant van het CheapConnect portal. Via ons online portal kunt u controleren. Tip: In ons portal vind je onder SIP instellingen van het SIP account een overzicht van alle aangeraden instellingen.
2. Controleer het apparaat, vaak mogelijk via een online web interface, op foutcodes in de logfile(s).
3. Er bestaat een kans dat jouw internet provider de standaard poort 5060 UDP zelf in gebruik heeft of geblokkeerd heeft. In dit geval kunt u ook registreren op een alternatieve poort, een overzicht van alle ondersteunde SIP poorten vindt ik in het portal onder SIP instellingen. In de meeste gevallen heet dit in het apparatuur de “register port” of “server port”.
Ik zou punt 3 eens proberen. Heb hetzelfde een keer gehad met een Draytek Router icm xs4all en Fritzbox alleen voor dect. Toen Fritzbox in dmz gezet en alles werkte, uit logs bleek verkeer toen via andere poort te worden doorgezet. Die poort opengezet en Fritzbox naar normale netwerk en alles werkte. Draait nu al jaar of 4 zonder probleem, ja zelfs nadat kon xs4all op doekte.
 
Zit je op Delta of bij Odido op het Delta netwerk? Ik lees in sommige forums dat Odido poort 5060 blokkkeert.
Oplossing wordt al door CheapConnect geboden door 5080 te gebruiken als alternatieve poort.
 
Heb alleen dit ingesteld in de webinterface van de telefoon waarbij registername en user name hetzelfde zijn.en dat moet het vaste nummer zijn van jouw dus zonder spatie 31 en dan zonder de 0 en display name maak niet uit volgens mij. Helemaal niks ingesteld in de router dus. Oja gebruik de andere sip provider zoals je kan zien.