slechte snelheid op IOT netwerk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter pen
  • Startdatum Startdatum

pen

UniFier
25 jan 2023
30
14
8
Ik heb 3 AP's van Unifi (1*AC-pro en 2*AC-lite gekoppeld aan een USW lite 16 POE..
Verder een Ziggo internet lijn 250 up / 30 down.
Als mijn laptop op de 5Ghz band gekoppeld is heb ik een gemiddelde snelheid van 168 Mb up en 33 Mb up (gemiddeld).
Als ik overschakel naar de 2,4 Ghz band dan valt de download sneldheid terug naar 90 Mb down en 30 Mb up.
Op sommige momenten is de dowload snelheid snelheid zelfs lager dan de upload snelheid. ( gemeten met nPerf app op W11)

Op mijn android telefoon van 230/32 naar 62/30Mb (gemeten met wifiman)

settings voor all AP's voor de 2.4 GHz band
transmit power is medium
channel width 20
statisch IP adres
config voor 2.4 GHz band

ter info, de afstand va1754162497067.webpn de laptop tot de dichtsbijzijnde AP is 2 meter.
 
Welke controller / gateway gebruik je om de accesspunten in te stellen?
Het is erg belangrijk om alle punten op de omgeving (en op elkaar) af te stellen zodat ze op de juiste kanalen zitten om optimaal te functioneren.

In die controller vind je een overzicht van alle accesspunten en vervolgens welke kanalen ze gebruiken. Tevens kun je dan ook zien welke andere wifi punten er in de buurt zitten en welke wellicht alle bandbreedte in beslag nemen.
 
Nieuwe test gedraaid
253/31 AP 5 GHz
83/31 AP 2.4 GHz
253/31 bekabeld
Ik gebruik controller versie 9.3.45 op windows 11 laptop
Verder de ap's op de kanalen 1 6 en 11 gezet..
Ik woon in een vrij rustige buurt met niet veel WIFI systemen

1754219892936.webp1754219765725.webp
 
Heb je al met je telefoon via Wifiman gekeken naar de signaal kwaliteit?
Hiermee kun je dan ook direct ook zien aan welk accesspunt je op dat moment verbonden bent en op welke frequentie.
 
Jazeker
de sinaalsterkte ligt tussen de -40 en -45 dB en ik ben gekoppeld aan het AP dat op ongeveer2 meter van mijn laptop hangt
 
Dat lijkt me goed genoeg.
Dan kunnen er nog steeds een aantal oorzaken zijn, zoals:
- Het accesspunt heeft een probleem op 2.5 GHz. Probeer eens bij andere de access punten of wissel een accesspunt om
- Er is om een of andere reden een storende factor op 2.5GHz, bv zigbee apparaten of bridge vlak in de buurt van het accesspunt
 
Op de AP in de garage (40 m achter huis) had op 2.4 zelfs geen internet.
Uiteindelijk besloten om te downgraden van 9.3.45 naar 9.3.29 en alle AP's en de switch te resetten.
Probleem lijkt nu opgelost. In de garage had ik op 2.4 een snelheid van ongeveer 90 Mpbs.
 
Dat klopt helemaal, maar ik had zoveel problemen. Kabels vervangen, AP reset, etc maar geen oplossing. dus dan maar rigoreus te werk.