SolarEdge krijgt niet steeds juist IP adres

Hanzie56

UniFier
29 mei 2022
53
17
8
Ik heb sinds kort een tweede SolarEdge omvormer met daaraan zonnepanelen. Het gekke is dat het IP adres steeds wijzigt. Ik heb in mijn UDM-SE een vast IP adres gegeven en de omvormer is via kabel verbonden met het netwerk in de range 192.168.10.xx met adres 192.168.10.21.
Soms springt het IP adres in mijn Unifi app and webportaal naar 169.254.139.112.

Soms blijft de omvormer stabiel een tijdje in de ... 10.21, maar dan ineens weer in het vreemde IP adres.

Wie weet een mogelijke oorzaak en wat zou ik eraan kunnen doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Het is een nieuwe kabel en ik heb al een fixed IP adres gegeven....
Ik zal de kabel eens veranderen.
 
Ik kan dat in de SolarEdge niet voor elkaar krijgen. Het is een type zonder display....
 
Als een andere kabel het niet oplost, moet je jouw leverancier vragen of hij de firmware van de omvormer kan updaten/upgraden. Laat hem dan meteen Wifi uitzetten want dat is echt een draak bij Solar Edge. Upgraden van de firmware kan hij op afstand. Het uitzetten van Wifi volgens mij ook maar dat weet ik niet zeker :|
 
  • Leuk
Waarderingen: Hanzie56 en dbw
Ik kan met de Android app wel een soort lokale wifi verbinding opzetten. Ik scan de QR code van de omvormer in de Mysolaredge app en dan kan ik een Wifi netwerk kiezen. Er staat dan alleen SEDG-xxx-6F is, waarbij xxx voor het serienummer van de omvormer staat. Ik krijg dan verbinding via IP 172.16.0.10.

Dat kan er toch niets mee te maken hebben?

En @Komodo : als ik WiFi uit laat zetten, zou ik dan deze lokale verbinding kwijt zijn? Want op deze manier maakt ook de service monteur contact met de omvormer.
 
Als de monteur via Wifi verbinding maakt, kun je dat beter laten voor wat het is. Beetje rommelig in jouw Wifi spectrum maar daar is mee te leven :)

Vaak helpt een firmware update (of een reboot - maar ook dat kun je niet zelf) om de LAN component weer actief te krijgen. In mijn geval moest de monteur ook modbus aanzetten om mijn omvormer uit te lezen met Domoticz.

Die omvormer is en blijft een veredelde computer. En de helpdesk zegt altijd: heb je hem al herstart? ;)
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck en Hanzie56
Als de monteur via Wifi verbinding maakt, kun je dat beter laten voor wat het is. Beetje rommelig in jouw Wifi spectrum maar daar is mee te leven :)
Hij zit volgens mij niet in mijn Wifi spectrum. Ik heb alles in 192.168.x.y range.
Vaak helpt een firmware update (of een reboot - maar ook dat kun je niet zelf) om de LAN component weer actief te krijgen.
Ik kan wel de stroom afsluiten, even wachten en weer aanzetten. Misschien helpt dat?
 
Ik bedoelde met het wifi spectrum dat je het Wifi netwerk van de SE altijd ziet als erg sterk netwerk. Dat komt wat rommelig over. No biggie though ;)

Stroomloos maken is sowieso een goed idee. Ik vermoed dat het niet veel gaat helpen maar dan heb je het geprobeerd voor het geval jouw monteur dat adviseert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hanzie56
Mijn SolarEdge omvormer (SE8K-RWS) zonder display kan ik benaderen/configureren via de SolarEdge Inverter SetApp (iOS/Andoid). Ook ik heb mijn SE op mijn IoT 192.168.10.x netwerk bedraad aangesloten en dus niet op een van mijn WiFI SSID. Ook zie ik dat IP adres steeds wijzigen van vast 192.168.10.x naar 169.x.x.x nummer.

Vroeger kon ik de SetAPP Web Portal benaderen via het vaste IoT IP adres. Dat heeft SE nu dichtgetimmerd. Als ik een status/update wil zien moet ik naar de omvormer gaan - WiFi radius ~5 meter omdat ik geen WiFi versterker heb laten plaatsen op de SE - en via de QR code op het chassis inloggen op een SEDG WiFi netwerk.

Note: De inbedrijfstelling via SE SetAPP is natuurlijk wel een eenmalige exercitie - indien men een goed geïnstalleerd systeem heeft - en verder geen nakijken.

Ik heb (nu) nog geen alternatieven ontdekt voor een nieuwe omleiding voor de SE SetApp via het vaste IP adres. en Web Portal.

Wordt vervolgd... :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Hanzie56
Dit probleem heb ik ook gehad waarbij de omvormer om de één a twee maanden ook opnieuw opgestart moest worden omdat deze niet meer communiceerde met SolarEdge.

De SE-series zijn te benaderen via de SolarEdge Inverter SetApp via onderstaand stappenplan.
- App openen en inloggen
- De QR-code aan de zijkant scannen
- De schakelaar aan de onderzijde naar links bewegen en direct loslaten
- Koppelen via WiFi
- "Site communicatie" selecteren
- "Ethernet" selecteren
- Bij IP-configuraties "Statische IP" selecteren en het vaste IP-adres (ingesteld in de router) invoeren en bevestigen

Mocht je hier niet zelf op in kunnen loggen dan zou ik je installateur vragen om je hier toegang voor te geven. Dit is via het web op afstand in te stellen door je installateur.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck en dbw
Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht. Als je een statisch ip adres kiest, zorg dan dat deze buiten de DHCP-range ligt. Zelf heb ik de eerste 10 adressen gereserveerd voor statische IP adressen. De rest valt in de DHCP range vanaf 192.168.1.11 De kans bestaat anders dat je probleem nog steeds niet is opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck en Hanzie56
Mijn SolarEdge wilde tijdens installatie niet echt mee werken, elke keer maar weer foutmeldingen tijdens het koppelen met de WiFi hotspot van de omvormer als het wel lukte dan wilde de omvormer weer niet koppelen met mijn AP.. Ook tig keer “verkeerd wachtwoord”gezien. Een (tijdelijk) hotspot met een super makkelijk wachtwoord wilde ook niet werken. Na een uur klooien maar een kabel aangesloten. Dat werkte met … een out of range op adres. De 2e dag zag ik dat hij een LAN en een WLAN ip adres had. Maar ja : via het verkeerde SSID en veel te korte wachtwoord.

Hier wat praktische tips: installeer de SetApp van SolarEdge. Als eigenaar kan en mag je de instellingen van WiFi echt wel aanpassen. Daar heb je de verkoper niet voor nodig. Heb oeverloos geduld tussen alle stappen!!
1. Zet de stroom van het apparaat via de knop uit en aan. Laat het ding ruim (bv 30min) opstarten.
2. Scan de barcode in de app en druk Max 2 sec op de knop onderin maar links. De blauwe knop moet knipperen.
3. Ga een paar meter van het apparaat staan (en niet zoals ik vlak naast de antenne)
4. Probeer hem in te stellen.
Lukt het niet? Wacht 30min nadat de blauwe know weer normaal is alvorens terug te gaan naar stap 2.

Mij is het na een week klooien gelukt om het ding op mijn gewenste (IOT) SSID te krijgen. Nadat dat gelukt was, kreeg ook de LAN een ip uit mijn dhcp range. Waar het verband of logica ligt, geen idee!

Off topic: Wat suf is, is dat je je eigen API key en e-mail adres niet kan aanmaken/aanpassen op de website. Mocht je verkoper ook nog eens failliet gaan, dan moet je over naar een ander bedrijf die … wellicht kosten gaat aantekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Komodo en m4v3r1ck
Check ook eerst even de Release Notes van de - eventueel voor jouw omvormer - nieuwe (September 2022) firmware.

Release Notes

New Features & Enhancements​

  • SE8000H & SE10000H inverters now support SolarEdge Home Battery High Voltage
  • S-series optimizers now supports “SolarEdge Sense Connect” for detecting abnormal temperatures on optimizer’s connectors. Such a detection locks production accordingly for increased safety
  • SolarEdge Home Network now supports also South Africa
  • Modbus TCP over secured Wi-Fi is now officially supported for residential inverters
    • Modbus TCP over unsecured Wi-Fi is blocked
    • Modbus TCP over Wi-Fi for commercial inverters is blocked
    • Note: Modbus TCP over Ethernet and Modbus TCP over RS485 for all inverters are supported
  • New country grids:
    • Korea New DC Voltage (201)
    • Uruguay Delta (202)
  • Changed country grids:
    • Removed Japan Auto (25)

Resolved issues​

  • Inline meter displayed apparent current instead of active current in the Meter Status screen
  • SolarEdge Home Battery High Voltage connected via RS485 to inverter was detected only after inverter AC cycle
  • Modbus TCP over WiFi refused connection
  • Consumption power was incorrect for Inline meter connected via RS485 and configured to measure consumption.
  • In some cases, firmware upgrade may have failed
  • In some cases, SolarEdge Home battery upgrade failed
  • In some cases, ‘Error 3x6B: Battery Communication Error’ may have appeared for a moment when adding the SolarEdge Home Battery or during normal battery operation
  • In rare cases, the associated Energy Net device may have appeared under ‘Available Devices’ instead of ‘Installed Devices’ in SetApp (display issue)

Known Issues​

  • For the grid in Italy - Grid protection setpoint Vgrid max #2 is not displayed correctly after setting it via SetApp
    • Display only issue, the trip works correctly
      Workaround: Set both Vgrid max #2 and Vgrid max #5 to the same value (typically 400)
  • In some cases, the battery error LED may light when turning on the battery
    Workaround: Reset the battery
  • In multiple battery configuration, if one battery fails DC association following batteries will fail as well
    Workaround: solve the DC association failure cause and re-associate
  • In some cases, SolarEdge Home battery upgrade fails when the battery is in Power Save Mode.
    Workaround: Perform the upgrade again
  • In rare cases, SetApp may show incorrect battery power or energy
  • When the battery SoE reaches 100%, it may discharge by a few percent before starting to charge again
  • SolarEdge Home Battery firmware upgrade (from SMCU version <1.0.26) over RS485 may take ~1 hour
  • Switching from Energy Net to RS485 requires removal of the Energy Net module from the inverter and inverter’s AC cycle
  • Energy Net module swapping to a different inverter requires support assistance
  • When MSC configured, battery charge/discharge display may change – display issue
  • When replacing inverter and associating the existing batteries on site, sometimes the batteries may appear as (0)
    Workaround: re-associating the inverter and batteries fixes this issue
  • Resetting Synergy 120k inverter during Pre-Commissioning when solar-powered and a power-bank is not connected shuts down the system

Note: Een onbeveiligde WiFi verbinding wordt niet meer ondersteund.

 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..