Somfy Tahoma App blocked door UDMPRO SE

edwardv

UniFier
16 sep 2020
28
16
3
Hi allemaal.

Ik heb een aantal zonwering screens die ik kan besturen middels een app op IOS. De basis hiervoor is een Somfy Tahoma Switch box waarin de aanwezige screens per kamer gekoppeld zijn. De app op IOS connect naar het Cloud platform van Somfy Tahoma.
En daar komtie . . . dat werkte tot voor kort prima. Eigenlijk werkt het nog prima maar alleen over een 3,4,5G verbinding. Niet langer over de WiFi verbinding.
Dat verkleind de zoektocht naar de oorzaak natuurlijk want ik kan daarom niet anders constateren dat het of in de WiFi zit of in de UDMPRO.
De grote vraag is natuurlijk wanneer het mis is gegaan. Ik heb de Somfy Tahoma box eind april aangesloten en geconfigureerd op het Unifi WiFi netwerk.
Ik draaide op dat moment firmware versie 2.3.15. Na de release van 2.4.9 heb ik die versie geinstalleerd. En natuurlijk heb ik toen niet gechecked of de Somfy app nog werkte . . . Geen zon waarchijnlijk :)
Natuurlijk heb ik de firmware weer teruggezet naar 2.3.15 maar dat bood geen soelaas.
Is er nog meer op het systeem veranderd? Ja, ik heb in de tussentijd (zonder de Somy app te testen) Talk geinstalleerd en geactiveerd.

De Somfy app stuurt na het starten de (opgeslagen) credentials richting Cloud. Via een 4G verbinding zie je hier optisch niets van en start de app direct op.
Via mijn WiFi verbinding start de app maar valt dan terug met de melding dat gebruikersnaam / wachtwoord niet juist zijn. Je krijgt dan de optie deze opnieuw in te geven waarna het een en ander zich herhaald.

Op de Unifi UDMPRO heb ik alle logging op DEBUG gezet. Desondanks zie ik niets voorbij komen
Voor de goede orde, ik gebruik een veelvoud aan dit soort apps om bijv. airco's, verwarming, verlichting te bedienen. De Somfy app is de enige die dwarsligt.

Iemand enig idee waaraan dit gedrag kan liggen? Of hoe ik het loglevel van de UDMPRO kan manipuleren via de cli?

Met dank,
E
 
Ok, volgende: De IoS device waar de App op draait en de Somfy Switch box....bevinden die zich in gescheiden (V)LAN`s ? Bv de Somy in een IoT netwerk ende IoS app in een ander ?
 
Uiteraard zou ik bijna zeggen :)
Alles wat zogenaamd slim is hangt in een IoT netwerk VLAN. Dus ook de Somfy Switch box. Dat werkt voor 99% prima, behalve die 1% van Somfy . . . Overigens kan ik de IoS app simpel in het IoT WiFi netwerk hangen zodat beide in hetzelfde segment aan het roepen zijn.
Maar de issue blijft hetzelfde.
Overigens was dat ook mijn eerste gedachte. De gescheiden netwerken bedoel ik. Maar ik heb niets aan de firewall regels verandert na de activatie van de Somy Switch box. Die overigens van dag een gewerkt heeft in het IoT VLAN.
 
Overigens kan ik de IoS app simpel in het IoT WiFi netwerk hangen zodat beide in hetzelfde segment aan het roepen zijn.
Maar de issue blijft hetzelfde.
Dat zou inderdaad mijn volgende vraag zijn geweest om te testen maar dat kunnen we dus uitsluiten. Het is wel handig om te vermelden in je opening post wat je zelf al allemaal geprobeerd hebt ;). Hoeven we het daar niet meer te zoeken.
 
Ik denk dat ik wel zo'n beetje alles heb doorgelopen wat ik me kan bedenken. En kan tot geen andere conclusie komen dan dat het in de UDMPRO zit.
Wat ik morgen in een rustig uurtje nog will proberen is het verkeer tussen het MAIN en IoT VLAN volledig open te zetten. Met andere woorden alle firewall rules tussen de netwerken verwijderen.
Maar mijn gevoel zegt dat het niet in het verkeer tussen de VLANs zit maar in het verkeer van de Somfy Switch box naar de boze buitenwereld.
Vandaar mijn vraag of er een manier is om meer info uit de log te krijgen.
 
Ik denk dat ik wel zo'n beetje alles heb doorgelopen wat ik me kan bedenken. En kan tot geen andere conclusie komen dan dat het in de UDMPRO zit.
Wat ik morgen in een rustig uurtje nog will proberen is het verkeer tussen het MAIN en IoT VLAN volledig open te zetten. Met andere woorden alle firewall rules tussen de netwerken verwijderen.
Maar mijn gevoel zegt dat het niet in het verkeer tussen de VLANs zit maar in het verkeer van de Somfy Switch box naar de boze buitenwereld.
Vandaar mijn vraag of er een manier is om meer info uit de log te krijgen.
Dat zou je kunnen testen; je hoeft ze trouwens niet te verwijderen, je kunt de regels tijdelijk deactiveren maar het lijkt me idd onwaarschijnlijk aangezien je al getest hebt met de app in het IoT netwerk. Ik heb iets soortgelijks gehad met een Onkyo-app; heb ik nooit aan de gang gekregen en die had niet eens cloud access. Je kunt het verkeer volgen met tools als Wireshark maar daar had ik helemaal geen zin in; ik heb toen een 3rd party app geinstalleerd en dat werkte meteen. Ook heb ik issues gehad met een warmtepomp app die ook via de cloud liep, dat was dus idd de country restriction die aanstond voor China. Via Pi-Hole kon ik precies zien welke schimmige server in Guangzhou aangeroepen werd. De laatste die ik me herinner die moeilijk deed was Hue maar die wil graag multicasten dus mDNS moest aan.
 
Long shot, kan het nog een DNS issue zijn? probeer eens 8.8.8.8 uit te delen als DNS via je DHCP server ipv de UDM?
 
Guess what . . . ?
Het moet niet gekker worden. Ik ben er tot zondagmiddag mee bezig geweest. De Somfy Switch box alle toegang gegeven vanuit het IoT netwerk tot het Main netwerk en vise versa. Zonder resultaat, ik bleef de login procedure krijgen. Dus alle aangepaste firewall regels maar weer op de oorspronkelijke manier teruggezet.
Met het idee op een later tijdstip dat Somfy kreng maar in het Main netwerk te zetten . . .
En dan is het maandagochtend.
En wat denk je? Het werkt ineens weer . . .
Geen UDMPRO aanpassingen gedaan (firmware) geen Somfy app update . . .
Er zijn van die dagen dat je meewarrig naar boven kijkt, je hoofd schut en denkt het zal wel.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..