UAP-AC-Pro offline

lvdc

UniFier
29 okt 2023
10
1
3
Ik ben echt al dagen bezig met internet weer terugkrijgen (uiteraard met tussenpozen anders ga ik de hele installatie een keer uit het raam gooien). Vandaag ben ik dan eindelijk zo ver dat mijn device in ieder geval weer te zien is in de controller na een volledige reset. Als ik de stroom er af haal en het apparaat unplug zegt hij na het opstarten heel even dat er WiFi beschikbaar is, maar vervolgens gaat het apparaat blauw knipperen (om de 5 seconden). Hij stond eerst heel lang te updaten maar nu zegt de controller dus ook dat mijn apparaat offline is. Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
 
Ik ga mijn best doen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen want ik heb er niet super veel verstand van. Ik heb de Ubiquiti UniFi AC Pro - Access Point - 1750 Mbps 5 maanden geleden aangeschaft. Hier zat een UPOE adapter bij. De controller die ik gebruik zit op mijn MacBook Air, ik heb vandaag nog de nieuwste versie gedownload. Ik heb ook een foto bijgevoegd van de meldingen die hij vandaag gaf. Alles zit aangesloten op een ethernet kabel die bij ons voor op de boerderij zit (ik woon achter in een huisje). De ethernet kabel werkt gewoon, dat heb ik ook al gecheckt. Beantwoord dit je vraag voldoende?
 

Bijlagen

  • IMG_2743.jpeg
    IMG_2743.jpeg
    174,6 KB · Weergaven: 14
Ja het heeft ook gewoon 5 maanden goed gewerkt. De set up verliep ook wel soepel en hij deed het heel snel en goed. Laatst deed internet het ineens niet meer en toen ben ik aan de gang gegaan met eerst een gewone reset en daarna een volledige reset. Heb ook alle stappen doorlopen die in dit artikel staan https://ubcenter.com/unifi-access-points-tftp-recovery/

Daardoor kon ik in ieder geval het apparaat weer zien in m’n controller.
 
Hoe lang is die kabel ongeveer en wat voor kabel is dat ? Tevens graag wat meer info over het gehele netwerk; er zal ook ergens een router zijn lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
De kabel is een UTP Cat5E kabel en is 57 meter lang. Deze is aangesloten op een tp-link TL-SG105E Gigabit Switch welke is aangesloten op netwerk van KPN. De kabel zelf werkt wel want als ik hem direct aansluit op mijn computer heb ik gewoon internet.
 
De kabel is een UTP Cat5E kabel en is 57 meter lang. Deze is aangesloten op een tp-link TL-SG105E Gigabit Switch welke is aangesloten op netwerk van KPN.

Ok; officieel gaat Cat5e tot 100 meter maar dan moet het wel kwaliteitskabel zijn. Is het merkkabel van bv Belden of Draka ? 57 meter is best lang.

De kabel zelf werkt wel want als ik hem direct aansluit op mijn computer heb ik gewoon internet.

Maar als die kabel even niet werkt door een knik of breuk in een ader, of simpelweg een slechte kwaliteit kabel met die lengte, dan merk je daar niks van op je computer maar de AP zou er onstabiel door kunnen worden. Je zou de kabel moeten testen met een kabeltester. Maar zelfs die zou gewoon kunnen laten zien dat ie werkt. Dan moet je al testen met een hele dure kabeltester, die heeft doorgaans alleen een specialist.

Wat ik zou doen is die AP testen met een korte kabel dicht bij het aansluitpunt aan de andere kant. Daar zal een router of switch staan waar de AP zijn signaal van krijgt. Zo kun je in elk geval het probleem beter isoleren, want zoals je het nu beschrijft, lijkt het toch meest aan die lange kabel te liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Nog een vraag trouwens: die PoE injector/adapter........aan welke kant van de kabel bevind deze zich ? Bij de AP of de switch waar de AP mee verbonden is ?
 
Bedankt voor je reacties! De kabel is van het merk Belden. De PoE adapter en het AP liggen hier bij mij in huis en de kabel gaat via die 57 meter naar de TP link (zie foto). Het was allemaal netjes opgehangen en weggewerkt maar dat ligt nu even los zodat ik er makkelijker bij kan 😅
 

Bijlagen

  • IMG_2744.jpeg
    IMG_2744.jpeg
    201,5 KB · Weergaven: 8
Ok, Belden is top, de Injector zit aan de goede kant, dat is het dus niet. Desalniettemin zou ik volledig willen uitsluiten of het de kabel is. Het kan ook die andere kabel zijn die van de injector naar de AP gaat. Als ik jou was, zou ik in elk geval beide kabels eens doormeten met een kabeltester. En/of met 2 nieuwe korte kabels en de injector naar de TP-Link wandelen en `m daar eens testen. Je probleem icm die afstand lijkt nu eenmaal het meest op een kabelprobleem dus dat moet eerst helemaal uitgesloten worden voor je verder kunt kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Misschien nog even terug naar het begin: Het LED patroon (om de 5 seconden blauw knipperen) wil zeggen dat de AP geen internet ziet. Meestal betekent dat dat uplink monitoring aan staat en de AP het opgegeven gateway adres niet kan pingen. Als dat het geval is schakelt de AP zichzelf uit.
Ik zou uplink monitoring eens uitzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..