Ik ben inmiddels overgestapt op glasvezel van T-Mobile voor internet en TV. In het installatiepakket krijg je een Huawei GPON en een router.
Natuurlijk is het de bedoeling om mijn bestaande USG Pro 4 te gebruiken, en de geleverde spullen in het installatiepakket lekker terug in de doos te stoppen.
Deel 1: De router vervangen:
Het Huawei kastje aan de RJ45 WAN poort van de USG Pro 4 aansluiten. en op de WAN poort VLAN300 instellen (T-Mobile gebruikt VLAN tagging voor verkeer van zowel TV als internetsignaal). Instellen van VLAN 300 door in de controller interface Deze stappen te volgen:
Deel 2: Huawei kastje vervangen voor een SFP module
Dit blijkt blijkt wat lastiger en ben ik nog niet uit.
Er zijn twee SFP poorten op de UGS Pro 4 (gekoppeld aan de corresponderende RJ45 WAN poorten) en er zijn SFP GPON modules van Ubiquity te verkrijgen. Ik heb dan ook de UF Instant gekocht en aangesloten.
Athentificatie middels serienummer:
Een eigen GPON aansluiten werkt niet out-of-the-box. T-Mobile authentificeert namelijk de GPON op basis van het serienummer, en zij accepteren nu het serienummer van het Huawei kastje. Dit is een 16 cijferige code en staat op de achterkant van het Huawei kastje.
Achterhalen van het serienummer van de UF Instant:
De UF Instant heeft een Hexadecimaal serienummer van 12 tekens op het doosje staan, deze begint met 18E8, gevolgd door 8 tekens. Oftewel format 18E81111AAAA. Echter, als ik in log op de USG Pro 4 via ssh, kun je deze ook uitlezen via het commando "show interfaces ethernet eth2 sfp". Die geeft hetzelfde serienummer in een ander format weer: serial=UBNT1111aaaa. (dus UBNT ipv 18E8, en de opvolgende hex waarden lower case).
Nu kan degene die normaliter alles bij je thuis komt aansluiten (T-Mobile noemt deze een T-Mobile expert, het zijn mensen van Guidion) het geaccepteerde serienummer aan T-Mobile zijde aanpassen, waarna dit binnen 30 seconden actief is. Ik trof een hele vriendelijke monteur die bereid was dit aan te passen en aangezien het niet direct werkte een aantal pogingen gedaan. Ik heb ergens gelezen dat de code van de UF Instant te kort is, en deze voorzien moet worden van 4 nullen achter het serienummer, dus daarom is dit ook geprobeerd. Ik vond voorloop nullen logischer dus ook dat is geprobeerd. Sommige codes werden niet geaccepteerd door de (web)portal die de monteur gebruikte om dit aan te passen, ik weet niet meer welke dat waren. De geprobeerde combinaties:
Om het serienummer aan T-Mobile zijde aan te laten passen zou ik nu T-Mobile moeten bellen, zorgen dat ik iemand van de technische kant te pakken krijg, die dit wil proberen en als het niet lukt ook weer terug wil zetten. De helpdesk heeft er geen idee van als je hierover begint en zegt eerst dat het niet kan en het is lastig de juiste persoon te pakken te krijgen. Een vaak frustrerende weg die ik liever vermijd.
Het volgende wat ik dus ga proberen is om het serienummer in de UF Instant, liefst permanent, aan te passen zodat deze matcht met die van het Huawei kastje. Ik ben hier al een tijd mee aan het stoeien, want ik krijg tot nu toe geen telnet verbinding naar de UF-instant zelf voor elkaar. Deze schijnt zelf een IP adres van 192.168.1.1 te hebben, wat hetzelfde is als de USG Pro 4 en daardoor waarschijnlijk zal conflicteren. Er staan veel posts over de UDM pro, waarmee je kan telnetten naar localhost, en er is zelfs een tooltje voor maar op de USG lukt dat vooralsnog niet.
Op een of andere manier lukt het bij de UDM om verbinding te maken met de UF Instant, zoals te zien is in andere posts. Bij mij is dat met de USG nog steeds niet gelukt. Ik heb aan de LAN zijde de ip range aangepast (naar 192.168.5.*), maar kan dan nog niet vanuit de USG telnetten naar 192.168.1.1. ook niet als ik op de WAN poort en adres in dezelfde range in stel zoals bijvoorbeeld 192.168.1.84.
To be continued, hoop dat iemand hier iets aan heeft en suggesties zijn altijd welkom
Natuurlijk is het de bedoeling om mijn bestaande USG Pro 4 te gebruiken, en de geleverde spullen in het installatiepakket lekker terug in de doos te stoppen.
Deel 1: De router vervangen:
Het Huawei kastje aan de RJ45 WAN poort van de USG Pro 4 aansluiten. en op de WAN poort VLAN300 instellen (T-Mobile gebruikt VLAN tagging voor verkeer van zowel TV als internetsignaal). Instellen van VLAN 300 door in de controller interface Deze stappen te volgen:
- Settings
- Internet
- Default (of andere naam als je die hebt) aanklikken
- Bij Advanced Manual instellen
- VLAN ID instellen op 300
- Apply changes
Deel 2: Huawei kastje vervangen voor een SFP module
Dit blijkt blijkt wat lastiger en ben ik nog niet uit.
Er zijn twee SFP poorten op de UGS Pro 4 (gekoppeld aan de corresponderende RJ45 WAN poorten) en er zijn SFP GPON modules van Ubiquity te verkrijgen. Ik heb dan ook de UF Instant gekocht en aangesloten.
Athentificatie middels serienummer:
Een eigen GPON aansluiten werkt niet out-of-the-box. T-Mobile authentificeert namelijk de GPON op basis van het serienummer, en zij accepteren nu het serienummer van het Huawei kastje. Dit is een 16 cijferige code en staat op de achterkant van het Huawei kastje.
Achterhalen van het serienummer van de UF Instant:
De UF Instant heeft een Hexadecimaal serienummer van 12 tekens op het doosje staan, deze begint met 18E8, gevolgd door 8 tekens. Oftewel format 18E81111AAAA. Echter, als ik in log op de USG Pro 4 via ssh, kun je deze ook uitlezen via het commando "show interfaces ethernet eth2 sfp". Die geeft hetzelfde serienummer in een ander format weer: serial=UBNT1111aaaa. (dus UBNT ipv 18E8, en de opvolgende hex waarden lower case).
Nu kan degene die normaliter alles bij je thuis komt aansluiten (T-Mobile noemt deze een T-Mobile expert, het zijn mensen van Guidion) het geaccepteerde serienummer aan T-Mobile zijde aanpassen, waarna dit binnen 30 seconden actief is. Ik trof een hele vriendelijke monteur die bereid was dit aan te passen en aangezien het niet direct werkte een aantal pogingen gedaan. Ik heb ergens gelezen dat de code van de UF Instant te kort is, en deze voorzien moet worden van 4 nullen achter het serienummer, dus daarom is dit ook geprobeerd. Ik vond voorloop nullen logischer dus ook dat is geprobeerd. Sommige codes werden niet geaccepteerd door de (web)portal die de monteur gebruikte om dit aan te passen, ik weet niet meer welke dat waren. De geprobeerde combinaties:
- 18E81111AAAA
- UBNT1111aaaa
- UBNT1111AAAA
- 000018E81111AAAA
- 0000UBNT1111aaaa
- 0000UBNT1111AAAA
- 18E81111AAAA0000
- UBNT1111aaaa0000
- UBNT1111AAAA0000
Om het serienummer aan T-Mobile zijde aan te laten passen zou ik nu T-Mobile moeten bellen, zorgen dat ik iemand van de technische kant te pakken krijg, die dit wil proberen en als het niet lukt ook weer terug wil zetten. De helpdesk heeft er geen idee van als je hierover begint en zegt eerst dat het niet kan en het is lastig de juiste persoon te pakken te krijgen. Een vaak frustrerende weg die ik liever vermijd.
Het volgende wat ik dus ga proberen is om het serienummer in de UF Instant, liefst permanent, aan te passen zodat deze matcht met die van het Huawei kastje. Ik ben hier al een tijd mee aan het stoeien, want ik krijg tot nu toe geen telnet verbinding naar de UF-instant zelf voor elkaar. Deze schijnt zelf een IP adres van 192.168.1.1 te hebben, wat hetzelfde is als de USG Pro 4 en daardoor waarschijnlijk zal conflicteren. Er staan veel posts over de UDM pro, waarmee je kan telnetten naar localhost, en er is zelfs een tooltje voor maar op de USG lukt dat vooralsnog niet.
Op een of andere manier lukt het bij de UDM om verbinding te maken met de UF Instant, zoals te zien is in andere posts. Bij mij is dat met de USG nog steeds niet gelukt. Ik heb aan de LAN zijde de ip range aangepast (naar 192.168.5.*), maar kan dan nog niet vanuit de USG telnetten naar 192.168.1.1. ook niet als ik op de WAN poort en adres in dezelfde range in stel zoals bijvoorbeeld 192.168.1.84.
To be continued, hoop dat iemand hier iets aan heeft en suggesties zijn altijd welkom
Laatst bewerkt: