USG-Pro LAN port down (heel intermittend) [SOLVED]

wlaarhov

UniFier
22 sep 2021
6
2
3
Geachte experts,

Ik heb een USG Pro, en deze draait al best een paar jaar helemaal naar tevredenheid.
Alleen sinds afgelopen week gaat de LAN poort steeds intermittend op "shut".
Heb al volgende acties gedaan:
  • Een andere poort op de switch gebruikt
  • Er tijdelijk een andere switch "tussen geplaatst"
  • De kabel(s) vervangen
  • De config van LAN1 op LAN2 gezet
  • Hardware Factory default en weer opnieuw laten "adopten"
  • duplex en speed op zowel switch als USG "vast gezet"
    • Dat is een beetje een nadeel, want met "fixed speed" is alleen 100Mbps mogelijk, en niet 1Gbps
En hij BLIJFT intermittend down gaan.

volgende berichten in /var/log/messages:
Sep 19 15:22:21 UnifiRouter zebra[763]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Sep 19 15:22:21 UnifiRouter kernel: eth1: Link down


En dan na een tijdje weer:
Sep 19 15:22:22 UnifiRouter zebra[763]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Sep 19 15:22:22 UnifiRouter kernel: eth1: 1000 Mbps Full duplex, port 1


Hier zit er dus een minuut tussen, maar soms is het langer, geen pijl op te trekken.
Nu de vragen:
  • Heeft iemand enig idee wat het issue zou kunnen zijn?
  • Weet iemand om meer verbose berichten in /var/log/messages te krijgen?
    • heb nu een syslog server draaien en debug logging op "de site" aangezet, maar, geen LAN, dan dus ook geen logging naar syslog.
Ik heb het sterke vermoeden dat het "iets extern" is, maar ik heb werkelijk geen idee wat het zou kunnen zijn.

Vast DANK!!!
 
Hallo Eddie,

goeie tip inderdaad, en zou gekund hebben echter een TCPDump laat zien dat het enige multicast verkeer alleen maar "MDNS" is. En dat zijn zo rond de 20 pakketjes per seconde, dus dat zou het issue niet mogen zijn lijkt. Bovendien zijn die MDNS pakketjes ook al lang aanwezig op mijn netwerk want dat is van ESPHome dat ik al best lang gebruik.
En verder trouwens geen unknown unicast / broadcast (van enige betekenis).

Heb nu even een pc via console-poort aangesloten en daar de TCPdump gestart. Hopelijk heb ik een beetje geluk en kan ik het fenomeen "vangen". Maar ben bang dat ik dan toch wel heel erg op "geluk" aangewezen ben.

thanks voor het meedenken,

Wim,
 
Hallo Marnix, hmm, jij bent beter met "Google als tool" als ik, want dit levert idd veel "boeiend leesvoor op".

Op dit moment draait de rest van het netwerk op een andere router (ook ander merk en zo) om e.e.a. een beetje te isoleren. Gebruik een andere WAN source. de LAN kant zit wel aan mijn eigen LAN, maar er is maar 1 pc die nu verkeer "erdoor heen" kan sturen (USG heeft ander IP, en alleen die pc gebruikt hem als GW)
Op die andere router heb ik trouwens absoluut geen issues op dit moment.
De USG laat nog steeds af en toe zijn LAN interface "vallen".
wat dan idd WEL opvalt is er soms toch wat "onderhandeld" wordt met de switch m.b.t. speed/duplex. Voorbeeldje:
Sep 22 07:52:08 KantoorGW1 zebra[763]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Sep 22 07:52:08 KantoorGW1 kernel: eth1: 1000 Mbps Full duplex, port 1
Sep 22 07:54:08 KantoorGW1 kernel: eth1: 10 Mbps Half duplex, port 1
Sep 22 07:54:10 KantoorGW1 kernel: eth1: 1000 Mbps Full duplex, port 1


Maar zoals gezegd, heb al getest met "alles fixed" en ook dan valt de poort uit, alleen dan geen "onderhandelingen" verder.

DANK voor het meedenken, zal eens door de Google resultaten gaan.

Thanks,

Wim,
 
Het blijkt na lang zoeken toch een hardware probleem te zijn.
de USG-Pro-4 heeft 2 phy chips (physical interfaces voor de niet netwerkers ;-)) de eerste met LAN1 en LAN2 is dus defect.
Heb uiteindelijk de LAN interface op WAN2 gezet (want dat kan) en het probleem was weg.
WAN2 is een andere phy, want daar zitten de shared-interfaces met de fiber-optic connecties op.

Wil toch een werkende situatie, dus heb een andere USG-Pro-4 gekocht, en deze doet het nu ook al weer meer als 24 uur zonder problemen.

Even een test-netwerkje gemaakt met de "verdachte" USG, een losse switch en een pc. en binnen 2 uur begon het probleem weer. Dus nu is het echt aangetoond dat het een hardware probleem is.

dank nog voor de suggesties.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..