USW-LITE-8-POE wordt afgestoten

ar162b

UniFier
30 okt 2024
3
0
1
Beste,

ik heb sinds de aankoop van een Unifi U6+ AP en lite 8 poe switch problemen met de verbinding tussen mijn (Caiway) Genexis Platinum-7840 router.

In eerste instantie had ik een Unifi U6+ AP gekocht om een geleende AP te vervangen. Deze had ik doormiddel van een simpele Linksys Poe switch gekoppeld aan de router.
Door problemen met deze AP had ik, in de hoop het probleem te fixen, (en omdat ik in de toekomst Unify wil uitbreiden met oa een router en camera's) een Unifi USW-LITE-8-POE gekocht om de Linksys hiermee vervangen.

situatie 1: Genexis router gekoppeld aan de Linksys switch, gekoppeld aan de Unifi U6+ AP. Deze AP was regelmatig opeens niet meer te benaderen (vaak na 6-48 uur, het leek afhankelijk qua gebruik). De Linksys was wel te benaderen en ook het andere apparatuur gekoppeld via de Linksys. Een andere AP welke direct op de Genexis router gekoppeld is doet het nog wel. Apparatuur welke de Unify AP wilde koppelen kregen een IP-configuratie probleem. Oa mijn telefoon werd warm van het blijven proberen te koppelen. Stekker uit de AP en er weer in en de boel werkte weer even.
situatie 2: Genexis router gekoppeld aan de Unifi 8-lite switch gekoppeld aan de Unify U6+ AP. De Switch is na een aantal uur opeens offline. Volgens de router is er niets verbonden met de LAN poort. Pingen geeft een 'Destination host unreachable.'. De controller (draaiende op een computer) geeft aan dat de boel offline is.
Ook al het apparatuur gekoppeld aan de switch doet het niet meer. De verbinding tussen de Unifi switch en Unifi AP lijkt wel goed, al geeft de controller aan dat de kabel wellicht niet goed is. Stekker uit de switch en er weer in en de boel werkt weer even.
Situatie 3: Genexis router gekoppeld aan Unify switich, de AP afgekoppeld. Zelfde resultaat als situatie 2.

Overige info: De Unifi AP was eerst als losse AP ingesteld, sinds de Unifi switch er is heb ik een Unifi omgeving ervan gemaakt, de controller draait (soms) op een laptop.
In de router heb ik de switch en AP een static IP gegeven, dat maakte geen verschil. (DHCP liep van 192.168.1.64 tot .240, de router en de switch had ik op .251 en .253 gezet, later op .4 en .8, geen verschil.)
Wifi op de router heb ik uitgezet, ik hoef niet zo nodig de straat van wifi te voorzien.
Een andere AP die direct op de router (een netgear router die als AP/switch is ingesteld, de voorloper van de Genexis voordat het glasvezel werd) is gekoppeld geeft geen enkel probleem.
Rebooten van de router geeft geen effect, de stekker van de switch danwel AP met er echt uit en er weer in.

Het lijkt erop dat die Genexis router niet met Unifi apparatuur om kan gaan, of ik heb ergens iets verkeerd ingesteld.

Heeft iemand een idee wat er verkeerd gaat? Alvast bedankt!
 
Hi, bedankt voor het meedenken.

Ik ga de kabel zowiezo vervangen, maar deze kabel zou niet het probleem moeten zijn tussen de router en de Unifi switch; zoals in 'situatie 3' beschreven heb ik de mogelijk slechte kabel tussen de switch en de AP uit de switch gehaald, de switch komt dan nog steeds offline na enkele uren. (Controller zegt offline, volgens de router is de status 'Down' van de betreffende LAN poort, pingen geeft een 'Destination host unreachable.')

Er zitten nog één ander apparaat verbonden met de switch, die haal ik er eerst nog uit. Mocht dat niet helpen dan vervang ik ook de UTP kabel tussen router en switch. Deze kabel en apparaat gaven met de Linksys geen probleem, dus ik heb er wel een hard hoofd in.
 
Hi,

nadat ik alles van de switch ontkoppeld had, werkte de switch ongeveer 12 uur goed, en ben vervolgens weer het andere apparatuur en heb na een halve dag ook weer de AP aangesloten via een nieuwe kabel (de oude geeft geen fouten met een simpele kabeltester, misschien een weerstandprobleem).
Na twee dagen dacht ik succesvol te zijn echter viel de switch 's nachts opeens weer uit. Het lijkt ook vooral 's nachts voor te komen.
De AP lijkt het verder wel te doen maar geeft het 'geen internet' signaal (blauw licht met onderbrekingen na 3 sec).

Het enige wat dan helpt is de voedingskabel eruit en er weer in, het lijkt erop alsof de switch zelf is vastgelopen. De UTP kabel eruit en erin tussen de switch en router geeft geen enkel effect.

Het viel me trouwens op dat de controller aangeeft dat de (third party) gateway 249 usable IPs heeft terwijl de DHCP instellingen maar tussen de .64 en .240 gaan. Kan dit een probleem opleveren?

Iemand nog een idee?
 
Die 249 is een beetje vreemd, maar is een UniFi dingetje.
/24 Scopes beginnen daar om onduidelijke redenen bij .6
Omdat .255 een broadcast-adres is blijft dus 6 t/m 254 over. Oftewel 249 adressen.

Dat er via DHCP maar een kleiner gebied aan adressen wordt uitgedeeld is geen probleem; zolang ze maar binnen het subnet blijven.