Veel disconnects van clients

draayertje

UniFier
14 feb 2019
50
10
8
Ik heb onlangs mijn unifi netwerk geupgrade met 3 U7 pro ap's. Alles werkt feilloos (muv de ring camera's maar dat is een ander draadje)

Nu zat ik de logs te bekijken en viel me op dat meerdere clients zeer regelmatig disconnecten en dan gelijk weer connecten. Wat kan dit veroorzaken? Band steering? Of BBS transition wellicht?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20250630_214059_UniFi.webp
    Screenshot_20250630_214059_UniFi.webp
    30,4 KB · Weergaven: 13
In dit geval een telefoon, lijkt me dat je daar mee rondloopt en dus roaming. Ik zie vergelijkbare info in mijn logs.
Wat is het probleem?
 
Nee dat is anders, dan disconnect je device niet, dan roamt hij van het ene AP naar het andere AP. Dat staat er dan ook "telefoon Jesse roamer from AP meterkast naar AP begane grond"

Het probleem is dat ik eerder aan had staan dat ik een notificatie kreeg als een device disconnecte (of connecte) zodat ik in de gaten kon houden wat er op mn wifi netwerk gebeurde. Nu kan dat niet meer want ik wordt dan suf gespammed met notificaties...
 
Ik zie in mijn log ook diverse roaming en ook disconnect berichten van diverse devices. Maar ik ervaar geen problemen met connectiviteit, jij wel?
Sowieso als je met een device out of range gaat van je WiFi, disconnect hij, wat natuurlijk logisch is. Het lijkt me dat je daar ook geen notificaties van wilt zien?
 
Nee qua connectiviteit heb ik geen klachten, op de Harmony Hub (van mn logitech ab) na. Die disconnect wel.

Maar ik vind het gewoon vreemd, bij mijn vorig3 setup met de cloudkey Gen 1 had ik deze disconnects niet. Het maakt mijn logs ook erg onoverzichtelijk
 
Je bent van een CloudKey Gen 1 naar een veel nieuwere versie gegaan. En de oude network controller versies gaven bij roaming vaak inderdaad roaming aan, bij de nieuwere versies wordt roaming van devices vaker weergegeven als disconnects omdat de wijze van rapporteren is gewijzigd. Er is dus niets mis met je netwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: mezzerin en edwin2019
Vraag me af of dat komt door een nieuwere versie. In mijn logs zie ik vergelijkbare regels. Een tablet roamt prima van voorste AP naar AP achter als ik ermee naar de keuken loop. Maar ik zie een disconnect/connect van een Google-mini die vast in de slaapkamer ligt. Het lijkt me gedrag, veroorzaakt door de client. In eerste instantie mogelijk doordat zo'n client (telefoon) om batterij te besparen in slaapstand gaat bij geen activiteit. Maar die mini zit gewoon aan de stekker en is altijd standby lijkt me. Ook was die mini ruim 6 uur gewoon connected voor de disconnect.
1751885886754.webp
 
Heb je zaken zoals Bandsteering of Minimum RSSI aan staan? Dan kan de AP ook af en toe de verbinding met de client verbreken om hem te "dwingen" naar een andere verbinding.
 
Heb je zaken zoals Bandsteering of Minimum RSSI aan staan? Dan kan de AP ook af en toe de verbinding met de client verbreken om hem te "dwingen" naar een andere verbinding.
Bandsteering staat aan, maar dat is bedoeld om clients te dwingen naar de 5Ghz te gaan, die Google-mini is al op die band verbonden. Signaal -46dB is ook géén reden om ander AP te zoeken voor betere verbinding.
Minimum RSSI staat bij mij niet aan. Want daarmee zou je een onbedoeld reactie kunnen krijgen indien een client zodanig gepositioneerd van de aanwezige AP staat dat er vanaf geen enkel AP aan de minimum signaalsterkte wordt voldaan. Ik heb daar in het verleden wel eens mee geëxperimenteerd om de roaming optimaal te krijgen. Dat was niet zo'n succes, vandaar staat dat uit.