Hulp gevraagd instellen netwerk

  • Onderwerp starter Jeroen80!
  • Startdatum
J

Jeroen80!

Guest
Aangezien de volledige kennis ontbreekt stel ik jullie de vraag.
Ik heb een AC Pro en AC Light, beide via kabel aangesloten, met daarbij een aparte SSID voor 2.4 en 5
Nu heb ik regelmatig problemen met de AC Light, uitval of vastlopen. CAT5 kabel eruit en weer erin bied dan de oplossing.

Weet iemand wat de reden zou kunnen zijn ?
Misschien beter om naar 1 netwerk voor zowel 2.4 als 5 te wijzigen of ?
 
Wat is de reden waarom je dit gesplitst hebt, je apparaten connecten automatisch tussen 2,4 en 5G.
 
Dat is inderdaad een goeie vraag! En daar had ik ook al mijn bedenkingen bij
Inmiddels weer lange tijd terug maar denk ivm met de Sonos
 
Zojuist opnieuw begonnen echter loop ik nu als leek vast. De omgeving is als volgt

T-Mobile Huawei modem
Verbonden met switch
Aan de switch AC Pro en AC light
Geen Cloudkey aanwezig, heb controller software op Mac staan

Vraag, wat in te stellen op het modem, hoe met de bekabeling en is de opstelling juist ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er vanuit dat je modem dhcp is ingesteld.
dan pro en light een reset gegeven ?
Dan krijgen de accespoint normaal een ip adres.
je controller zou dan de pro en light moeten zien.
 
Dank voor je reactie
Heb de pro en light gereset en losgekoppeld. Ga volledig nieuw opzetten. Wat raad je aan om te doen ?

T-Mobile modem met daarachter switch en dan de accespoints ? Alle apparatuur in huis is vrij nieuw en 5G, behalve Sonos 2G
 
Ik heb ook t-mobile en heb de glasvezel kabel direct in mijn switch gestoken. Het modem staat in de opslag.

Ik heb echter geen netgeer maar een unifi. Maar als je op die netgeer vlans kan instellen kun je ervoor kiezen om het modem ertussenuit te halen. Dat even terzijde ;) (en je moet natuurlijk gebruik kunnen maken van sap modules op die switch)
 
Dank voor je reactie Serge
Dat gaat met de huidige switch zoals ik lees niet en de aanpassingen die dan gedaan moeten worden zijn waarschijnlijk een te ver van mijn bed show :)
 
Jouw opstelling zou normaal gesproken toch moeten werken, post is een system config bv van je controller.
Kan ook een druk kanaal zijn misschien, zelf gebruik ik wifiman op m'n mobiel, maar ook sonos heb ik gelezen dat die rare dingen kan doen
 
een brakke kabel misschien?

En wat betreft de "te ver van mijn bed show" opmerking eerder. Valt wel mee hoor ;) . Al weet ik niet precies hoe het er bij jou uitziet.
 
Zojuist van T-Mobile een nieuwe modem ontvangen, de Huawei weg en de Zyxel in de plaats.
De Unifi AC's heb ik volledig gereset dus we gaan gewoon volledig opnieuw opbouwen, dan moet het weer optimaal en goed zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge en PcRene
Dank voor de reacties, heb nog wat hulpvragen.

Ik heb inmiddels 1 Wifi netwerk opgebouwd voor zowel 2.4 en 5G, zo ook aangemaakt in de controller software met verschillende kanalen.

Vraag 1
Is het beter om beide AC rechtstreeks op het T-mobile modem aan te sluiten, of toch beter switch er tussen ?

Vraag 2
Wifi op het modem schakel ik uit. Moet ik dan verder in de controller software nog iets aanpassen ?
Lees DHCP uitschakelen, klopt dit en wat dan in te vullen ?

Vraag 3
Zijn er nog anders stappen die genomen moeten worden?


Wellicht niet zo spannend allemaal maar voor mij als leek wel, dus mocht iemand antwoord hebben en stappen kunnen toelichten dan heel graag.
We leren het mischien wel :)
 
1) als je de ruimte hebt op je router waarom dan een switch plaatsen? Dit doe je alleen als er geen poortjes meer beschikbaar zijn op je router.
2) persoonlijk zou ik de wifi in de router uitzetten. DHCP gewoon laten staan zoals het nu is.
3) als alles netjes werkt dan verder geen stappen noodzakelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Helaas toch nog een issue, WiFi op het modem is uitgeschakeld. De Pro werkt prima maar de verbinding van de Light valt af en toe uit. UTP eruit en erin en dan weer opgelost, voor tijdelijk dan.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
De Light is bekabeld over een afstand van zeg 15 meter
 
Controller-instellingen- onderhoud-Systeemconfiguratie, dan kun je een scherm downloaden en weer in dit topic plakken, zit er ongeveer zo uit,

systemConfig.png
 
Jouw Controller software en AP firmware is een beetje out off date, kijk maar bij versions bij mij en die van jou. Bij mij zie je ook net iets meer instellingen, dat is omdat je niet de nieuwste controller software hebt.
Bij 5g zie ik dat je de kanalen op hetzelfde hebt staan, die zou ik aanpassen. Normaal gesproken word bij 2,4g ht 20, zendsterkte laag, met kanaal 1,6,of 11 gebruikt en kanalen wel verschillend per ap. Bij 5 g ht 80 en zendsterkte hoog, ook verschillende kanalen, daarna kun je altijd nog eea finetunen.

Om te beginnen zou ik met een wifi app op je mobiel in de buurt van elk ap even kijken welk kanaal het minst druk is, dan heb je al een beeldvorming.
Maar ik zou ook alles even updaten van unifi, maar mss zijn ook al je andere devices updates nodig?
Zoals Sonos, daarvan heb ik gelezen dat die ook vaak wifi storing kan geven, die zou ik dan even uitschakelen als je ap weer uitvalt.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..