CloudKey controller draait niet meer

  • Beste gast, registreer een account en krijg zo volledig toegang tot het UniFi forum! Help mee, stel vragen en leer wat je allemaal kunt doen met UniFi apparatuur.

mchp92

Actief Lid
Unifier
1 feb 2018
380
71
28
Bourgondisch Brabant
Sinds gisteren doet mijn controller t niet meer goed. Kan niet meer connecten via de app.
Heb al eens ssh gedaan en “service unifi start” commando (dit stond me althans bij). Geen effect.
Vanochtend power eraf en weer opgestart. Nog steeds draait ie niet

Iemand ideeën om t aan de praat te krijgen?

Service lijkt iig te draaien:
 

Hempie

Administrator
Unifier
30 jan 2018
395
166
43
Niet toevallig je firewall regels aangepast, of een virusscanner update gedaan?

Is je database corrupted?, test het via ssh met dit commando:

Code:
/usr/bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db --journal

Als je niet mag repairen kan je ook de files verwijderen en hierna een repair doen, dit kost je wel statestiek gegevens van een (paar) uur.

Code:
systemctl stop unifi
mv /usr/lib/unifi/data/db/journal /usr/lib/unifi/data/db/journal.corrupt
/usr/bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db --repair
chown unifi:unifi /usr/lib/unifi/data/db/*
systemctl start unifi
Via UBNT kan je ook nog een paar stappen volgen om het weer werkend te krijgen.
 
  • Like
Waarderingen: PcRene en mchp92

RobertKoopman

Moderator
Unifier
7 feb 2018
274
62
28
Ik heb mijn Cloud Key al een keer of 3-4 moeten resetten.
Kon wel steeds een backup terug zetten.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Hoe staat het met je vrije schijfruimte? Zit de interne schijfruimte soms vol? Hoe groot is de database?

Soms wordt op de CloudKey de retentie van statistieken veels te ruim gezet en wordt de database te groot.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Je kunt er toch nog in via SSH?

Geef dan eens de output van: df -h

Overigens: De SD kaart wordt alleen gebruikt voor (auto)backups. Voor de werking van de controller is alleen de vrije ruimte van de interne opslag van de CloudKey relevant.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
df -h laat een overzicht zien hoeveel ruimte er in gebruik is. Daar is op het eerste gezicht niets vreemds aan te zien.

Krijg je geen foutmeldingen in de server.log file?
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Nee, die is normaal.

Server.log staat in:

/srv/unifi/logs

Om de laatste 20 regels te lezen kun je tail gebruiken:

tail -n 20 /srv/unifi/logs/server.log
 

mchp92

Actief Lid
Unifier
1 feb 2018
380
71
28
Bourgondisch Brabant
Beetje slechte copypaste vd laatste paar regels:

at com.ubnt.ace.Launcher.main(Unknown Source)[2018-12-27 00:23:46,067] ERROR system - [exec] error, rc=100, cmdline=[bin/mongod, --dbpath, /usr/lib/unifi/data/db, --port, 27117, --unixSocketPrefix, /usr/lib/unifi/run, --noprealloc, --nohttpinterface, --journal, --smallfiles, --bind_ip, 127.0.0.1][2018-12-27 00:23:46,067] INFO db - DbServer stopped[2018-12-27 00:23:50,550] ERROR system - [exec] error, rc=100, cmdline=[bin/mongod, --dbpath, /usr/lib/unifi/data/db, --port, 27117, --unixSocketPrefix, /usr/lib/unifi/run, --noprealloc, --nohttpinterface, --journal, --smallfiles, --bind_ip, 127.0.0.1][2018-12-27 00:23:50,550] INFO db - DbServer stopped[2018-12-27 00:23:55,025] ERROR system - [exec] error, rc=100, cmdline=[bin/mongod, --dbpath, /usr/lib/unifi/data/db, --port, 27117, --unixSocketPrefix, /usr/lib/unifi/run, --noprealloc, --nohttpinterface, --journal, --smallfiles, --bind_ip, 127.0.0.1][2018-12-27 00:23:55,025] INFO db - DbServer stoppedroot@UniFi-CloudKey:~#
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Het lijkt er inderdaad op dat de database beschadigd is geraakt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de CloudKey plotseling is gestopt door een stroomonderbreking.

De database kun je repareren maar dat geeft wisselende resultaten.

Als je een backup hebt dan kun je de CloudKey resetten en de backup terugzetten.

Het is simpeler om via de terminal de controller opnieuw te installeren en de backup terug te zetten, maar dan moet ik, voor de juiste links/instructies, weten welke controller versie je nu hebt draaien op de CloudKey.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Ok. Als je geen beta's draait is dat inderdaad de laatste versie.

Je kunt de benodigde download link dan vinden onder de blogs sectie van de officiële Unifi community

Zie:

Je moet dan de download hebben voor . Ik zal in de commando's de juiste download link gebruiken.

- Als eerste de controller installatie file downloaden naar de controller: wget
- Dan de oude installatie verwijderen, dit verwijderd ook de database (let op, de optie is met hoofdletter P): dpkg -P unifi
- Dan controller opnieuw installeren met de gedownloade file: dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb
- Installatie file verwijderen: rm unifi_sysvinit_all.deb.

Als je dit hebt gedaan zal de controller opgestart zijn in default mode en kun je, als je naar de webpagina van de controller gaat, de backup teruglezen.
 

mchp92

Actief Lid
Unifier
1 feb 2018
380
71
28
Bourgondisch Brabant
Hoera voor Hofstede! Controller is weer online.
Wel nog 1 issue - 1 vd 3 access points is DISCONNECTED
Hoe kan ik deze weer in de geconnect krijgen? De PoE op de switch staat gewoon aan. Even spanningsloos maken? of is er een intelligente manier om m weer geconncect te krijgen?

You must be registered for see images attach
 
1 reactie(s)

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Snelste optie is om de AP via de switchpoort even te rebooten. Op de POE switch kun je op de poort een power-cycle geven.
 
  • Like
Waarderingen: mchp92

RobertKoopman

Moderator
Unifier
7 feb 2018
274
62
28
Mijn Cloud Key heeft 89% beschikbaar van het interne geheugen.
SD kaartje heeft nog 95% beschikbaar. Daar staan altijd 10 backup files op.
Kon gelukkig steeds met de laatste versie alles weer aan de praat krijgen.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Toch raar dat die CloudKey bij sommigen zo kwetsbaar lijkt. Bij mij draait hij al jaren zonder problemen en zonder uitval.

Wat dat betreft denk ik dat de nieuwe CloudKey G2 een echte verbetering zal zijn.
 

mchp92

Actief Lid
Unifier
1 feb 2018
380
71
28
Bourgondisch Brabant
Kan het komen doordat ie met poe aan een switch hangt, en di switch ne fw uogrades reboot? Valt dan niet even de power eraf?
Missch goed om ck met voeding te voeden ip poe?
 

mchp92

Actief Lid
Unifier
1 feb 2018
380
71
28
Bourgondisch Brabant
Ok. Als je geen beta's draait is dat inderdaad de laatste versie.

Je kunt de benodigde download link dan vinden onder de blogs sectie van de officiële Unifi community

Zie:

Je moet dan de download hebben voor . Ik zal in de commando's de juiste download link gebruiken.

- Als eerste de controller installatie file downloaden naar de controller: wget
- Dan de oude installatie verwijderen, dit verwijderd ook de database (let op, de optie is met hoofdletter P): dpkg -P unifi
- Dan controller opnieuw installeren met de gedownloade file: dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb
- Installatie file verwijderen: rm unifi_sysvinit_all.deb.

Als je dit hebt gedaan zal de controller opgestart zijn in default mode en kun je, als je naar de webpagina van de controller gaat, de backup teruglezen.
Thx!

Paar checkvragen
- gaat controller na install commando “vanzelf” draaien in def mode? Of moet ik nog een startcommando geven?
- welke login credentials heb/krijg ik om op de controller in te loggen dan? Dat is toch de webpagina die ik zie als ik rechtstreeks naar ck ip ga (10.1.1.2 in mijn geval)?
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
463
169
43
Ja, de controller gaat vanzelf in default mode draaien omdat de database gewist is.
Aan de login van de Cloudkey management pagina verandert niets.
Maar je moet niet naar de CloudKey management pagina maar naar de controller pagina gaan.
Deze komt dan met een pagina waar je de keuze hebt om de backup terug te zetten. Nadat je deze hebt teruggezet zijn ook je oude login en password hersteld.
You must be registered for see images attach