UDM-Pro, vaker wegvallen internet verbinding.

Sjpas

UniFier
19 sep 2020
18
2
3
Regio 043
Laat ik als eerste vertellen dat ik een geen IT-professional ben. Ik weet meer van DCS en PLC’s systemen dan van PC netwerken.
Een half jaar geleden heb ik een UDM-Pro aangeschaft, en ben ik begonnen om mijn thuisnetwerk te upgraden.

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
Netwerk.jpg

systemConfig.png

En nu het probleem.

Een van mij kinderen moet met een VPN-verbinding inloggen op het netwerk van z’n werk, maar de verbinding valt 4 a 5 keer per uur uit. Daarna moet er dan weer opnieuw met de VPN-verbinding ingelogd worden. Het maakt niet uit of er draadloos of bedraad gewerkt wordt.

Bij gewoon surfen op het internet heb je niet veel last van het wegvallen van de verbinding omdat dit maar zeer kortstondig gebeurd en de verbinding hersteld zich automatisch.

Nu las ik in de App bij “Control Center > Systeeminstellingen > Geavanceerde voorkeuren” het volgende:
Het inschakelen van geavanceerde functies kan periodieke onderbrekingen in de verbindingen veroorzaken.

IMG_9200.PNG


Zoals je kunt zien zijn de geavanceerde functies bij mij ingeschakeld, maar ik kan ze in de app niet uitschakelen. De instelling kan ik wel veranderen, maar ze wordt niet opgeslagen.

Normaal gebruik ik de app niet, maar de instelling kan ik in de PC software niet vinden. Het maakt niet uit of ik Edge Chromium, Chrome, Firefox of de WiFiman Desktop gebruik.
Ik verwacht de instelling bij de Site instellingen.

Site instelling.jpg

Is er iemand die me kan vertellen waar ik de geavanceerde functies kan uitschakelen?
Of heeft er iemand andere ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Staat je Ziggo modem in bridge?
Als ik het zo zie niet, want je hebt over een DMZ.
Dan heb je wss ook 2 een firewall.

Ik zie ook dat je IPS hebt aan staan. Dat is nog Beta.
Kan ook een probleem zijn.
 
Wat voor device wordt er gebruikt om VPN verbinding te maken? Als de de VPN verbindig weg valt, weet je dan ook zeker dat de gehele internet verbinding weg is?

Wat dbw zegt (extra stappen waar vpn client niet goed mee om kan gaan) mooiste zou zijn om Ziggo modem in bridge mode te zetten. Ligt eraan in welk Ziggo gebied je zit anders moet Ziggo dat voor je doen (Weet niet of dat nog steeds zo is).
 
Mijn zoon moet op z'n werk laptop het programma FortiClient-VPN opstarten en inloggen. Hij heeft de laptop zowel bedraad als draadloos geprobeerd

Ik wil de hotspots van Ziggo blijven gebruiken, vandaar dat ik het modem niet in bridge heb staan. Wel gaat de verbinding via de DMZ van het Ziggo modem. Als ik goed geïnformeerd ben dan wordt de firewall van het Ziggo modem niet gebruikt als je via de DMZ gaat.

Omdat ik op andere laptops ook vaker een hik in de verbinding heb ging ik ervan uit dat het wegvallen van de VPN verbinding ook door deze hik veroorzaakt wordt.

Ik heb de volgende kanalen ingesteld:
2,4G kanaal 6 en 11 Waarom wordt er dan kanaal 8 (6+1) en 9 (11-1) gebruikt?
5G kanaal 38 en 46 (deze kanalen gekozen omdat ik vaker de radar melding kreeg)

Als ik google op FortiClient dan wordt er vermeld "FortiClient uses SSL and IPSec" , moet ik hiervoor iets speciaals instellen?
Blijft nog de vraag waarom ik de geavanceerde functies niet kan uitschakelen.
 
Volgens mij is je app niet de nieuwste versie en daarom zie je daar die instelling nog wel, dan neem ik aan dat die instelling uitgefaseerd is.
Ik had hem ook altijd aanstaan en denk niet dat die het probleem veroorzaakt.

Kanaalkeuze is echt wel een punt van aandacht, want interferentie kan rare dingen veroorzaken.
2,4 kanaal 1,6, of 11, 20 mhz zendsterkte laag, en het ligt uiteraard wat er in jouw omgeving allemaal zit. Of zie bv deze adviezen:

Het probleem met fortnite kan toch ook aan instellingen van de laptop liggen? Misschien daar ook wat meer op googelen.
 
iPhone 6 app versie is 6.0.0 (60002)

Op kanaal 1 is het in mijn buurt erg druk, van daar dat ik op 6 en 11 zit.
Een AP hangt in de garage en is ook bedoelt voor de tuin, de AP binnen hangt in het midden van het huis boven de trap. Het huis heeft houten vloeren en het signaal moet door één muur, van daar het medium zend vermogen.

Ik had de Airtime fairness instelling in de AP al gevonden, vreemd dat je deze niet voor alle AP's op een centrale plek kunt instellen.
Maar ik denk niet dat hier mijn probleem zit.

VOIP telefoneren werkt ook nog niet naar tevredenheid.
 
iPhone 6 app versie is 6.0.0 (60002)

Op kanaal 1 is het in mijn buurt erg druk, van daar dat ik op 6 en 11 zit.
Een AP hangt in de garage en is ook bedoelt voor de tuin, de AP binnen hangt in het midden van het huis boven de trap. Het huis heeft houten vloeren en het signaal moet door één muur, van daar het medium zend vermogen.

Ik had de Airtime fairness instelling in de AP al gevonden, vreemd dat je deze niet voor alle AP's op een centrale plek kunt instellen.
Maar ik denk niet dat hier mijn probleem zit.

VOIP telefoneren werkt ook nog niet naar tevredenheid.
Niet elke AP heeft Airtime Fairness.

Modem in Bridge zetten en dan testen.
Probeer de kortste weg naar het internet te vinden. En die vind je niet zo als het nu zit.
 
Ik heb de New-Starters-Basic-Settings bestudeerd en in combinatie met jullie opmerkingen heb ik de instellingen van de geavanceerde functies gevonden. Deze zitten dus in de AP's en niet meer in de site instellingen, de app loopt dus achter op de controller versie.
De airtime fairness en bandsturing heb ik uitgeschakeld en bij de 2G instelling heb ik de bandbreedte gewijzigd in 20mhz.
IPS heb ik uitgeschakeld.

Omdat er niet elke dag thuisgewerkt wordt, weet ik pas over enkele dagen of e.e.a. geholpen heeft.
 
Ik heb de New-Starters-Basic-Settings bestudeerd en in combinatie met jullie opmerkingen heb ik de instellingen van de geavanceerde functies gevonden. Deze zitten dus in de AP's en niet meer in de site instellingen, de app loopt dus achter op de controller versie.
De airtime fairness en bandsturing heb ik uitgeschakeld en bij de 2G instelling heb ik de bandbreedte gewijzigd in 20mhz.
IPS heb ik uitgeschakeld.

Omdat er niet elke dag thuisgewerkt wordt, weet ik pas over enkele dagen of e.e.a. geholpen heeft.
Airtime Fairness hoeft niet een probleem te zijn. Die zorgt er alleen voor dat ieder wifi apparaat aan de AP verbindingstijd krijgt op een eerlijke manier.
 
Vandaag de volgende test uitgevoerd:
- Een andere router die ik nog had liggen aangesloten op het modem van Ziggo.
- Ziggo modem niet in bridge en geen DMZ.
- Met de werk-pc draadloos contact gemaakt met deze router.
En nu mogen jullie driemaal raden hoe het ging met de VPN-verbinding.


Helemaal juist, 5 uur lang totaal geen problemen.
Toen hebben we de werk-pc bedraad aangesloten op de UDM-Pro, en binnen een kwartier viel de verbinding weg.

Dus mijn conclusie is dat het niets met bridge of DMZ te maken heeft, maar wat zou het dan kunnen zijn?
 
@dbw Waarom een SFP module voor UTP gebruiken als de UDM Pro 8 UTP poorten heeft?
Dit gaat over de WAN-Poort.
Op de UDMP heb je 2 WAN-Poorten. Een UTP en een SFP.
Ik had ooit ergens iets gelezen (weet niet zo snel waar) dat iemand problemen had dat de internetverbinding weg viel voor 1 á 2 seconden bij gebruik Van WAN-Poort UTP.
Hij had dit opgelost door WAN-Poort SFP te gebruiken icm RJ45 1G (of 10G) Module.
Blijkbaar gaat er over die poort is anders oid. Het fijne weet ik er ook niet van.
 
Dit zet me wel aan het denken.
Zou het kunnen zijn dat de UDM wil switchen tussen de WAN poorten?
Sinds de software versie van 5.xx gewijzigd is in 6.xx vindt ik dat de instellingen moeilijker te vinden zijn.
Waar kan ik WAN2 uitschakelen en WAN1 vast instellen op 1Gbps?
Een SFP-RJ45 module heb ik namelijk (nog) niet.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..