Aan de slag met UniFi Talk

Aan de slag met UniFi Talk

Wimpie

Brons
UniFier
7 jun 2021
372
3
360
63
West-Nederland
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ik heb de handleiding van @Wimpie gevolgd, en kan wel uitgaand bellen, maar niet inkomend. Ik heb zojuist een witte Touch uit Amerika ontvangen, maar het lukt me nog niet...

Als ik Static Signalling Port uit- of aanzet, dat maakt geen verschil. Ik heb de trunk in Cheapconnect aan mijn 085-internetnummer gehangen, en ik zie dat de SIP-status geregistreerd is. Moet ik nog iets speciaals met het DID-nummer doen? Daar heb ik nu mijn VOIP-nummer met 31 en zonder voorloop-nul ingezet. In de tutorial staan echter 3 items.

Update:
Ik zag in het screenshot bij de handleiding onder DID-nummer drie (uitgewiste) items staan; ik heb daar maar eentje staan:

Schermafbeelding 2022-04-11 om 14.59.24.png

Ik heb mijn VOIP-nummer aan de trunk gekoppeld in de Cheapconnect site. Ik heb Static Signaling zowel uit als aan gehad, maar dan nog kan ik niet bellen.

Als ik in fs_cli op mijn UDMP kijk, zie ik ook niks binnenkomen als ik mezelf vanaf buiten bel.
 
Update 2, als ik static signalling aanzet, en poort 5060 van Cheapconnect forward naar mijn UDMP poort 6767, doet ie het wel :)
 
Ik zat te lezen en wilde net vragen of misschien een poort wordt geblokkeerd. In principe had de foreward regel niet gehoeven, maar ik weet niet hoe je verdere firewall regels staan ingesteld.

Mooi dat het werkt!

Wat betreft de andere 2 items in de handleiding. Interne toestelnummers kunnen worden aangemaakt, waardoor gebruikers of locaties eenvoudig te onthouden toestelnummers toegewezen krijgen. Dit in plaats van een 4 cijferige code (bijv. 0007).
 
  • Leuk
Waarderingen: Polyphemus
Heb je ook toevallig een SSD/HDD geïnstalleerd, om voice recording aan te zetten? ;) Talk ziet hem niet bij mij namelijk.
 
Dat de UDM-P het niet fijn vindt als je er een schijf instopt. Talk herkende hem daarom niet, en na een reboot wel.

/edit: je moet hem eerst uitzetten voordat je er een schijf instopt.
 
Laatst bewerkt:
Hi guys,
Ik heb ook vandaag mijn Touch roestellen binnen gekregen (zal later nog even een berichtje maken over mijn ervaringen met MyUS.com).

In mijn geval had ik al ene paar jaar een werkende CheapConnect trunk naar mijn Fritzbox met 2 DECT Fritz toestellen. Poort 5060 werd geforward naar de Fritzbox en alles werkte (Fritz was alleen nog DECT base, geen modem meer).
Na een hoop prutsen is het me vanavond gelukt de toestellen aan de praat te krijgen, tenminste voor zover het uitgaand bellen betreft. Als ik met mijn mobiel inbel krijg ik een (nederlandstalige) melding dat het nummer niet actief is. Ik neem aan dat dat bij Cheapconnect vandaan komt. Het rare is dat het dus jaren wel werkte.

Iemand een tip waar ik iets verkeerd heb ingesteld? De truc met het instellen van een port forward werkt bij mij helaas ook niet.

Situatie:
* UDM-Pro hangt rechtstreeks aan XS4ALL glasvezel
* geen verdere firewall blokkades, poort 5060 stond geforward naar mijn Fritzbox, die forward is verwijderd
* melding: "Het telefoonnummer dat u heeft gebeld geeft een gehoor, probeert u het later nog een keer".
* bij uitbellen staat keurig het juiste nummer in het CallerID van het gebelde toestel
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eenzelfde situatie en heb het als volgt werkend.

Ik heb in Cheapconnect twee sip-only nummers aangemaakt (die met 777 beginnen), de ene heb ik in Talk toegevoegd als 3rd party SIP, het andere nummer heb ik in de Fritzbox toegevoegd. Vervolgens in Cheapconnect zelf de nummers aan het 'echte' telefonnummer gekoppeld en zodanig ingesteld dat ze allebei tegelijk overgaan als er een inkomende oproep is.

Overigens heb ik wel een port forward gedaan, of eigenlijk twee. voip.cheapconnect.net mag naar de UDMP op poort 5060, sip.cheapconnect.net mag naar de Fritzbox op 5060, want anders werkte het niet. Ik heb de Cheapconnect servers ook zo in de config van de UDMP en de Fritzbox gezet. De ene verbindt met 'voip', de andere met 'sip'. Want twee interne IP's op één port forward, dat wil niet, daarom de truc met twee SIP-servers van Cheapconnect.

Ik gebruik dus geen trunk, dat was ik wel van plan, maar je kan maar één apparaat tegelijkertijd aan een trunk hangen.

Waar ik overigens wel problemen mee heb, is dat als ik met de Fritzbox bel, de geluidkwaliteit HD is (staat ook in het scherm), maar als ik via Talk bel, dan is de kwaliteit echt om te janken. Ik heb in de logging van Talk (Freeswitch) gekeken, en daar zie ik dat Talk een lagere geluidskwaliteit 'onderhandelt' met Cheapconnect (PCMU codec, i.p.v. de G.722 HD variant). Ik heb er een support ticket voor lopen, maar Ubiquiti zegt doodleuk dat ik die HD codec maar zelf moet instellen bij Cheapconnect, en dat ze geen 3rd party SIP config ondersteunen...

Dit was mijn spreekbeurt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: iwolke
Hmm, ik wilde juist mijn Fritz vervangen door Talk, niet zozeer ernaast gebruiken. Ik hoop dus de splitsing van SIP en VOIN niet nodig te hebben en gebruik alleen de trunk.
Wat er gebeurt is dat mijn inkomende gesprek niet aankomt, uitgaand bellen lukt wel dus de link met Cheapconnect is aanwezig. de codec zal ik later uitzoeken (eerst maar eens aan het werk zien te krijgen ;-))

Iemand nog tips daarvoor?

Als ik als test de port forward naar 5060 van de Fritzbox stuur werkt alles weer als normaal. Inkomende gesprekken komen binnen de de Fritz telefoons, uitgaand kan ik beiden gebruiken. Het moet dus in de binnenkomende confirguratie in de UDM Pro zitten ;-(.
 
Laatst bewerkt:
Heb je static signaling port aan of uit staan? In de handleiding van dit forum staat dat ie uit 'moet' staan, althans, het is niet nodig, maar ik heb net even getest met mijn trunk, en dan moet ik hem aanzetten, en port 6767 forwarden/open zetten.
 
Vreemd.

Ik ben aan het spelen met die port forwards en heb geprobeerd die van jou te reproduceren.Ik heb de forward van 5060 (all) naar 6767 op de UDMP weer teruggezet na het testen van de Fritzbox. Als ik nu van buitenaf inbel gaat de Fritz over, terwijl poort 5060 naar 6767 gefoward zou moeten worden (de port forward van 5060 naar Fritz is disabled).

Moet ik een reload doen van de port forwarding rules? Nee toch?? Ik snap niet hoe dat gesprek überhaupt op de Fritz terecht kan komen? Er staat verder geen port forward naartoe.
 
Ik denk dat je Fritz dan nog steeds aan de trunk hangt, als die overgaat als je inbelt. Firewall rules hoef je niet te reloaden.
 
Dit is een stukje van de syslog. Het .15 en .16 IP adres zijn de twee toestellen. Is het nromaal dat ze zo vaak een DHCP request doen??
Dit zijn de meldingen van één miunuut (die UAP komt ook steeds terug, maar het lijkt niet of ik daar iets mee moet)
Ik zie verder geen meldingen bij inkomende of uitgaande uitroepen.

1651231021261.png

<edit> adres aangepast, sorry @Polyphemus ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je Fritz dan nog steeds aan de trunk hangt, als die overgaat als je inbelt. Firewall rules hoef je niet te reloaden.
Ik heb net als jij nu de Fritz aan het SIP-nummer en Talk aan de SIP-Trunk hangen. Beiden zijn ook zichtbaar als connected in de status op Cheapconnect.
 
Dit is een stukje van de syslog. Het .57 en .60 IP adres zijn de twee toestellen. Is het nromaal dat ze zo vaak een DHCP request doen??
Dit zijn de meldingen van één miunuut (die UAP komt ook steeds terug, maar het lijkt niet of ik daar iets mee moet)
Ik zie verder geen meldingen bij inkomende of uitgaande uitroepen.

Bekijk bijlage 5306
Het lijkt wel of jouw Touches .15. en .16 aangeboden krijgen, ondanks dat je zegt dat ze .57 en .60 hebben.
 
Het lijkt wel of jouw Touches .15. en .16 aangeboden krijgen, ondanks dat je zegt dat ze .57 en .60 hebben.
Ho nee, fout in de tekst. 57 en 60 waren de automatische adressen, heb ze nu omgenummerd naar vast op 15 en 16.
Sorry, foutje van mij. Toestellen staan op DHCP, DHCP server in UDM geeft ze deze vaste adressen
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.