Aan de slag met UniFi Talk

Aan de slag met UniFi Talk

@iwolke Ik denk dat het handiger is om te debuggen via de CLI van FreeSWITCH. Zie handleiding UniFi Talk.
@Wimpie ,
Ik heb de logfile bekeken, zie heel veel informatie voorbijkomen die ik voor een deel kan plaatsen. Als ik uitbel zie ik dat er van alles gegenereerd wordt, dat klopt waarschijnlijk ook wel, het gesprek komt tot stand en alles werkt.
Voor het inbellen is het lastiger, ik zie niets gebeuren.
Mijn port forwarding staat voor poort 5060 (overal vandaan) naar 6767 op het ip-adres van de UDMP. De Talk applicatie heeft toch niet een ander adres?

Dit zie ik niet in de logging, er gebeurt gewoon niets ;-(

Ignasz

PS, als alles in een keer zou werken was de lol er ook af, het voordeel van dit soort gepruts en geprobeer is dat je naar een tijdje prima weet hoe het werkt en vooral waarom....
 
Gevonden!
De Unifi config was helemaal OK, ik had in de CheapConnect het accounttype op Spraak paten staan, in plaats van Trunk. Je kunt je vervolgens gewoon aanmelden opde Trunk, blijkbaar lukt het uitbellen zelfs, maar gesprekken kwamen niet binnen. Nu wel.

Nu verder prutsen, dank voor de support!

@Polyphemus , hoe heb jij die setting bij CheapConnect staan? CheapConnect suggereert dat het daarmee niet meer mogelijk is om rechtstreeks op het SIP nummer aan te melden, maar volgens mij doe jij dat wel met je Fritz DECT base.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
@Wimpie Super deze handleiding, je wandelt er 'vrij' makkelijk doorheen.
Een ander verhaal is het bemachtigen van toestellen. Maar dat is uiteindelijk gelukt.
Ik zie dat er af en toe mensen zijn die geen inkomende gesprekken ontvangen . . . Ik heb dan weer het probleem dat ik niet kan uitbellen.
De trunk van CheapConnect is gekoppeld. In het CheapConnect portal het toegekende SIP nummer gekoppeld aan de trunk en ik kan dat nummer dus gewoon bellen!!
In mijn bescheiden optiek is de conclusie dus dat de koppeling tussen CheapConnect en Talk op de UDMPSE is gelukt en werkend.
Het enige waar ik tegenaan loop is dat ik niet uit kan bellen.
In het log zie ik dingen voorbij komen (ik ben helemaal nieuw op SIP vlak) waarvan ik denk dat er iets mis is maar geen idee wat:
Code:
2022-05-12 11:42:59.166733 87.00% [NOTICE] sofia.c:8738 Hangup sofia/external_talk/+31064114xxxx [CS_CONSUME_MEDIA] [CALL_REJECTED]
2022-05-12 11:42:59.166733 87.00% [NOTICE] switch_core_session.c:1771 Session 16 (sofia/external_talk/+31064114xxxx) Ended
2022-05-12 11:42:59.166733 87.00% [NOTICE] switch_core_session.c:1775 Close Channel sofia/external_talk/+31064114xxxx [CS_DESTROY]
Ik test dus een call naar een 06 nummer, wat me opvalt is dat de call gaat naar +31064114xxxx.
Als ik de 0 weglaat tijdens het kiezen is het resultaat echter dezelfde meldingen als eerder vermeld.

Iemand enig idee hoe ik dit kan / moet aanvliegen??

Thnx,
E
 
2022-05-12 11:42:59.166733 87.00% [NOTICE] switch_core_session.c:1771 Session 16 (sofia/external_talk/+31064114xxxx) Ended
2022-05-12 11:42:59.166733 87.00% [NOTICE] switch_core_session.c:1775 Close Channel sofia/external_talk/+31064114xxxx [CS_DESTROY]
[/CODE]

@edwardv . Ik zie in het uitgaand bericht dat je +31064114xxxx gebruikt. Lukt het uitgaand bellen wel als je +3164114xxxx belt? De reden voor het niet werken kan de 0 zijn. Deze is niet nodig als je een landcode toevoegt.
 
@Wimpie De handleiding is met twee vingers in de neus in 15 minuten te doorlopen :)

@Wimpie Op het toestel toets ik zoals gebruikelijk 064114xxxx in. Ergens 'in het systeem' wordt er dan de +31 aangeplakt met als resultaat dat nummer +3106 . . wordt gebeld. Zoals ik aangaf ook als ik de 0 weglaat op het toestel mislukt de call met dezelfde foutmelding.
Ik heb niet echt een idee waar de extra +31 vandaan komt. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de Talk omgeving op de UDMPSE is opgezet met een adres (zoals in de handleiding) in de US.
Denkt Talk soms dat een nummer buiten de geconfigureerde locatie een buitenlands nummer is? Maar hoe kan Talk dan bedenken dat het een NL nummer is? Hmmmm.
Ik heb tijdens de activatie van Talk een +1 917xxx nummer gekregen in een active subscription.
Misschien dat nummer daar verwijderen?

Thnx,
E
 
Uitgaand belverkeer werkt:
+316xxxxxxxx
2022-05-12 17:23:17.211306 56.20% [NOTICE] switch_core_session.c:1771 Session 129 (sofia/external_talk/+316xxxxxxxx) Ended
2022-05-12 17:23:17.211306 56.20% [NOTICE] switch_core_session.c:1775 Close Channel sofia/external_talk/+316xxxxxxxx [CS_DESTROY]

00316xxxxxxxx
2022-05-12 17:19:49.611301 47.60% [NOTICE] switch_core_session.c:1771 Session 127 (sofia/external_talk/+316xxxxxxxx) Ended
2022-05-12 17:19:49.611301 47.60% [NOTICE] switch_core_session.c:1775 Close Channel sofia/external_talk/+316xxxxxxxx [CS_DESTROY]



Uitgaand belverkeer werkt niet. Hier betreft het een 0 teveel.
+3106xxxxxxxx
2022-05-12 17:24:47.831318 50.27% [DEBUG] sofia.c:7499 Channel sofia/external_talk/+316xxxxxxxx entering state [terminated][404]
2022-05-12 17:24:47.831318 50.27% [NOTICE] sofia.c:8738 Hangup sofia/external_talk/+316xxxxxxxx [CS_CONSUME_MEDIA] [UNALLOCATED_NUMBER]

003106xxxxxxxx
2022-05-12 17:24:47.831318 50.27% [DEBUG] sofia.c:7499 Channel sofia/external_talk/+3106xxxxxxxx entering state [terminated][404]
2022-05-12 17:24:47.831318 50.27% [NOTICE] sofia.c:8738 Hangup sofia/external_talk/+3106xxxxxxxx [CS_CONSUME_MEDIA] [UNALLOCATED_NUMBER]


Vermoeden: Omdat de Talk applicatie nog niet officieel vrijgegeven is voor gebruik buiten de US, moet je bij uitgaand belverkeer de landcode meesturen (in ons geval 0031 of +31). Het belscript van UniFi maakt vooralsnog gebruik van de US regels.
 
Laatst bewerkt:
Helder @Wimpie zover was ik zelf inderdaad ook.
Dus wat dat betreft werkt het uitgaand belverkeer nu. Maar het is mij volledig onduidelijk waarom de 0 niet uitgefilterd wordt in het proces van het bellen in Talk. Het proces zelf voegt immers de +31 toe.
Ik kan moeiteloos op beide toestellen (een Flex en een Touch) uitbellen als ik de 0 weglaat tijdens het intoetsen.
Met andere woorden als ik 064114xxxx intoets gaat het mis (dus ik geef niet de prefix +31 in) als ik de 0 weglaat en 64114xxxx intoets werkt het uitbellen. In de log is de outbound call dan inderdaad te zien als +3164114xxx

Je Vermoeden dat de landcode meegestuurd wordt komt dus uit het UniFi belscript. Misschien dat daarin dan de voorloop 0 uit het ingegeven nummer gehaald kan worden . . . .

Thnx,
E
 
Ik ben nog aan het spelen met Talk en loop tegen 2 zaken aan:

Voicemail
Ik heb voicemail geactiveerd, maar als ik inbel gaat de telefoon een aantal keren over en wordt vervolgens de verbinding verbroken.
  • Ik heb geen harde schijf in mijn UDMP zitten. Dat zou volgens mij voor alleen voicemail (wel voor voicerecording) ook niet nodig moeten zijn hoewel je hier en daar ziet dat het wel nodig is. Had zo geen schijf over maar ga dat binnenkort testen. Ik vind wel dat de setting in de UDMP gewoon niet beschikbaar zou moeten zijn als er geen schijf in zit.
  • Ik heb geen voicemailmessage ge-upload. Is dat nodig? Lijkt me toch niet??
Gesprek weigeren
Als de telefoon gaat kan ik een gesprek weigeren als ik aan het werk ben of op een ander toestel in gesprek. Als ik op één toestel het gesprek wegdruk blijft de andere wel overgaan. Is er een manier om een gesprek volledig weg te drukken, of kan het het forwarden naar voicemail (zodra die werkt) voor alle toestellen in huis?

Ignasz
 
Mij is het ook opgevallen dat de voicemail sinds de laatste 2 updates stuk gerepareerd is.
  1. Opgenomen voicemailberichten worden opgeslagen in de directory: /data/unifi-talk/voicemail/talk.com/
  2. Het uploaden of opnemen van een ingesproken tekst is niet nodig. Je kan een tekst intypen die vervolgens door een voorgeprogrammeerde computerstem voorgelezen wordt.
 
Gevonden!
De Unifi config was helemaal OK, ik had in de CheapConnect het accounttype op Spraak paten staan, in plaats van Trunk. Je kunt je vervolgens gewoon aanmelden opde Trunk, blijkbaar lukt het uitbellen zelfs, maar gesprekken kwamen niet binnen. Nu wel.

Nu verder prutsen, dank voor de support!

@Polyphemus , hoe heb jij die setting bij CheapConnect staan? CheapConnect suggereert dat het daarmee niet meer mogelijk is om rechtstreeks op het SIP nummer aan te melden, maar volgens mij doe jij dat wel met je Fritz DECT base.
Ben ik weer eens :)

Ik heb dat SIP-only nummer 77..... in mijn Fritzbox gestopt, en daarmee kan ik gewoon bellen en gebeld worden; het andere 77.... nummer heb ik in Talk zitten. Dat werkt ook goed; gebeld worden op het "echte" nummer laat zowel Talk als de Fritzbox overgaan. Enig probleem dat ik nog steeds heb, is dat via Talk de geluidskwaliteit gewoon brak is, gezien de codec die Talk kiest. De Fritzbox neemt gewoon de HD-codec. Ik wil nog gaan experimenteren met FreePBX er tussen (tussen Talk en Cheapconnect), maar FreePBX krijg ik nog niet lekker aan de praat met die contexts...
 
Iemand ervaring met Call Forward? Ik stel op het toestel een redirect nummer in (+316xxxxxx) en activeer de redirect (op het My Status scherm).
Als ik vervolgens van buitenaf inbel gaat de telefoon niet over (dat is zoals gepland). Ik krijg wel een kiestoon maar het nummer waar naartoe wordt doorgeschakeld krijgt geen gesprek binnen. Na 6 keer wordt de verbinding verbroken (Oproep mislukt). Dat is dezelfde melding als wanneer iemand mij belt en er eigenlijk doorgeschakeld zou moeten worden naar voicemail (want ook die doet het nog steeds niet)

Iemand tips?
 
Nog een leuke: Ik was zojuist mijn call logs eens aan het opschonen. Toen ik alles verwijderde bleef er één gesprek staan. Een "inbound call" is in progress, al een dag of 3. Ik weet dat dat onjuist is, omdat hij van mijn eigen nummer komt. Nog gekker wordt het als ik naar de gegevens van de call kijk. Talk geeft aan dat de call van mijn eigen mobiele nummer naar dat van mijn vrou gaat, dus zowel het FROM als het TO nummer zijn niet-Unifi nummers maar beiden mobiele 06-nummers. Hoe kan die überhaupt in de call log staan?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.