Access Points verbinden niet met Switch

RacerTommy

UniFier
25 mei 2021
6
4
3
Goedemiddag allen,

ik woon sinds kort in een nieuwbouwwoning en heb, zoals vele van jullie, besloten om mijn thuisnetwerk te voorzien met Unifi producten. Mijn situatie is als volgt:

In de meterkast staat de Ziggo Connectbox (waarvan de wifi is uitgeschakeld) en deze is met een utp kabel verbonden aan een USW-Lite-8-POE switch in dezelfde meterkast. In de switch zijn er 3 utp kabels aangesloten op de PoE uitgangen. Hiermee verbind ik de switch met drie acces points in mijn woning. Het gaat om 1 U6-Lite (die hangt in het plafond op de eerste verdieping) en 2 AC InWall access points (aan de muur in de woonkamer en aan de muur op zolder).

Nadat het internet in mijn nieuwe huis geactiveerd werd door Ziggo en ik alle apparaten had aangesloten, heb ik de UniFi Controller op mijn Windows PC (voor dat moment bekabeld aangesloten op de Ziggo modem) geïnstalleerd. Na het instellen van mijn UniFi netwerk en het "adopten" van mijn access points werkte alles prima. Echter was de snelheid op zolder en in de woonkamer bedroevend laag, en zie ik dat het lijkt alsof mijn twee AC InWall access points geen connectie kunnen maken met de switch, maar geplaatst worden onder de U6-Lite, zoals te zien in het Topology schema:

Knipsel2.PNG

Ook als ik kijk naar de instellingen van de switch zie ik dat alleen poort 1 (die van de U6-Lite) geactiveerd is.

Knipsel1.PNG

Mijn idee was natuurlijk om de twee InWall access points hun eigen wifi signaal te laten verzenden, als stand alone access point, zoals de U6-Lite.

Heeft iemand enig idee waar het fout gaat of dat ik ergens een instelling over het hoofd heb gezien? Alvast bedankt voor jullie hulp :)
 
De onderbroken streepjes naar die in-walls lijkt wel of die draadloos meshen met de 6-Lite.

Heb je soms wireles uplink aanstaan ? (onder settings/site in de classic interface):

1621957139149.png
 
Het lijkt er idd op dat de In-Walls niet aan de kabel zitten.
Die moet je aan de achterkant aansluiten en krijgen dan ook hun voeding van de switch.

Zal dat maar eens controleren of dat goed is. Kabels???
 
Bedankt voor jullie reacties!

Als ik "Enable wireless uplink" uitschakel werkt op een of andere manier mijn hele internet niet meer.

De twee InWall access points zijn op deze manier bij mij geïnstalleerd, zou dat er wellicht mee te maken kunnen hebben?

unifi-inwall.jpg
 
Ik zou eerst een testen met bv een laptop of die kabel wel goed is.
Dus kabel in de switch en laptop in de muur. Dan moet je iig kunnen zien of er verbinding is.
Daar hoeft geen internet voor aanwezig te zijn om te testen.
Je kan op de switch ook zien (aan het lampje) of er een 1Gb verbinding is.
 
Mijn vertrouwen in de kabel was inderdaad te groot... ik heb het even getest door deze rechtstreeks aan de sluiten op mijn pc en er komt geen signaal binnen en ook op de switch gaat er geen lampje branden. Dan maar de bekabeling opnieuw laten leggen lijkt mij?
 
Mijn vertrouwen in de kabel was inderdaad te groot... ik heb het even getest door deze rechtstreeks aan de sluiten op mijn pc en er komt geen signaal binnen en ook op de switch gaat er geen lampje branden. Dan maar de bekabeling opnieuw laten leggen lijkt mij?
Het kan zijn dat stekkers niet goed zitten of op de verkeerde kleur zijn aangesloten.
Afknippen en andere er aanknijpen.
Dat is het eerste probeersel waard.
 
Uiteindelijk moet die wireless uplink gewoon uit staan in jouw set up als je bekabeling op orde is. Blijkbaar is er bij beide aansluitingen van de in-walls iets fout gegaan. Je krijgt wel PoE anders waren die in-walls helemaal niet aangegaan.
 
@Eddie the Eagle Okee dan zal ik die wel gewoon uitzetten. Het lijkt inderdaad op dat er iets niet goed is met de aansluiting want PoE werkt wel.

@puppie Nee ik woon in de buurt van Amsterdam. Zou wel een hoop werk schelen als het aan de aansluiting ligt en niet aan de kabel zelf.

IMG_1963.jpg
 
Deze stekkers kunnen soms wel eens problemen geven.
Kwestie van testen/nakijken. Ook aan de andere kant van de kabel.

Zo moet het zitten

Bekijk bijlage 2428
Laat ook even voor de volledigheid het plaatje voor T-568A zien, hier is n.l. oranje en groen verwisseld!!T568A.png

Voor de OP: Beide kanten moeten de zelfde kleurvolgorde hebben, zo niet dan heb je mogelijk dezelfde verschijnselen als je nu hebt.
Wel PoE (AP gaan gewoon aan) maar geen werking via kabel.
Afgaande denk ik dat je het probleem hier moet zoeken, kleurvolgorde aan beide zijden van de kabel, als ik de foto van vanochtend 10.00u bekijk lijkt mij dit het probleem.
 
Laatst bewerkt:
B is de meest gebruikte.
Dat is alleen maar verwarrend imho
Overal waar ik kom gebruik ik altijd B
Meest gebruikt, klopt als een zwerende vinger!
Maar als ik kijk naar het plaatje dat de OP om 10.00u vanochtend heeft gepost zie ik de groene aderpaar daar waar ook (!!!) een oranje ader-kleur vermeld staat op de keystone. Daarom mijn vermoeden van een mogelijke aderpaar-verwisseling. (leuk woord voor scrabble)

Symptomen zijn als ik het goed heb: Wel stroom naar de AP-in-wall (kan kloppen, de ader-kleuren blauw en bruin voeren dit volgens mij) maar geen 'wired' connectie met de controller. Klinkt alsof groen en oranje verwisseld zijn of slecht gepunched (in keystone) of in de RJ45 zitten.
Aangezien dit bij 2 AP's het geval is, lijkt mij het 'verwisselde-aderpaar-syndroom' het meest waarschijnlijk.
 
Maar als ik kijk naar het plaatje dat de OP om 10.00u vanochtend heeft gepost zie ik de groene aderpaar daar waar ook (!!!) een oranje ader-kleur vermeld staat op de keystone.
ik denk ook dat aders verwisseld zijn; het plaatje van TS laat een A (oranje) en B (groen) variant zien voor aders 3 en 6. Hier is voor B gekozen maar dan moet de andere kant van de kabel ook op B zitten, dus de groene aders op 3 en 6 zitten.
 
Het lijkt op de foto correct aangesloten. In het midden staan de letters A/B. Ofwel bovenste kleuren voor 586B, onderste kleuren voor 586A.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..