AP traag na modem wissel Ziggo

Jules--0

UniFier
14 dec 2023
9
1
3
Goedemorgen,

Mijn situatie is als volgt:
Ziggo sagem modem 1GB - hiervoor een connectbox met 500MB
US-8-60 unified switch
U6+
UAP AC lite
2 x in wall

Voor de modem wissel haalde ik op alle apparaten 400/ 450 mb download, na de modem wissel op MacBook 600, soms 700 maar op iPhone/Ipad etc maar 130, soms 250.
Op Iphones en iPads is de snelheid omlaag gegaan na modem wissel, los van een next mini is er verder niets bijgekomen en aan mijn kant na de modem ook niets veranderd.
Ik heb de 2,4 en 5ghz op alle apparaten op verschillende channels staan, waarbij de 2,4 low power en 20mhz staan, de 5 op high en 80.

Er is een Ziggo monteur geweest en die kan niks vinden, verassend genoeg, maar ik kan maar niet begrijpen waarom ik ineens lagere snelheden haal dan hiervoor. Ik heb al verschillende topics gelezen hier op het forum met vergelijkbare problemen maar ik zie geen oplossing.

Iemand enig idee?
 
Connect je op de devices die je als langzaam ervaart wel met de 5GHz wifi?
(2,4 op 20MHz is sowieso traag. Je kiest dat voor de stabiliteit en bereik, niet voor snelheid.)
 
En de monteur heeft wel de juiste AOP geplaatst voor deze snelheden.
als ik jou was zou ik de modem waarden eens door thobiastheebe bij ziggo na laten kijken.
Je hebt dus geen eigen router lees ik.
En wel bedraad getest neem ik aan.
 
150 op iPhone/iPad, 650 op MacBook. Beide via speedtest.net
Is die 150 de link-speed, of het resultaat van de speedtest?
Als dat je linkspeed is, dan gaat speedtest ook nooit hoger zijn.

Je moet eerst bepalen wat de beperkende factor is (of lijkt).

Ik vermoed dat je geen gescheiden SSID's hebt voor 2,4 en 5 en dat zou ik voor het testen toch eens doen.
Je weet op die manier zeker van welke band je gebruik maakt.
(In de Unifi controller is dat overigens ook wel zichtbaar, maar met een vertraging.)
Controlleer bovendien wat de kwaliteit van de link is.

Als de MacBook wel de gewenste snelheid haalt lijkt het logischer dat het "probleem"* lokaal ligt dan bij het modem.


*probleem tussen aanhalingstekens omdat je je moet afvragen wat er niet mogelijk is op een telefoon met 150Mbps. Betrouwbaarheid en stabiliteit is bij normaal gebruik natuurlijk belangrijker dan ruwe snelheid.
 
Is die 150 de link-speed, of het resultaat van de speedtest?
Als dat je linkspeed is, dan gaat speedtest ook nooit hoger zijn.

Je moet eerst bepalen wat de beperkende factor is (of lijkt).

Ik vermoed dat je geen gescheiden SSID's hebt voor 2,4 en 5 en dat zou ik voor het testen toch eens doen.
Je weet op die manier zeker van welke band je gebruik maakt.
(In de Unifi controller is dat overigens ook wel zichtbaar, maar met een vertraging.)
Controlleer bovendien wat de kwaliteit van de link is.

Als de MacBook wel de gewenste snelheid haalt lijkt het logischer dat het "probleem"* lokaal ligt dan bij het modem.


*probleem tussen aanhalingstekens omdat je je moet afvragen wat er niet mogelijk is op een telefoon met 150Mbps. Betrouwbaarheid en stabiliteit is bij normaal gebruik natuurlijk belangrijker dan ruwe snelheid.
Excuus voor de late reactie, was even bij onze Duitse buren van vakantie genieten.

Ik zal gescheiden SSID even testen, maar waar zie ik de link speed? De 150 is idd van de Speedtest.
 
Met gescheiden SSID geen verbetering, precies dezelfde resultaten. Woensdag komt een speciale Ziggo monteur langs (zo is mij verteld..), even kijken wat dat gaan brengen.

Ik kan alleen echt niet begrijpen dat alleen de Ziggo modem is aangepast, maar de rest niet meer goed werkt..
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Ik zal gescheiden SSID even testen, maar waar zie ik de link speed? De 150 is idd van de Speedtest.
Geen idee hoe dat op een Mac werkt; ik neem aan ergens bij de eigenschappen van je verbinding. Internet weet dat vast voor je op basis van de versie van de software die je gebruikt.
Daarnaast kun je in de Unifi controller kijken naar de eigenschappen van het testdevice, waar je de TX en RX waarden (transmit/receive) kunt zien.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..