Diverse verschillende foutmeldingen meestal net na middennacht

slein

Brons
UniFier
12 jul 2020
13
7
3
Druten
www.iphoniels.nl
Ik zit met het volgende probleem.
ik krijg meestal net na middennacht diverse meldingen binnen van onbereikbare AP en of switches, zelfs onbereikbaar cloudkey. Meestal worden deze meldingen direct gevolgd door verschillende meldingen dat de onbereikbare apparatuur weer ge-reconnect heeft. Ik kan uit de meldingen niet de oorzaak van de problemen halen. Ik begrijp er inmiddels niet veel meer van.

daarnaast merk ik dat ik steeds meer moeite ervaar mijn controller te bereiken. Het duurt steeds langer te verbinden. Dit geldt wanneer ik de controller benader via mijn iPhone maar ook als ik via de PC de controller wil openend. Regelmatig wordt er aangegeven dat er helemaal geen verbinding gemaakt kan worden en mijn controller onbereikbaar is.

UniFi lijst:
Cloud
UAG 3P Firmware 4.4.55.5377096
US-16-150w. 5.43.35.12698
US-8 5.43.35.12698
2x UAP-A-C Pro 4.3.28.11361
2x UAP-AC-lire 4.3.28.11361
1x UAP-AC-m 4.3.28.11361
Verder diverse bedrade UniFi camera’s

mijn accespoint en switches zijn allen bedraad aangesloten. De controller versie is 6.1.71

ik ervaar geregeld problemen met het bereiken van verschillende IoT producten. Zo is mijn WiFi printer plots onbereikbaar, of is Apple HomeKit gevuld met icoontjes die aangeven “bijwerken” of “geen reactie”
Het zoeken naar oplossingen neemt het enthousiasme om verder in de materie te duiken weg. Het lezen van informatie op internet brengt me niet verder. Het ubiquiti forum staat zo vol dat het voor mij niet duidelijker wordt, waarbij ik moet opmerken dat het volgen van dit UniFi forum wel een veel duidelijker overkomt aangezien de Nederlandse taal tussen al de afkortingen en termen toch het begrijpelijkste .

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Vast hartelijk dank voor het meedenken
 

Bijlagen

  • A832D1F8-A739-40AF-9E0E-D3DA5FCD1316.png
    A832D1F8-A739-40AF-9E0E-D3DA5FCD1316.png
    349,9 KB · Weergaven: 20
  • F2B0B7A5-E541-4D7D-AB9F-EAE800D8DA68.png
    F2B0B7A5-E541-4D7D-AB9F-EAE800D8DA68.png
    267,5 KB · Weergaven: 19
  • FB675368-3B7C-4368-AEB1-4728C44A284A.png
    FB675368-3B7C-4368-AEB1-4728C44A284A.png
    273,3 KB · Weergaven: 19
Simpel. Meeste moderne devices kunnen prima de beste optie kiezen. 4 of 5. Er zijn echter devices (meestal wat ouder) die alleen met 2.4 uit de voeten kunnen en soms ook alleen met hele specifieke instellingen. Daar maak ik een apart ssid voor met alleen 2.4. In mijn geval de squeezebox serie die fast roaming echt niet leuk vind en ook kieskeurig is met naamgeving SSID en gebruikte wachtwoord. Al het ander Muv iot (apart ssid) zit op een SSID die zowel 2.4 als 5 uitzend. Ja en gasten ook op apart ssid maar ook die 2.4 + 5.
Zowel android als iOS kiest zelf wel.
 
Simpel. Meeste moderne devices kunnen prima de beste optie kiezen. 4 of 5. Er zijn echter devices (meestal wat ouder) die alleen met 2.4 uit de voeten kunnen en soms ook alleen met hele specifieke instellingen. Daar maak ik een apart ssid voor met alleen 2.4. In mijn geval de squeezebox serie die fast roaming echt niet leuk vind en ook kieskeurig is met naamgeving SSID en gebruikte wachtwoord. Al het ander Muv iot (apart ssid) zit op een SSID die zowel 2.4 als 5 uitzend. Ja en gasten ook op apart ssid maar ook die 2.4 + 5.
Zowel android als iOS kiest zelf wel.
Bedankt voor je aanvullende info, je slaat de spijker op de kop. Voor beide airco's staat inde handleiding: "Dit apparat ondersteunt alleen 2.4GHz 5 GHz word niet ondersteund. Voor dubbele netwerkrouter 2,4 GHz + 5 GHz Zorg ervoor dat u verbinding maakt 2.4GHz." En dat is nu net waar ik zo huiverig voor ben als ik voor Unifi ga, dat ik dat dan niet voor mekaar zou krijgen. Want als die dingen geen verbinding meer hebben of uitvalt en weer steeds opnieuw moeten koppelen gaat er een witte led heftig knipperen hetgeen s'nachts een ramp is. En wanneer dat langer duurt moet ik naar buiten en de stroom via de hoofdschakelaar ervan af halen Als ik nou zeker wist dat deze in een aparte SSID voorgoed te koppelen zijn aan 2,4 Ghz, dan zou dat al een enorme geruststelling zijn.Het werkt nu🙏maar hoelang?!
 
Wellicht ook andere AC's aanschaffen :censored:
Dacht het niet, nog geen jaar oud en Toshiba is ook nou niet de eerste de beste. Is alleen jammer van de "mindere" wifi modules. Maar denk dat momenteel het meeste IoT spul no op 2,4 G draait! Moet er wel bij vertellen dat er ten tijde van verbindings problemen ook geregeld meldingen via de app binnen kwamen dat ze bezig waren met de servers te verplaatsen. Daarna zijn er nog een 2 tal firmware updates geweest. Je weet natuurlijk niet of dat daadwerkelijk de oorzaak was, kan natuurlijk ook aan mijn mesh systeem liggen. Daarom o.a. ook de overweging naar Unifi, om alles beter te kunnen configureren!
 
Bedankt voor je aanvullende info, je slaat de spijker op de kop. Voor beide airco's staat inde handleiding: "Dit apparat ondersteunt alleen 2.4GHz 5 GHz word niet ondersteund. Voor dubbele netwerkrouter 2,4 GHz + 5 GHz Zorg ervoor dat u verbinding maakt 2.4GHz." En dat is nu net waar ik zo huiverig voor ben als ik voor Unifi ga, dat ik dat dan niet voor mekaar zou krijgen. Want als die dingen geen verbinding meer hebben of uitvalt en weer steeds opnieuw moeten koppelen gaat er een witte led heftig knipperen hetgeen s'nachts een ramp is. En wanneer dat langer duurt moet ik naar buiten en de stroom via de hoofdschakelaar ervan af halen Als ik nou zeker wist dat deze in een aparte SSID voorgoed te koppelen zijn aan 2,4 Ghz, dan zou dat al een enorme geruststelling zijn.Het werkt nu🙏maar hoelang?!
Je kunt bij een SSID ervoor zorgen dat die alleen op 2.4ghz werkt. Daar verbind je de airco mee en klaar dan toch? Ap gooit airco echt niet spontaan van netwerk af.
 
Hier ook twee aparte SSID voor 2.4 en 5ghz, op de udm heb ik alleen 2.4 enabled zodat daar al me iot meuk op verbind en me AP-HD doet alleen 5Ghz.

Had met wat oudere apparaten met gecombineerde SSID soms issues dat die niet van 2.4 naar 5ghz wou schakelen al stond ik onder de AP.
En weet niet of het uitmaakt, op mijn 5ghz band zitten nu ook minder apparaten wat hopelijk communicatie en snelheid ook ten goede komt.
 
Dat lijkt mij inderdaad ook het mooie aan het Unifi systeem, daarom zou ik er al voor willen gaan. Maar ben nogal huiverig, ik heb nogal wat hobbels te nemen , zoals UDMPro moet in de woonkamer(herrie), kabels aan leggen( moeilijk, evt. door kruipruimte, heb al eerder met krimptang (wel goedkope) maar lukte voor geen meter. Dus eerst maar goed inlezen, bezint eer ge begint 😆.

Als je de UDMP zonder harde schijf gebruikt kan hij prima in de woonkamer.. Ik gebruik hem wel met harde schijf (camera opslag), dan gaan de fans pas echt aan het werk en vind het geluid zelf niet storend..
 

Bijlagen

  • IMG_0501.JPG
    IMG_0501.JPG
    587 KB · Weergaven: 14
Als je de UDMP zonder harde schijf gebruikt kan hij prima in de woonkamer.. Ik gebruik hem wel met harde schijf (camera opslag), dan gaan de fans pas echt aan het werk en vind het geluid zelf niet storend..
@hhanno Bedankt! Ik neem aan dat je hem in deze kast verstopt hebt!😉Dit ziet er goed uit👍🏻
Zou je misschien even de diepte in cm van het kastje willen doorgeven, zou hem ook in een kast kunnen plaatsen. Maar ik moet natuurlijk ook rekening houden met de ruimte die de in te pluggen netwerk kabels nog in beslag nemen en de afstand tot achterwand i.v.m. ventilator!?
 
Laatst bewerkt:
@hhanno Bedankt! Ik neem aan dat je hem in deze kast verstopt hebt!😉Dit ziet er goed uit👍🏻
Zou je misschien even de diepte in cm van het kastje willen doorgeven, zou hem ook in een kast kunnen plaatsen. Maar ik moet natuurlijk ook rekening houden met de ruimte die de in te pluggen netwerk kabels nog in beslag nemen en de afstand tot achterwand i.v.m. ventilator!?

40 cm is wel prettig ivm de stroomkabel achterin en de kabels aan de voorkant.. Ik heb de achterkant eruit gehaald.. maakte het weer wat makkelijker.
 

Bijlagen

  • IMG_0515.JPG
    IMG_0515.JPG
    393,7 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: PcRene en Ubi64