Ervaringen Delta/Caiway AON naar XGS-PON met eigen modem.

Dat eerste, de gegevens van je ONT.

Dat klopt; als de ONT geregistreerd is, maakt het vervolgens niet meer uit wat je er achter hangt.
(Uiteraard op voorwaarde dat wat je er achter hangt wel de juiste mogelijkheden heeft m.b.t. instellen VLAN, DHCP, IPv6. Alle UniFi routers voldoen hieraan.)
Bedankt voor jouw info Dave hier heb ik op voorhand echt al heel veel aan en wordt zeer gewaardeerd.

Nu had ik eigenlijk verwacht als de Nokia ONT online is en ik mijn Router hierop aansluit, dat dit vrijwel direct werkt.
Ik begrijp echter uit jouw reactie dat ik nog het e.e.a. moet aanpassen m.b.t. Vlans? Kan je mij wegwijs maken in de stappen die ik nog zou moeten uitvoeren
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Dat klinkt spannender dan het is.
Voor het VLAN is het dit in je WAN properties:
1729500417896.png
En dit voor de IPv4 op dezelfde pagina:
1729500457615.png
En dit voor IPv6:
1729500488659.png

Dat is de standaard voor een Caiway abo op een native Delta netwerk.
Bij een overgenomen netwerk kan het VLAN anders zijn; dat kun je meteen navragen bij het opgeven van het ID van jouw ONT.
(En mogelijk in het bestaande provider-device zien? Dat ben ik even kwijt.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bas.K
Dat klinkt spannender dan het is.
Voor het VLAN is het dit in je WAN properties:
Bekijk bijlage 10135
En dit voor de IPv4 op dezelfde pagina:
Bekijk bijlage 10136
En dit voor IPv6:
Bekijk bijlage 10137

Dat is de standaard voor een Caiway abo op een native Delta netwerk.
Bij een overgenomen netwerk kan het VLAN anders zijn; dat kun je meteen navragen bij het opgeven van het ID van jouw ONT.
(En mogelijk in het bestaande provider-device zien? Dat ben ik even kwijt.)
Bedankt voor al je informatie Davey!

Ik kreeg na mijn omzet verzoek een belelletje van Caiway dat het omzetten gelukt was en dat ik mijn eigen modem kon gebruiken.
Nadat ik mijn Unifi Router had aangepast, en omgezet naar de caiway verbinding kreeg ik echter geen verbiding... Helaas kon ik ook niet meer bij mijn Cloudkey en/of router om de VLAN weer terug te zetten, en moest ik de hele boel een reset geven.

De volgende avond heb ik het nogmaals geprobeerd, en toen ging het net zo soepel als jij beschreef! schijnbaar was Caiway nog niet zo klaar als ze beweerde...
Ook heb ik een Dynamisch IP aangevraagd zodat ik mijn Unifi,Synology e.d. nog gewoon kan benaderen van buitenaf.

Nu krijg ik van Caiway om de zoveel tijd (meerdere keren per dag) een nieuw extern IP adres. Ik zit niet meer in de CGNAT, en klantenservice geeft aan dat het door mijn modem zal komen (Nokia XS-010X-Q) Heb jij dit wel vaker gehoord? Ik ben in de veronderstelling dat (in dit geval) Caiway mij een IP geeft, en niet dat mijn Modem/router er constant een vraagt
 
Dat is wel een raar fenomeen. Zelfs na een power-down komt bij mij hetzelfde IPv4 adres gewoon terug.
Dus nee, niet bekend met dit (vreemde) fenomeen.
Op zich is dat 'gewoon' DHCP; klinkt dus als een hele korte lease-tijd.
Zelfs als jouw Nokia een nieuw adres zou vragen zou dat in de praktijk zelfs resulteren in opnieuw hetzelfde adres krijgen; dat is immers voor jou als nog geldende lease geregistreerd.
 
Dat is wel een raar fenomeen. Zelfs na een power-down komt bij mij hetzelfde IPv4 adres gewoon terug.
Dus nee, niet bekend met dit (vreemde) fenomeen.
Op zich is dat 'gewoon' DHCP; klinkt dus als een hele korte lease-tijd.
Zelfs als jouw Nokia een nieuw adres zou vragen zou dat in de praktijk zelfs resulteren in opnieuw hetzelfde adres krijgen; dat is immers voor jou als nog geldende lease geregistreerd.
Ik ga dit wel uitvechten met Caiway :)

bedankt voor al je hulp met dank aan jouw info is het allemaal vrij eenvoudig verlopen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Hallo, een vraag van een nieuweling:

Hij het doorgeven van de gegevens van je PON etc. moet je ook je Mac adres doorgeven. Is dit het Mac adres van de sfp poort waar de Zaram module in zit of is dit het Mac adres van de UMD Pro zelf?

alvast hartelijk dank voor jullie antwoord!

Sinds en week draait de Zaram SFP+ module met Delta glasvezel! Bedankt voor alle info en hulp.


IMG_7652.webp
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-12-23 om 15.48.39.webp
    Scherm­afbeelding 2024-12-23 om 15.48.39.webp
    34,7 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Vandaag dan ook maar overgestapt van Nokia modem naar een Zaram SFP. Verleden week al uit de CGNat pool laten halen. Modem afgekoppeld en een Zaram en een glasvezelkabel gekocht. Lange kabel 25m want mijn FTU hangt beneden in de kast en de UDP Pro staat op zolder. Kabel getrokken naar boven, Zaram in poort 10 en de blauwe stekker in de Zaram. Op de WAN poort nog Vlan100 gezet en beneden de groene stekker in de FTU.
Helpdesk chat opgezet en de gegevens doorgegeven om te installerer. 2 Uur later kreeg ik een whatsapp van de 2e Lijns Helpdesk dat ze het modem niet konden zien. Tsja, wat nu. Alles nog eens nagelopen maar zie niet iets wat niet goed zou zijn. Kabel zit goed in de FTU en in de ZARAM - ik kan niets vinden wat niet goed zou zijn.
Voor de zekerheid maar een 2e kabel besteld mogelijk dat er een knik(je) in zit waardoor de verbinding wegvalt?!
Vanmiddag was er wel een storing met de Zarams maar dit betrof de profielen en had geen invloed of mijn modem wel of niet gezien zou kunnen worden.
Iemand een idee??
 
Vandaag dan ook maar overgestapt van Nokia modem naar een Zaram SFP. Verleden week al uit de CGNat pool laten halen. Modem afgekoppeld en een Zaram en een glasvezelkabel gekocht. Lange kabel 25m want mijn FTU hangt beneden in de kast en de UDP Pro staat op zolder. Kabel getrokken naar boven, Zaram in poort 10 en de blauwe stekker in de Zaram. Op de WAN poort nog Vlan100 gezet en beneden de groene stekker in de FTU.
Helpdesk chat opgezet en de gegevens doorgegeven om te installerer. 2 Uur later kreeg ik een whatsapp van de 2e Lijns Helpdesk dat ze het modem niet konden zien. Tsja, wat nu. Alles nog eens nagelopen maar zie niet iets wat niet goed zou zijn. Kabel zit goed in de FTU en in de ZARAM - ik kan niets vinden wat niet goed zou zijn.
Voor de zekerheid maar een 2e kabel besteld mogelijk dat er een knik(je) in zit waardoor de verbinding wegvalt?!
Vanmiddag was er wel een storing met de Zarams maar dit betrof de profielen en had geen invloed of mijn modem wel of niet gezien zou kunnen worden.
Iemand een idee??
Je kunt checken of je zaram module een goede verbinding heeft. Als je in je UDMP naar Unifi Devices gaat, dan je UDMP aanklikt. Vervolgen kun je in het scherm rechts op de de wan poort van de zaram module gaan staan. Daar kun je dan alle info zien.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-01-07 om 17.18.51.webp
    Scherm­afbeelding 2025-01-07 om 17.18.51.webp
    68,7 KB · Weergaven: 23
Wellicht eens de UDM met Zaram verslepen naar het overnamepunt om de factor kabel te elimineren?
Als het geen defect is maar een probleem met de gebruikte kabel dan gaat een 2e exemplaar dat ook niet oplossen.
 
Je bedoelt de UDM naast de FTU leggen en dan uittesten? Maar dan moet er toch ook een kabel tussen?!
Mss heb ik de kabel geknikt bij het doortrekken? Nwe is het proberen waard, verder zou ik het ook niet weten.
Zou de lengte uit kunnen maken, 25 meter?

Je hebt wel output pwr en input power?

Ja die heb ik wel ja. Ongeveer zelfde als in jouw afbeelding. Weet het niet precies nu omdat modem weer aan de lijn hangt.
 
Laatst bewerkt:
Dan kun je de kabel gebruiken die nu de Nokia in gaat; die lijkt vast maar zit gewoon ingeprikt.
Kun je losmaken door de ene schroef aan de onderkant los te draaien.

(Of is dat niet de goede kleur voor in een Zaram?)
 
Ga ik vanmorgen gelijk proberen (als de kleur klopt). Anders in de loop vd dag een nieuwe kans, met Postnl komt een nwe kabel.

Kleur was niet goed dus gewacht op nieuw kabeltje. Inmiddels deze tussen de UDM en de FTU geknoopt en Delta gebeld. Daar kom ik niet verder als de 1e lijns die alles netjes in het ticket vermeld ipv mij even door te verbinden. Hij zegt dat hij de Zaram nog steeds niet ziet maar ik weet niet of hij dat wel kan als deze nog niet geregistreerd is.
Ondertussen op Discord alvast een ticket aangemaakt. Jaloers op de mensen die binnen een kwartiertje een link hebben 😀😀

Discord is ook niks geworden. Reactie op het ticket daar is dar Rx en Tx 0 zijn er geen verbinding is en Zaram niet geregistreerd kan worden. Nieuwe kabel gebruikt, groene in FTU en blauwe in Zaram. Groene exact hetzelfde in slede als de groene van het modem. Blijft, geen verbinding ze zien de Zaram niet. Snap er niks meer van.

Ik zal eens een koppelblokje gaan halen om de kabel van het modem te gebruiken naar de Zaram. Als dat niet werkt lijkt het mij een defect aan de Zaram!?

Ga ik vanmorgen gelijk proberen (als de kleur klopt). Anders in de loop vd dag een nieuwe kans, met Postnl komt een nwe kabel.

Kleur was niet goed dus gewacht op nieuw kabeltje. Inmiddels deze tussen de UDM en de FTU geknoopt en Delta gebeld. Daar kom ik niet verder als de 1e lijns die alles netjes in het ticket vermeld ipv mij even door te verbinden. Hij zegt dat hij de Zaram nog steeds niet ziet maar ik weet niet of hij dat wel kan als deze nog niet geregistreerd is.
Ondertussen op Discord alvast een ticket aangemaakt. Jaloers op de mensen die binnen een kwartiertje een link hebben 😀😀

Discord is ook niks geworden. Reactie op het ticket daar is dar Rx en Tx 0 zijn er geen verbinding is en Zaram niet geregistreerd kan worden. Nieuwe kabel gebruikt, groene in FTU en blauwe in Zaram. Groene exact hetzelfde in slede als de groene van het modem. Blijft, geen verbinding ze zien de Zaram niet. Snap er niks meer van.

Ik zal eens een koppelblokje gaan halen om de kabel van het modem te gebruiken naar de Zaram. Als dat niet werkt lijkt het mij een defect aan de Zaram!?
Afgelopen week een andere Zaram toe laten sturen en met deze opgestart. Zag er goed uit, Rx en Tx in het overzicht van de Wan poort. Helpdesk gebeld om hem aan te melden en zelfs dat verliep vlotjes, binnen 20 minuten had ik een IPadres en even later een prima verbinding. Uiteindelijk bleek dus de Zaram defect te zijn.
Iedereen hier bedankt voor de hulp!!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Davey400