Gateway issue bij connecten Daikin.

TG098

UniFier
1 sep 2024
14
0
1
Ik heb sinds kort een Daikin airco unit en ik heb een aparte wifi gemaakt met 2.4 ghz om deze te connecten. Echter, krijg ik telkens de melding gateway not found. Terwijl ik specifiek kies voor het netwerk met 2.4 ghz en het Daikin signaal zie in de iPhone instellingen. Iemand hier ervaring mee? De app heet ONECTA.
 
Hi Puppie, ik heb de CGU, switch lite 8 POE en dan 2 AP pro verspreid over het huis.
 
Kun je andere apparaten wel verbinden met dat WiFi netwerk? Bijvoorbeeld die iPhone?
Ja daar heb ik allemaal geen problemen mee. Ik heb ook een aqara g4 bel speciaal op dit netwerk aangesloten en dat gaat allemaal prima.
 
En als je die airco wilt instellen zie je dan in het menu wel de ssid staan die je hiervoor hebt aangemaakt.
Nee dat niet, want het Gateway probleem komt al naar voren bij het initiële zoekscherm. Bij Daikin begint je om de ONECTA app te connecten met het device. Erna komt de wifi keuze. Maar bij dat scherm kom ik dus niet.
 
Misschien even de 5ghz band uitzetten? Soms heeft telefoon verbinding via 5ghz maar kan het andere device daar niet mee uit de voeten. Je zou ook een aparte SSID kunnen aanmaken voor dat spul met alleen de 2.4 band en zo basic mogelijke instellingen
 
Misschien even de 5ghz band uitzetten? Soms heeft telefoon verbinding via 5ghz maar kan het andere device daar niet mee uit de voeten. Je zou ook een aparte SSID kunnen aanmaken voor dat spul met alleen de 2.4 band en zo basic mogelijke instellingen
Ja ik heb een aparte SSID ervoor met 2.4 echter lijkt dit niet te werken. Ik ‘vergeet netwerk’ dan bij het netwerk met 5ghz. Maar dit werkt helaas niet.
 
geef eens een paar plaatjes.
Die zeggen meer dan woorden.
laat eens zien tot hoever je in de app komt.
Je selecteert in de app eerst het model + serie. (Daikin specifiek heeft niks met het netwerk te maken) erna moet je een aantal knoppen op de afstandsbediening invoeren en moet je de SSID van Daikin invoeren. Nadat je dit doen druk je op verbinden en pakt je telefoon de SSID van Daikin. (Deze wordt zichtbaar na de stappen op de afstandsbediening) erna druk je op verbinden en na enkele minuten krijg ik die Gateway error. Als ik erna manueel door ga krijg ik hetzelfde probleem. Ik heb navraag gedaan bij de airco installateur en hij zegt dat het toch waarschijnlijk aan de wifi ligt.
 

Bijlagen

  • IMG_4204.png
    IMG_4204.png
    58,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_4107.png
    IMG_4107.png
    129,9 KB · Weergaven: 11
en je voert de stappen uit zoals je nu laat zien in de afbeeldingen.
je gebruikt de gateway van de router?
Klopt, eerst voor je de gegevens van Daikin in. (Staan op de airco) en erna druk je op verbinden. Het is dus niet helemaal duidelijk welke Gateway je gebruikt. Om het moment van verbinden switched je telefoon van je eigen wifi naar de wifi van het apparaat. Hoe dat werkt weet ik zelf ook niet.
 
Jouw telefoon verbindt je eerst met de daikin dus zoals vermeld staat in jouw afbeelding daikinap81.......
Klopt ja, dat wordt wel automatisch gedaan nadat je op verbinden klikt. Erna gaat hij laden en staat er iets in de term van ‘apparaat zoeken’ en erna krijg ik die Gateway error.
 
Jouw probleem heeft dus niet met UniFi te maken maar met de Daikin.
Die genereert eerst zelf een eigen WiFi netwerkje om een directe verbinding te maken tussen jouw telefoon en het apparaat zodat je de configuratie kunt invoeren. En jouw telefoon heeft blijkbaar moeite om op het lokale netwerkje van de Daikin in te loggen.
Je moet denk ik op dit punt in het setup proces even de app verlaten en even handmatig je telefoon verbinden met het WiFi netwerk dat je Daikon genereert. Dat is wat in jouw 2e screenshot staat.
 
Enigzins off-topic, maar ik liep hier wel laatst tegen aan bij het helpen connecten van een Daikin bij vrienden 'die echt alles al hadden geprobeerd':
Hun wall-mounted Daikin had een probleem met het leesteken '&' in het door hen gekozen password. Mogelijk zijn er nog meer leestekens die een probleem geven.

Was leuk troubleshooten vanaf alleen een beschikbare telefoon. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ACteZ en edwin2019
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..