Issues met devices op 2.4Ghz/5GHz IoT

niekniek89

UniFier
1 feb 2018
437
338
63
Goedemorgen,

Ik heb al langere tijd wat "issues" met mijn IoT netwerk.
Wordt uitgezonden op:
2x 6 lite's
1x UDR

Settings UDR:

2,4Ghz - Channel Width 20, channel 1, transmit power: auto
5Ghz - Channel With 80, channel 48, transmit power: auto

Settings AP 6 lite's:
2,4Ghz - Channel Width 20, channel 11, transmit power: auto
5Ghz - Channel With 80, channel 26, transmit power: auto

2,4Ghz - Channel Width 20, channel 1, transmit power: auto
5Ghz - Channel With 80, channel 48, transmit power: auto

**de onderste 6 lite heeft een wireless mesh met de bovenste 6 lite**

Issues;

Devices welke volgens "Network" connected zijn, maar zijn niet te pingen.
Van deze devices zijn bijv. de webgui's niet bereikbaar, totdat ik binnen "Network" kies voor "reconnect".
Daarna doen deze devices het weer een x aantal uur.

Ik heb ook al eens 5Ghz uitgezet, maar heeft nog geen verbetering opgeleverd.
Ook niet alle 2,4/5Ghz devices "lijken" er last van te hebben.
Geen idee wat ik nog kan aanpassen aan settings, maar vermoed dat er ergens nog wel winst te halen valt.
Ook zie ik bijv. bij 1 AP redelijk wat TX Retries voorbij komen (uitschieters tot max 30).

Hieronder nog enkele shots van de settings uit het IoT VLAN;

1725258717576.png


1725258743101.png
 
1e wat mij opvalt is dat je van al die beschikbare kanalen op 5GHz zowel op de UDR als één van de lite's precies hetzelfde kanaal (48) kiest.
Is dat bewust?
 
  • Leuk
Waarderingen: Gwyno
@Davey400,
Nu je het zegt :oops:, nee dus niet een bewuste keuze... zal die eens aanpassen.
edit, deze is van de wireless mesh AP, deze kan ik ook niet aanpassen, daarnaast hangt deze helemaal achterin de tuin.... dus die kan (lijkt me) de UDR (voor in het huis) bijna niet in de weg zitten?

@edwin2019,
Heb ik geen reden voor, ik vermoed nooit naar gekeken/aangepast. Wat is "best practice"? En kan ik dit dan aanpassen zonder de boel te rebooten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Je moet bij voorkeur alle "speciale" opties bij voorkeur uitzetten op een IoT netwerk.

Dus:
UAPSD uit
Fast roaming uit
Multicast Enhancement uit
 
Ik heb op het IOT SSID het volgende uitgezet;
UAPSD uit
Fast roaming uit
Multicast Enhancement uit

Ik zie dat deze ook op mijn "client" SSID aanstaan.... ook daar uitzetten?


nog meer zaken welke het aanpassen waard zijn?
Is het nog handig om "transmit power" vast te zetten op een waarde?
 
Check, ook de transmit power aangepakt.
Echter, verlies ik nog steeds connectiviteit met mijn HP WIFI laserprinter.
Nadat ik op "reconnect" klik, via network, devices, heb ik voor een X aantal uur contact.
Ook een ander device heeft nog steeds issues...

Iemand nog opties?
 
Is de printer misschien ingesteld om na x minuten op stand-by te gaan?
hij gaat inderdaad na een x aantal minuten op stand-by, maar was eigenlijk altijd wel bereikbaar voor o.a. AirPrint etc.
hij was normaliter altijd gereed om te printen, ondanks de stand-by functie, tevens tijdens stand-by altijd gewoon bereikbaar voor pings...

ik zal als test de powersave/stand-by er eens uit halen... kijken of dan het probleem nog steeds speelt.
 
hij gaat inderdaad na een x aantal minuten op stand-by, maar was eigenlijk altijd wel bereikbaar voor o.a. AirPrint etc.
hij was normaliter altijd gereed om te printen, ondanks de stand-by functie, tevens tijdens stand-by altijd gewoon bereikbaar voor pings...

ik zal als test de powersave/stand-by er eens uit halen... kijken of dan het probleem nog steeds speelt.
Krijgt de printer ook altijd hetzelfde ip adres uitgedeeld?
 
Goedemorgen,

Ik heb al langere tijd wat "issues" met mijn IoT netwerk.
Wordt uitgezonden op:
2x 6 lite's
1x UDR

Settings UDR:

2,4Ghz - Channel Width 20, channel 1, transmit power: auto
5Ghz - Channel With 80, channel 48, transmit power: auto

Settings AP 6 lite's:
2,4Ghz - Channel Width 20, channel 11, transmit power: auto
5Ghz - Channel With 80, channel 26, transmit power: auto

2,4Ghz - Channel Width 20, channel 1, transmit power: auto
5Ghz - Channel With 80, channel 48, transmit power: auto

**de onderste 6 lite heeft een wireless mesh met de bovenste 6 lite**

Issues;

Devices welke volgens "Network" connected zijn, maar zijn niet te pingen.
Van deze devices zijn bijv. de webgui's niet bereikbaar, totdat ik binnen "Network" kies voor "reconnect".
Daarna doen deze devices het weer een x aantal uur.

Ik heb ook al eens 5Ghz uitgezet, maar heeft nog geen verbetering opgeleverd.
Ook niet alle 2,4/5Ghz devices "lijken" er last van te hebben.
Geen idee wat ik nog kan aanpassen aan settings, maar vermoed dat er ergens nog wel winst te halen valt.
Ook zie ik bijv. bij 1 AP redelijk wat TX Retries voorbij komen (uitschieters tot max 30).

Hieronder nog enkele shots van de settings uit het IoT VLAN;

Bekijk bijlage 9848


Bekijk bijlage 9849
 
indien je 2de accespoint in mesh mode staat... moet het kanaal op de 5Ghz hetzelfde zijn als het toestel waarmee de mesh gemaakt word.
mesh gebruikt de 5Ghz.... om deze verbinding mogelijk te maken.
op de 5Ghz, wil zeggen korte afstand, grotere output dan op de 2.4Ghz.
op zich zorgen de extra settings niet voor veel problemen... u printer blijft op dezelfde plaats staan, dus fast roaming etc.... mag aan blijven.
WPA2/WPA3 beveiliging... is ok. niet te moeilijk maken voor Iot toestellen... hebben ze niet graag-)
alles in hetzelfde subnet en zou moeten werken.
heb deze toepassing ook al gemaakt met meerdere accespoints... en werk perfect.
best is natuurlijk altijd alles bekabelen... maar soms niet altijd mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ACteZ
hier een Unifi newbe. ik denk dat Electrobulcaen een belangrijk punt heeft over de kanalen. mijn aanvulling: ik zou fast roaming uitzetten op IoT
 
Als een AP in mesh staat pakt hij automatisch het 5 GHz kanaal van zijn parent. Wat je invult voor het 5 GHz kanaal van de AP is dan irrelevant want die setting wordt niet gebruikt.
 
Verder acteren UDR en 'onderste 6 lite' op hetzefde 2,4 Ghz kanaal. Was daar al een opmerking over gemaakt?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.