Lange wifi associatie tijden + timeouts

Render55

UniFier
14 feb 2023
1
0
1
Ik heb ergens een Unifi setup draaien met: UDM-PRO + USW-24-POE-Gen2 + 5x NanoHD + 5x U6 Pro. Alles laatste firmware.

In totaal een +/- 200 wifi clients, voornamelijk chromebooks & smartphones. Alles ingesteld volgens best practices:

- Non-overlapping channels + channel width 20mhz (snelheid is niet belangrijk, stabiliteit wel)
- Zendsterkte naar beneden gehaald tot het voldoende is voor goede dekking
- Auto-optimize uit
- Slechter dan -80dbm krijgen clients een soft kick
- Bandwidth profile ingesteld zodat niet 1 iemand heel de lijn kan dicht trekken
- Block multicast & broadcast
- DHCP scope is /23 dus 510 ip adressen beschikbaar

Cru gezegd, er zit ergens een probleem in het netwerk maar ik kan het niet vinden. Clients doen er enorm lang over om een IP adres te krijgen van de UDM-PRO en soms krijgen ze zelf geen, maar geeft het OS van de client wel aan dat ze verbonden zijn. Als je dan verbonden bent en je doet een speedtest kan dat soms 80mbps zijn en soms 1mbps.

Als ik daar alleen ben met mijn laptop is er natuurlijk geen probleem, ik krijg direct een IP en speedtest is max volgens bandwidth profile, ook 100% stabiel, 1u lang ping test -> 0% verlies. Maar vanaf er een hoop clients verbonden zijn, tussen de 100 en 200, beginnen de problemen.

De internetlijn is een 1000/50mbps connectie dus voldoende. Ik zie in de Unifi GUI ook geen WAN pieken, max is 180mbps, dus het is niet dat ze de lijn voltrekken. Ook in de 'clients' tab als je sorteert op traffic blijft dat laag.

Ik vermoed dat er ergens een toestel heel de airtime verstoord, maar ik kan het niet vinden.. In de GUI kan ik o.a. zien, enkel laatste uur:

https://tweakers.net/i/IRXqSpbRRVwy3kkIQAmAf0iIYsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zlp4HG0YjqcDBsyU4xkakRiz.png?f=user_large


Akkoord dat die cijfers bij Unifi nooit echt deftig gewerkt hebben maar het is een indicatie denk ik, op 1u tijd meer dan 1000 associatie timeouts. Helaas kan je niet verder kijken over welke toestellen het bijvoorbeeld gaat, misschien komt dit allemaal van 1 en dezelfde stoorzender? Maar hoe kan ik dat uitzoeken? Ik heb al wat scriptjes gevonden die je kan uitvoeren via SSH op een AP om zo hopelijk een MAC address te vinden van het toestel dat moeilijk doet maar misschien is het toch iets anders. Het is ook overal in het netwerk, maakt niet uit met welke van de 10 AP's dat je verbonden bent.

Iemand tips hoe ik dieper en geavanceerder kan troubleshooten?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..