USG 3 Na wisseling van provider kan ik geen voip verbinding meer maken

UniFi USG 3

Jspl80

UniFier
31 dec 2021
3
0
1
Een week geleden ben ik van provider gewisseld. Van Caiway glas naar Delta glas, bij Caiway had ik nog een modem die in bridge stond (zogenaamde "melkpak"). Bij Delta kreeg ik een modem die niet in bridge te zetten was. Ik heb via de handleiding op dit forum een mediaconverter ertussen gezet en de utp uit de media converter direct in mijn USG geprikt. Vlan op WAN op 100 gezet en alles qua internet doet het. Alleen heb ik een Gigaset SL450A die verbinding maakt(e) met cheapconnect voor mijn voip lijn. Dit werkte bij Caiway zonder problemen nu met de mediaconverter direct in mijn USG wil hij niet meer verbinden. Als ik het meegeleverde modem van Delta weer aansluit en daar direct mijn Gigaset in prik werkt voip wel. Ook op mijn telefoon met Zoiper of Bria kan ik geen verbinding krijgen als ik met WiFi verbonden ben, zodra ik op 4g zit kan hij verbinding maken. Mijn gegevens kloppen dus nog en de provider blokkeert de poort dus niet. De melding die ik krijg is "error 408 time out during registration". Ik heb nog geprobeerd poort 5060 te forwarden naar mijn gigaset.
Wat kan dit zijn of hoe kan ik debuggen wat hier mis gaat? Ik heb geen idee waar ik dit moet zoeken in de instellingen van Unifi of waar ik logs kan vinden over wat geblokt wordt.
Alvast bedankt voor de moeite.
 
naast poort 5060 moet je nog de extra poorten 5004-5010. Alle UDP poort forwarden. Tenminste volgens de handleiding. je kan de preciese poorten opzoeken in de configuratie van de gigase. Deze moet benaderbaar zijn vanaf bijv je pc.
 
Maar de Gigaset SL450A is toch een Dect telefoon? Hoe sluit je die dan aan als je de USG gebruikt, die heeft geen telefoonpoort?

Edit: Denk dat je dus de Gigaset SL450A Go bedoeld, dat is de VOIP uitvoering.

Wat ik vind na enig zoekwerk is dat ze bij Delta dus aparte VLAN's gebruiken voor internet (100), TV (101) en VOIP (102). Kan me zo maar voorstellen dat ze op het VLAN 100 voor internet VOIP verkeer er uit filteren omdat ze daar in hun netwerk VLAN 102 voor gebruiken. Daarbij kijken ze niet of het VOIP verkeer misschien van een andere provider is.

Dit zul je bij Delta na moeten vragen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie suggesties. Helaas hebben deze nog niet geresulteerd in het oplossen van mijn probleem. Delta geeft aan niets te blokkeren, het werkt namelijk met hun modem dus geven ze geen ondersteuning. De andere poorten erbij openen geeft ook niet het gewenste resultaat.
Heeft er iemand nog een andere suggestie?
 
Bedankt voor jullie suggesties. Helaas hebben deze nog niet geresulteerd in het oplossen van mijn probleem. Delta geeft aan niets te blokkeren, het werkt namelijk met hun modem dus geven ze geen ondersteuning. De andere poorten erbij openen geeft ook niet het gewenste resultaat.
Heeft er iemand nog een andere suggestie?

Als Delta zelf geen ondersteuning geeft, bel je toch een ander bedrijf dat Delta aanbied?
Je vraagt dan gewoon info die je wilt hebben "voorddat je bij hen de dienst gaat afnemen🤫🤫"

Misschien niet helemaal netjes, maar wel effectief
 
Welke versie controller en USG firmware heb je eigenlijk? Tot een jaar of twee geleden hadden de controller en USG ondersteuning voor het eigen VOIP systeem van Ubiquiti ingebouwd en dat zat dus VOIP van andere providers in de weg.
Vanaf controller 5.x (precieze versie weet ik niet meer) is dat allemaal verwijderd. Dus als je de huidige controller gebruikt zou dat niet het probleem moeten zijn.

Anders moet je echt op laag niveau met zoiets als WireShark gaan zoeken waar het fout gaat.
 
Nogmaals dank, ik heb uiteindelijk een oplossing. Sinds 28 januari heb je officieel vrije modem keuze bij alle providers. Op de site van Delta geven ze aan dat je bij gebruik van een eigen Router je nu een modem in bridge modus kan krijgen. Ik heb dus dat aangevraagd bij de helpdesk, dat ging eerst niet helemaal makkelijk maar uiteindelijk zeiden ze toe een ander modem te sturen. Dit blijkt weer het "melkpak" dat ik bij Caiway ook had. Deze er net tussen gezet en alles doet het weer. Blijkbaar moet je, is mijn vermoeden, meerdere VLAN's op je WAN configureren, en dit kan de USG volgens mij niet. Het heeft dus niets met Firewalls oid te maken, want anders dan de VLAN uitzetten op de WAN van de USG heb ik niets aangepast.
Nogmaals dank voor jullie adviezen!
 
Wel vreemd. De vrije modem keuze op de delta site geeft je netjes precies aan wat je moet doen om je eigen router in te stellen. Daar zit geen provider modem in bridge modus tussen. Dat gaat ook tegen het idee van de vrije modem keuze in.
de Usg kan trouwens wel meerdere glans aan, maar dit moet je via een json file op de controller doen..
ik vermoed dat jij de voip diensten van delta gebruikt. Het kan goed dat je daarvoor inderdaad alleen terecht kan op het voip vlan. Ik denk dat iedereen hier dacht aan een internet voip dienst. Die niet wordt geblokkeerd door delta.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..