Nefit Easy

Ik heb moeite met het begrijpen van het probleem. Een VPN lost dit toch per definitie op ? Ik heb een warmtepomp die alleen via cloud access met een app benaderbaar is, dat vind ik nog veel erger, krijg ik niet opgelost maar via een cloud server is geen port forward. Daarnaast een huisalarm & camera`s die alleen via port forward benaderbaar zijn buiten het LAN......nou dat was snel opgelost met L2TP, Wireguard, Teleport (die laatste is ook cloud based maar dat terzijde). Ik snap er echt niks van, binnen je eigen netwerk zijn die poorten toch gewoon open, wat mis ik ?
 
Laatst bewerkt:
Misschien leest niemand dit meer omdat het topic een beetje oud is, maar toch:
Ik ben een gebruiker van de Nefit Easy v1, vanaf 2016, toen op de wifi van de experiabox v10.
Drie jaar geleden heb ik een Unifi UAP-AC- Pro aangeschaft en de Easy daarmee verbonden ( Ik heb nu 3 Unifi AP's. maar geen andere Unifi apparatuur, dus de Experiabox is de DHCP server). Dit werkte toen goed.
Sinds een half jaar heb ik ook problemen met de Nefit (inmiddels Bosch) server. Ik kan verbinden met wifi, ook met de server, maar de volgende dag is de verbinding met de server verbroken ( het bekende wereldbolletje)..
Alle voorstellen op dit topic geprobeerd, maar het probleem bleef. Echter, op de wifi van de Experiabox werkt het apparaat prima..
Toevallig sprak ik vorige maand een medewerker van Bosch. Hij adviseerde me om op de router de server ( Wa2-mz36-qrmzh6.Bosch.de) als vertrouwd in te stellen. Nu kon ik die mogelijkheid in de Experiabox niet vinden, en heb toen de gebruikte poorten (5222 en 5223) geforward.
Sindsdien werkt het prima hier...
Het SSID waarmee je verbinding maakt vanuit de Nefit Easy, wordt deze uitgezonden via 2,4Ghz en/of 5GHz?
 
Nee, dat was Cerberus (wiens oplossing ik al in gebruik had) en van ALE heb ik alleen gelezen dat hij/zij ermee bezig is/was.
Toch zou ik het zoeken in de instellingen van dit 2.4 SSID solo tbv van de easy. Instellingen echt super conservatief zetten (20mkhz bandbreedte, geen roaning enz)
Kan ook zijn dat er wat stoort. Toevallig El cheapo smart schakelaars recentelijk geplaatst? Bij een klant waren die de stoorzender die Wifi ontregelde.
 
@ALE Sinds kort “klappert” de thermostaat hier ook, continu disconnects. Heb je uiteindelijk hiervoor een oplossing gevonden?
Het uitvallen vd nefit is hier ok scheer en inslag.
Ben er inmiddels achter dat dit probleem niet in ons netwerk of instellingen zit, het probleem zit hem in de server van nefit die er elke keer uitklapt.
 
Ik heb hier met de NEFIT ook last van gehad. Na vervangen door een Bosch versie (zelfde apparaat) is het probleem weg en weg gebleven. Blijkt dat volgens de leverancier veel NEFIT thermostaten problemen hebben met de WiFi module.
 
Toch zou ik het zoeken in de instellingen van dit 2.4 SSID solo tbv van de easy. Instellingen echt super conservatief zetten (20mkhz bandbreedte, geen roaning enz)
Kan ook zijn dat er wat stoort. Toevallig El cheapo smart schakelaars recentelijk geplaatst? Bij een klant waren die de stoorzender die Wifi ontregelde.
Ik had alle instellingen al zo conservatief mogelijk ingesteld, maar helaas...
Ook mogelijke stoorzenders (geen El Cheapo), zoals Hue bridge heb ik uitgeschakeld, maar ook dat werkte niet. Zelfs niet een beetje (ik ben al blij als de Nefit de verbinding het een half uur vol zou houden).

Met m'n oude Fritz!box 7490 had ik nul problemen. Dus dat ding afgestoft en als AP aangesloten: geen disconnects! Maar dat is natuurlijk te bezopen voor worden om voor één client een AP aan te sluiten (lekker energy inefficiënt).
Ga ik verder kijken wat de Nefit nou anders is dan de andere IoT devices dan is de Nefit het enige 802.11g apparaat (Wi-Fi 3).