USG 3 [Opgelost] US-8PoE-60W v 5.64.8 "ubntconf: ERROR: route: add default gw 192.168.1.1 failed"

UniFi USG 3

m4v3r1ck

$ sudo -i
UniFier
31 jan 2018
3.658
3
1.761
163
Net als je denkt dat het lekker gaat...

Na de update van mijn UniFi USG3p (4.4.55) en switches (5.648) en het geven van vaste IP-adressen aan UniFi en Mac devices, klopt mijn netwerk niet meer. De topology geeft gebruikers aan op de verkeerde switch STD, UTL RM die dan ook geen gebruikers meer aangeeft.

ScreenCap 2021-08-23 at 22.08.03.png
* 192.168.1.2 is mijn UCKG2+

ScreenCap 2021-08-23 at 21.13.23.png
Geen gebruikers meer te zien.

ScreenCap 2021-08-23 at 21.55.46.png

ScreenCap 2021-08-23 at 21.15.08.png

Gebruikers in rood kader horen op de UTL RM switch te zitten.

ScreenCap 2021-08-23 at 21.54.17.png
* bij wijzigen poort 3 van de STD switch kreeg ik een melding dat de UniFi Controller 192.168.1.2 op de port zit, deze wijziging dan ook niet gedaan. Dit is mijn UCKG2+.

Foutmeldingen in mijn logserver op mijn NAS:

ubntconf: ERROR: route: add default gw 192.168.1.1 failed mcad: mcad[1155]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 28 mcad: mcad[1155]: ace_reporter.reporter_fail(): Timeout ([URL]http://192.168.1.2:8080/inform[/URL]) mcad: mcad[1155]: ace_reporter.reporter_fail(): inform failed #1 (last inform: 6 seconds ago), rc=4 ubntconf: ERROR: route: add default gw 192.168.1.1 failed ubntconf: ERROR: route: add default gw 192.168.1.1 failed

1. Uiteraard gezocht UI community op bovenstaande meldingen, maar daar kon ik zelf niet echt iets mee.
2. Provisioning aantal keren
3. Stroom reboot

/ :censored:
 
Laatst bewerkt:
ook wel eens gehad na een update.
helemaal suf gezocht en van alles gedaan.
op een gegeven moment uit pure frustratie mee gestopt omdat het niet beter ging worden.

de volgende ochtend stond alles "opeens" weer goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck en Marnix61
Bedankt voor jullie reacties.

Topology ala, maar dat ik dus ook alle gebruikers in mijn UTL RM switch mis, is wel heel erg vreemd.

We geven niet op en zoeken verder maar de oplossing.
 
Mijn ervaring is dat de Topology alleen niet klopt voor de wifi clients maar zodra je een via een knop reconnect de client opnieuw verbinding laat maken dat het daarna wel klopt en ook goed blijft werken.

1629787166817.png
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
De bekabelde clients kun je ook reconnecten alleen kan dit alleen via de telefoon app bij clients en dan settings van de client, ik heb deze optie nog niet gevonden in de browser via de computer.

1629788128034.png
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Hoe heb je de switches een vast IP gegeven? Toch wel vie het properties panel van de switch?

Daarnaast moeten de vste IP's van de switches ook buiten de DHCP pool van de USG liggen.

Ik zou het netwerk even "schoon" opstarten. Alles uit en dan weer aan, te beginnen met de switch waarop de CloudKey is aangesloten.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ik zou het netwerk even "schoon" opstarten. Alles uit en dan weer aan, te beginnen met de switch waarop de CloudKey is aangesloten.

Iedereen dank voor jullie suggesties!

Wat kan een oplossing toch soms eenvoudig zijn. Ik heb er helemaal niet aan gedacht om mijn CloudKey ook te herstarten... Ik was zo gefocust op de devices zelf. Ja, de vaste IP-adressen heb ik via de properties panel ingegeven. 🤦‍♂️

ScreenCap 2021-08-24 at 09.53.48.png

ScreenCap 2021-08-24 at 09.54.14.png

LAN DHCP range: 192.168.1.10 - 192.168.1.254. Ik zal voortaan na elke firmware update ook even mijn CloudKey herstarten!

Dank weer voor je helder advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: LTAX04
Je hoeft de controller niet te herstarten na een firmware update.
Het probleem ontstond door het aanpassen van de IP adressen van de switches. Dat is iets waardoor de controller flink in de war kan raken en een herstart van de controller verhelpt dat. Je switches hebben nu een vast IP, dus dat probleem zou zich niet meer moeten voordoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Dit was voor mij dan ook de eerste keer dat ik de IP-adressen niet op mijn devices zelf uitgeef. Ik deed dat altijd op al mijn devices zelf. Inderdaad een werkje.

Goed dat ik dat nu centraal in de controller kan doen, makkelijker en overzichtelijker te beheren.

Zo leer ik elke keer weer iets nuttigs, dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..