RSTP --> STP ivm met Sonos

kogel

UniFier
7 apr 2022
18
5
3
Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een probleem zoals velen. Maar ik kom er niet uit. Ik heb een vrij uitgebreide Sonos setup. Werken allemaal voor een Sonos Brigde en dus het eigen Sonos netwerk. Nu valt de hele tijd mijn muziek uit en de app connect soms par na een paar minuten.
Ik heb meerdere keren gesproken met Sonos en zij raden mij aan on van RSTP naar STP te gaan in mijn netwerk. Of om naar WIFI te gaan ipv eigen Sonos netwerk. Echter gezien het aantal speakers dat ik heb raden ze dat dan weer af.

Nu heb ik veel documentatie gelezen over het omzetten naar STP en ik kom er niet uit.

Ik heb een UDM PRO en twee UWS24-POE switches. De twee stichten zitten op dezelfde laag allebei met Glas aangesloten op de UDM. ALs ik het goed begrijp moet je dus een prioriteit in het netwerk aanbrengen. Met '0' als eerste laag en dan '4096' als tweede laag. Maar kan ik de prio van de UDM aanpassen? Ik zie daar nergens settings voor.
En moet ik dan de tweede laag beide switches pro 4096 geven?
En in volgorde dus eerst per switch STP aanzetten met de juiste pro en daarna in de UDM "settings-network" Spanning tree Protocol aanvinken ipv RSTP?


Of moet ik toch al het Sonos overzetten naar WIFI?

Dank alvast voor het advies!
 
Ik zou zeker niet naar STP gaan, dat is terug in de tijd, je DHCP aanmeldingen worden verschrikkelijk traag; je gaat ook niet met paard en wagen naar je werk.

UI heeft er tegenwoordig een artikel over. Alles wireless via de AP`s (Wifi Mode) of alles bekabelen is het advies.

En als je alleen de Bridge/Boost hebt bekabeld maakt het niks uit; je switches spelen dan geen rol bij Sonos, dus in je netwerk wordt er niks met (R)STP gedaan dus geen enkel risico op loops en vastlopers daardoor.

Hier heb ik ook Boost mode (SonosNet), nooit problemen. Mijn ERA 300 kan alleen wireless via AP en zelfs dat werkt prima samen (Mixed Mode).

En uiteraard alles binnen hetzelfde VLAN.
 
Laatst bewerkt:
Als je alles via de Boost / Bridge laat lopen zou je helemaal geen problemen met STP moeten hebben.
Wat ik meestal wel doe is STP uitschakelen op de netwerkpoort waarop de Bridge is aangesloten.
 
ok, dank, interessant dat Sonos dat dan wel aanraadt. Maar waarom heb ik dan zulke problemen?
 
Ik heb alleen de boost bekabeld. En alles zit in 1 LAN. Ik heb nu wel rstp op 1 poost (Boost) uitgezet.
 
Bij een maat van me eigen wifi netwerk ingericht voor Sonos en alle problemen waren weg.
Hij heeft 25 speakers door ze hele huis en werkt als een zonnetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel
Toevallig vandaag in EA:

UniFi Network Application 8.2.87​

Met als wellicht interessante toevoeging:
1716216646453.png
Omdat Sonos op Unifi best een dingetje is. (Of eigenlijk: op managed netwerkproducten die zich aan actuele standaarden houden.)
Wellicht heb je er iets aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel
Toevallig vandaag in EA:

UniFi Network Application 8.2.87​

Met als wellicht interessante toevoeging:
Bekijk bijlage 9472
Omdat Sonos op Unifi best een dingetje is. (Of eigenlijk: op managed netwerkproducten die zich aan actuele standaarden houden.)
Wellicht heb je er iets aan.
Snap niet dat je het een dingetje noemt.
gewoon eigen netwerk aanleggen voor grote Sonos installaties en problemen zijn weg.
Ik heb het prive gewoon over me eigen wifi lopen (alles unifi) 0 problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: kogel
Snap niet dat je het een dingetje noemt.
Er is natuurlijk een reden waarom ze het apart opnemen in de release notes en in de interface; het is nou niet bepaald zo dat Sonos en Unifi altijd optimaal samenwerken, en dat is subtiel uitgedrukt. Natuurlijk is het oplosbaar, maar dat wil niet zeggen dat het 'gewoon' zomaar werkt.
Het internet staat er vol mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: edwin2019
Bij een maat van me eigen wifi netwerk ingericht voor Sonos en alle problemen waren weg.
Hij heeft 25 speakers door ze hele huis en werkt als een zonnetje.
Ik heb de hele boel gereset en alles opnieuw geïnstalleerd. Dat lijkt iets te helpen. Maar wel op SonosNet. Als ik het op een WIFI netwerk zou installeren (en dan een eigen netwerk) dan kan ik er toch niet meer bij vanaf mijn telefoons? Want die zitten op een ander netwerk dan. Of heb ik dat verkeerd.
 
Ik heb de hele boel gereset en alles opnieuw geïnstalleerd. Dat lijkt iets te helpen. Maar wel op SonosNet. Als ik het op een WIFI netwerk zou installeren (en dan een eigen netwerk) dan kan ik er toch niet meer bij vanaf mijn telefoons? Want die zitten op een ander netwerk dan. Of heb ik dat verkeerd.
Mbt SonosNet: hoe ziet die matrix er uit ? Als dat veel oranje of rood is, dan heb je ook grote kans op haperingen. Mogelijk is er dan veel interferentie van de buren op die kanalen of staan de speakers simpelweg te ver uit elkaar, of te veel beton in huis etc etc.....kan allemaal.

Mbt wifi.....je kunt een apart SSID maken voor Sonos met bv alleen 2,4 GHz want daar draait Sonos op maar nog steeds binnen het (default) VLAN waar ook je Sonos App verbinding mee heeft. Ik weet niet goed wat de meerwaarde daar van is maar is het proberen waard. Als je van Boost Mode naar Wifi Mode wilt, kun je ook eerst gewoon je default SSID proberen. Zou allemaal moeten werken. Ik zit ook nog op Boost Mode (met uitzondering van de ERA) want het werkt gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Mbt SonosNet: hoe ziet die matrix er uit ? Als dat veel oranje of rood is, dan heb je ook grote kans op haperingen. Mogelijk is er dan veel interferentie van de buren op die kanalen of staan de speakers simpelweg te ver uit elkaar, of te veel beton in huis etc etc.....kan allemaal.

Mbt wifi.....je kunt een apart SSID maken voor Sonos met bv alleen 2,4 GHz want daar draait Sonos op maar nog steeds binnen het (default) VLAN waar ook je Sonos App verbinding mee heeft. Ik weet niet goed wat de meerwaarde daar van is maar is het proberen waard. Als je van Boost Mode naar Wifi Mode wilt, kun je ook eerst gewoon je default SSID proberen. Zou allemaal moeten werken. Ik zit ook nog op Boost Mode (met uitzondering van de ERA) want het werkt gewoon.
Wow: Ik weet niet helemaal hoe ik dit moet interpreteren :
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-05-21 om 18.06.27.png
    Scherm­afbeelding 2024-05-21 om 18.06.27.png
    622,2 KB · Weergaven: 39
Wat je in jouw geval ziet is dat de client op zich wél een sterk signaal ontvangen van de boost (kolom rechts onder strength to boost) maar dat ze op de plek waar ze staan veel last van ruis (noise) hebben. Dat kan veel oorzaken hebben, maar vaak komt het door naburige netwerken die op detzelfde kanalen actief zijn.

Als je bij Sonos in het community forum kijkt dan vind je dit artikel:

Dank. Ik begin het deels te snappen. Het is een mesh matrix….. Waar zie je de ruis? Ik woon vrijstaand en vrij ver van de buren. Dus er zijn een paar netwerken te zien (3 buren die allemaal een paar netwerken hebben). Die netwerken zullen vrij rustig zijn omdat er weinig mensen wonen. ``mijn huis heeft dikke muren maar op zich heb ik Access points redelijk goed verdeeld denk ik. En ik heb de Access points zelf een kanaal gegeven. Dus de verst uit elkaar staande AP‘s een zelfde kanaal etc.
 
Inderdaad een mesh matrix, je ziet welke signalen doorgegeven worden in het netwerk en welke door STP protocol tegengehouden worden om loops te voorkomen. Dat is ook waarom het fout gaat als je dit gaat mixen met RSTP van Unifi switches. Hieronder zie je mijn matrix, een paar opmerkingen:

  • kijk vooral in de linkerkolom, daar staat dus Noise Floor & OFDM ANI, dat zijn 2 meetpunten die het apparaat zelf kan meten
  • helaas hebben de nieuwe Sonos speakers ook een nieuwe chipset die dat niet meer kan meten, in mijn geval Darth Vader (One) en Bedroom (Ray). Je ziet daar alleen nog de Signal strength die binnenkomt en uitgaat
  • de ERA (Kitchen) is Wifi only, dus die is helemaal wit, die speelt geen rol in het Meshing netwerk.
Dan de definities:

Signal strength Inbound/Outbound (field strength) is the measure of the signal between your Sonos components. The higher your score the better.

Noise floor is defined as the sum of all signals–other than the one being measured–including unwanted atmospheric and incidental (man-made) noise. Man-made noise includes your neighbor’s WiFi networks, Bluetooth devices, microwaves, cordless telephones, baby monitors, and security cameras. In the network matrix, you can view the noise floor for each Sonos speaker. The lower your noise floor (as measured in negative dB), the better. For example, a noise floor of -115 db is better than -85 db.

OFDM ANI level is a measurement of how well your Sonos components are coping with interference in your wireless environment. The lower your score the better. 0 is best, 9 is worst.

De Boost is natuurlijk de centrale spil in het geheel, opvallend bij jou is dat die waardes daar al niet goed zijn. Ik zou toch nog eens kijken naar interferentie en de kanalen die je zelf gebruikt binnen Sonos en je eigen Wifi.

1716361071339.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kogel
Wat je in jouw geval ziet is dat de client op zich wél een sterk signaal ontvangen van de boost (kolom rechts onder strength to boost) maar dat ze op de plek waar ze staan veel last van ruis (noise) hebben. Dat kan veel oorzaken hebben, maar vaak komt het door naburige netwerken die op detzelfde kanalen actief zijn.

Als je bij Sonos in het community forum kijkt dan vind je dit artikel:

hier
Is het, naast het overschakelen naar een ander wifi-kanaal, mogelijk om een wifi-versterker of mesh-systeem te gebruiken?
 
Een WiFi versterker helpt niet.
En het mesh systeem is er al. Maar dan moet je alles op WiFi zetten en de Boost verwijderen.

In het geval van TS kun je eigen maar één conclusie trekken. De Boost bevindt zich op een verkeerde plek t.o.v. de rest van de Sonos speakers.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..