Swappen primary / secondary traag?

sderuiter

UniFier
2 mei 2023
20
2
3
Ik heb een UDM SE, met T-Mobile internet (100/30). Helaas op port 9 WAN (2,5GB) aangesloten. Nu komt Delta eindelijk glasvezel aanzetten over 2 weken en T-Mobile blijft dan nog een maand als backup.

Ik dacht alvast voor te bereiden, door T-Mobile naar port 8 te zetten (nadat ik die had omgezet naar WAN).

Procedure: in de settings primary / secondary goed gezet (dus T-mobile -> port 8, Delta -> port 9), saven en dan kabel van T-mobile van port 9 naar port 8 verplaatsen.
Resultaat: geen internet

Ik heb een aantal min gewacht, maar geen verandering. Toen maar weer de kabel teruggeplaatst en primary / secondary weer teruggezet, maar ook dat duurde een aantal min voordat dit werd doorgevoerd?

Wat doe ik fout? En is het normaal dat die aanpassingen 'lang' duren?
 
Als aanvulling hierop: tenzij ik het niet begrijp (en dat is niet uit te sluiten), denk ik dat de verwarring deels ontstaat doordat de mobile app en web settings iets anders lijken te zeggen?
Mobile: zegt niets over welke internet verbinding op welke port zit, maar geeft aan of primary/secondary op een port zit. Misschien betekent dat de bovenste de primary is, maar dat is aan aanname.
IMG_3690.PNG

Web:
Screenshot 2023-06-08 at 09.44.04.png
Hier zie je juist dat de port toewijzing gebeurt aan de internet verbinding zelf, met de primary/secondary indicator in het plaatje zelf (dat verandert als je port setting aanpast (dus het lijkt alsof de eerste altijd de primary is?)
 
Inmiddels heeft Delta vandaag de lijn opgeleverd. PON lampje brandt, internet brandt. Als ik rechtstreeks met een kabel ben verbonden (met een laptop), dan heb ik internet verbinding. Mijn conclusie (en die van de monteur): Delta (en de monteur) is klaar.

Ik heb nu een werkende verbinding van T-Mobile op WAS, port 8. Zie plaatje voor speed test (op WAN port), duidelijk T-Mobile snelheden (100/30). En 2de plaatje speedtest op WAN2 port (overduidelijk Delta (2Gbps sym). Ik denk dan dat de Delta glasvezel werkt (anders ook geen speedtest).

Screenshot 2023-06-20 at 15.38.45.pngScreenshot 2023-06-20 at 15.41.07.png

Het lukt me echter niet om Delta de primary te laten worden en T-Mobile de secondary. M.i. zijn daar 2 plekken voor in de UDM software?

1. Port configurator in de USM SE zelf.

Screenshot 2023-06-20 at 15.46.11.png

Hier kun je WAN en WAN2 swappen (met een tussenstap). Resultaat: NO INTERNET.

2.settings/internet

Screenshot 2023-06-20 at 15.45.13.png

Hier *lijk* je iets te kunnen doen, maar dit lijkt alleen een scherm te zijn om internet verbindingen aan porten te koppelen? Ik heb geen mogelijkheid gevonden om primary en secondary hier te swappen.


Conclusie: lekkere snelle speedtest, onbruikbaar internet. Wat mis ik?
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-06-20 at 15.44.45.png
    Screenshot 2023-06-20 at 15.44.45.png
    100,3 KB · Weergaven: 5
Heb je na de veranderingen ook al eens modem restart gegeven, en udm se ook?

Mijn delta lijntje werdt ook pas na een reboot degelijk opgepakt.
 
Ik heb meerdere malen UDM een restart gegeven, zowel voor als na het swappen. Nul resultaat helaas.

Wat mij niet lukt is een settings/internet netwerk verwijderen? Uit pure frustratie maar de t mobile lijn aan een niet gebruikte sfp Port gehangen (en weer restarten) om de UDM zover te krijgen dat hij delta niet als backup lijn ziet.

Uiteindelijk voor elkaar gekregen om alleen delta als WAN te hebben en geen WAN2, dus ik ging tevreden slapen.

Echter, vanochtend zag ik dat rond 3:00 de verbinding met delta was verbroken? Ik zag lampje internet uit en PON ook. Modem herstart, maar PON brandt nog steeds niet…

IMG_3803.jpeg
 
Het was uiteindelijk een kapotte switch in een verdeel station, met 70+ aansluitingen zonder verbinding.

Delta op WAN gezet (en t-mobile op een disabled sfp port, was enige manier om dit te laten werken). Ik ben er overigens nog steeds niet uit hoe je een netwerk kan verwijderen…
 
Dat kan niet. Als je een 2e WAN hebt gedefinieerd kun je hem niet meer verwijderen. Bekend issue.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..