Switch of patch panel?

H

HeHaHu

Guest
Ik ben totaal leek op dit gebied, maar moet op de nieuwe slaapkamer van ons zoontje, bijna 6, 2 ethernetaansluitingen (Berker 4587, CAT6a) maken. Ik kom er (nog) niet uit hoe. Moet ik een switch gebruiken? Of toch een patch panel? Of een combi?

Vanuit mijn meterkast, waar de router van Ziggo hangt, gaan er 2 stuks 3/4" buis naar het plafond van de nieuwe slaapkamer op zolder (zie tekening). Ik heb CAT7 S/FTP kabel gekocht en ik heb ruimte om 1 kabel door 1 van deze buizen te trekken. Naar de CAT6a inbouwdoos moet ik met 2 kabels via de buizen rechts op de tekening.

Boven dat plafond moet ik ook iets realiseren zodat we daar, zolder, (goed) WiFi krijgen. Dat "ding" van Ziggo komt niet zo ver.

Heeft iemand suggesties? Bij voorbaat dank.

Ethernet zolderkamer.jpg
 
ik zou vanaf de router 1 kabel naar de zolder leggen.
Daar zou ik een switch plaatsen.
minimaal een 8 poort switch.
In poort 1 zou dan de kabel van beneden komen.
In poort 8 zou dan de kabel naar een accespoint gaan.
Dan heb je poort 2 tot en met 7 vrij voor de aansluitingen van de nieuwe kamer.
Je kunt rustig verder borduren met cat5e kabel ( 1gigabit overdracht maximaal)

een router met PoE zou ik nemen dan heb je voor het accespoint geen extra 220 volt stopcontact nodig.

switch ->klik<-

accespoint ->klik<-

als je het kunt betalen zou een 150Watt switch mooi zijn dan heb je voldoende om meerdere apparaten via PoE aan te sluiten.
PoE staat voor Power over Ethernet.
Je kunt dan de stroom voor het accespoint via 1 netwerk kabel aansluiten.
 
Hartelijk dank voor de uitleg.

Van de router 1 kabel naar zolder. Is dit een cat5e? Die heb ik genoeg, maar dat is UTP. Ik wil storing voorkomen en daarom dacht ik aan een "shielded" kabel.

In poort 1 de ingaande kabel die van de router in de meterkast komt snap ik. Dan heb ik 7 uitgaande poorten. 1 van die 7, bijv. 8, gaat naar het AP. Kan ik nog volgen. Ik heb overigens al een TP-Link AP met 4 uitgangen. Kan ik dan de switch weglaten?

Hier wordt het, of de switch weggelaten kan worden of niet, voor mij lastig. Ik heb begrepen dat een vaste aansluiting gemaakt wordt met een draad met een massieve kern. Dat zou betekenen vanaf een patch panel (lsa) naar de 2 vaste aansluitingen (lsa) op de slaapkamer (inbouwdoos). Het is niet aan te raden een RJ45 connector te krimpen aan een massieve kern. Andersom ook niet; lsa i.c.m. een niet massieve kern.

Ik moet boven het plafond veel stopcontacten aanleggen voor allerlei dingen, dus een stopcontact extra is geen probleem. Evenmin, dat klinkt decadent, is geld een probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om storing te voorkomen moet je de kabels gewoon goed aan (laten) persen. Shielded (STP) in een thuis situatie is overkill.
Verder zou ik indien het kan wel voor minimaal CAT6 gaan, ben je voor de toekomst ook goed voorbereid.

Overigens is het wel af te raden Unifi accesspoints te mixen met 'niet' Unifi accesspoints, je krijgt dan in je controller continue waarschuwingen dat er een 'rougue accesspoint' is gevonden dat door Unifi terecht als een bedreiging gezien wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Zolang je 230 en utp goed schijt is de utp niet gevoelig.
Omdat we een magnetisch veld hebben op de 230 kan de utp daar heel moeilijk mee overweg ;)
 
Dan nog heeft een UTP daar op huis-tuin-keuken nievreau er geen hinder van. WIl je echt hinder hebben van dat magneetveld moet er dusdanig veel vermogen door de 230Volt lijn lopen dat hij zelfs warm wordt. Dan nog kun je het beste data en voeding strikt gescheiden houden.
 
je gaat dus verschillende merken door elkaar gebruiken, dat had ik van je vraag niet begrepen.
Ik knijp de rj45 stekkers aan massieve draden, ik gebruik nooit soepele utp dat is meer voor de patch kabels.
Ik zou de lege inbouw dozen met de pijp boven bij de switch in de buurt laten uitkomen.
en je kunt door een 3/4 buis twee utp kabels trekken, niet te veel bochten erin verwerken.
Zelf gebruik ik altijd inbouw materiaal van AMP voor de netwerk aansluitingen.
TP-link zou ikzelf niet gebruiken als switch.
En als ik dan nog een advies mag geven dan zou ik de router van ziggo in bridge laten zetten en zelf een unifi router plaatsen die je zelf kunt beheren en waar je later eventueel ook een cloudkey op kunt aansluiten. Dan kun je je hele netwerk monitoren.
-> klik <- om te kijken wat ik bedoel. en kijk hier op het forum dan eens bij controller dan heb je een goed beeld wat kan en wat niet kan.
 
Ik ga proberen op een rijtje alles af te gaan.

STP is overkill. Dat kan ik begrijpen, maar geldt hier "baat het niet, dan schaadt het niet"? De STP die ik heb is CAT7.
Ik heb de router van Ziggo. Daarnaast heb ik al een tijdje op zolder een TP-Link (Archer C1200?) in gebruik. Deze zorgt voor WiFi op zolder en mijn vrouw plugt daar de laptop van haar werk in. Nooit problemen mee.

Er ligt nu een UTP CAT5e kabel van de meterkast, door 1 van de 3/4" buizen, naar deze TP-Link op zolder. Maar dit is, hoewel het super werkt, een noodoplossing.

De 3/4" buizen liggen van zolder naar de meterkast omdat ik zonnepanelen ga monteren. Toen kwam er ruim 10 maanden geleden een verrassing, lees baby, en moest er geschoven gaan worden met kantoor en slaapkamers van de andere 2 jongens.

Dit betekent bestaande plannen proberen in te passen in de nieuwe situatie. 230 Volt en de ethernetkabel is dus niet gescheiden.

Ik had begrepen dat RJ45 aan een massieve kabel knijpen net zoiets was als vloeken in de kerk. Inderdaad soepele kabel voor patchkabels, maar daar zitten toch RJ45 stekkers aan? Een massieve kabel met een RJ45 stekker schijnt snel te breken omdat die kabel voor statisch gebruik geschikt is. Patchkabels met soepele draad zijn geschikt voor dynamisch gebruik.

In de 3/4" buizen zit niet 1 bocht. Het is een rechte verbinding tussen meterkast en zolder. Toen ik de badkamer, op de 1e verdieping daartussen, verbouwd heb heb ik die 2 buizen naar zolder gelegd. Nu het dus ongepland een slaapkamer wordt heb ik die buizen onderbroken en daar inbouwdozen geplaatst. Boven het plafond hoeft het geen inbouw te zijn, ziet toch niemand.

"in bridge laten zetten", "router zelf beheren", "cloudkey", "hele netwerk monitoren", dat gaat mijn petje ver te boven. Ik ga straks via de link kijken, maar ik ben echt leek. Hardware is meer mijn ding. Onze pc's bouw ik zelf, maar vraag me niet ze te voorzien van software.
 
Massieve-kern kabels worden voornamelijk met s.g.n. LSA punch-tools verwerkt, op bijvoorbeeld patch-panels.
Als je de CAT7 STP al hebt liggen, dan zou ik i.d.d. willen zeggen 'haal alle CAT5 er uit en vervang dat voor CAT7'.
 
Zo had ik het ook begrepen. Daarom schreef ik hierboven:

"Ik heb begrepen dat een vaste aansluiting gemaakt wordt met een draad met een massieve kern. Dat zou betekenen vanaf een patch panel (lsa) naar de 2 vaste aansluitingen (lsa) op de slaapkamer (inbouwdoos). Het is niet aan te raden een RJ45 connector te krimpen aan een massieve kern. Andersom ook niet; lsa i.c.m. een niet massieve kern."

De CAT7 is onderweg, 117 meter.
 
zoiezo kabel gebruiken met stugge (massieve) aders van koper.
Die kabel met een kronetool op de LSA zetten van je WCD, bijj gebruik van een stugge kabel hoort ook een patchpaneel in de meterkast.
Op stugge kabel krijg je geen stekkertje, kan wel maar ik raad het je niet aan.
Ook ik raadt geen shielded kabels aan voor thuis, als die niet goed geaard wordt kan je aardlussen creëren, waardoor je signaal waardeloos wordt en je vele vreemde netwerkstoringen kan krijgen.
 
Dat aarden belangrijk is begrijp ik. In het filmpje waar ik naar verwijs wordt er een klein stukje gebruikt voor aarden. Ik heb ook ergens gezien dat er niks afgeknipt wordt, maar dat het rond de isolatie gedraaid wordt. Op deze manier is de kans groter lijkt me dat de aarding goed gaat.

Een patch panel in de meterkast is geen optie. Dat zou betekenen dat ik 4 kabels door de buizen naar zolder moet doen. 2 Om de CAT6a aan te sluiten op de nieuwe slaapkamer, 1 om een opbouw CAT6a boven het plafond op zolder te maken om de TP-Link in te kunnen pluggen voor WiFi en 1 om een CAT6a aansluiting in het kantoor op zolder te maken.

Dat is niet te doen. Daarom ben ik begonnen met te zeggen dat ik ruimte heb voor 1 kabel naar zolder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op vakantie in Duitsland. Staat er daarom een Duitse vlag bij mijn profiel?
 
Ik bedoel eigenlijk als je 1 kabel naar zolder trekt naar een wcd moet je solid kabel gebruiken ivm LSA, dan kan je op de kant van de meterkast eigenlijk geen RJ45 stekker knijpen omdat het solid kabel is. (er zijn wel stekkers voor solid maar ik zou het niet aanraden)
De gebruikelijke manier is dan om die kabel in een switchpaneeltje te zetten, in het switchpaneeltje kan je dan een patchkabeltje klikken naar je router toe.
Een switchpaneel is eigenlijk een grote kroonsteen om van een patchkabel naar solid te kunnen gaan.
De afgeschermde switchpanelen hebben gelijk een aardeaansluiting die je op je aarde in de meterkast moet verbinden als je STP-kabel gebruikt.
Op zolder kan je dan uiteraard een willekeurige switch neerzetten en daar meerdere kabels inprikken voor alle vertrekken.

Veel succes
 
@Martin, je bedoelt dat dat dan de gebruikelijke manier is om een stranded kabel met aan beide zijden een RJ45 stekker van de meterkast naar zolder te leggen? In de meterkast gebruik ik dan 1 van de uitgangen van de router van Ziggo en op zolder prik die kabel in de TP-LINK. Dan heb ik al WiFi.

De TP-LINK heeft 4 uitgangen. 2 Van die uitgangen gebruik ik om patchkabel naar een patch panel te doen. Van daaruit gaan 2 solid kabels, lsa op patch panel, naar de ethernet wcd, lsa, op de slaapkamer. En 1 patchkabel gaat vanaf de TP-LINK naar het patch panel om van daaruit solid verder te gaan naar de wcd op kantoor.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..