Beste forumers,
Nu eens niet een post over teleurstellende snelheden, maar over teleurstellende reikwijdte (en vreemde IP ranges).
Ik heb sinds kort 2 stuks UAP-AC-Pro’s om mijn huis van wifi te voorzien (vrijstaand, betonnen vloeren, BG en 1e verdieping, kalkzandsteen muren, dubbel - geen HD - glas).
Ik ben echter:
Setup:
Experia Box 10 (was Telfort, zojuist overgezet naar KPN, heeft geen impact, voor/na is gelijk)
Unify Controller op een desktop PC
1 AC-Pro beneden, 1 boven (via power injectors)
D-link 8port switches: 1 voor begane grond, 1 voor boven
Alles is aangesloten op de 4 LAN poorten van de Experia (de vaste telefoonlijn heeft z’n eigen poort op de Experia). De AC-Pro beneden zit rechtstreeks op een van de vier LAN poorten, de AC-Pro boven op de switch boven.
De AC-Pro beneden zit nu op kanaal 11 (VHT20, transmit power: High) en 46(44+1) (VHT40, transmit power: High) [ was eerst auto/auto, geen verschil]
De AC-Pro boven zit nu op kanaal 6 (VHT20, transmit power: Auto) en 38(40-1) (VHT40, transmit power: Auto)
Allow meshing from other access points: On (hoewel bij “Wireless Uplinks” staat: allow meshing to another access point: Off ?)
En wat info over de IP-ranges waarvan ik vermoed dat er iets niet klopt:
de Experia (geconfigureerd door ISP, eerst Telfort, nu KPN) geeft uit (DHCP server On): 192.169.2.1 / 252
En inderdaad, alle bedraadde apparaten (prints, desktop, laptops, etc) hebben een 192.168.2.x adres. En óók de mobieltjes hebben een adres in die range (gecheked met LANDROID)
Maar… (en let op ik ben géén deskundige)… in de Unify controller zie ik:
In de “network” tab in de controller staat: 1 network, genaamd “LAN” : Gateway IP192.168.1.1 / Network Broadcast IP192.168.1.255 / Network IP Count254 / Network IP Range192.168.1.1 - 192.168.1.254 / Network Subnet Mask255.255.255.0
Bij DHCP mode heb ik 3 keuzes: DHCP Server: ON (al staat er achter 'USG required' en die heb ik niet) / DHCP Relay: OFF / None: OFF / DHCP Range: 192.168.1.6 – 192.168.1.254
Naast reikwijdte is m'n zorg dus: moet niet de Experia de enige zijn die IP-adressen uitgeeft? Of is dat ook zo ingesteld omdat de DHCP server van de Unify controller per sé een USG nodig heeft? (en ik mijn geval dus de info inzake 192.168.1.x op de network tab dus kan negeren?)
Ik hoop dat jullie tips hebben.
Nu eens niet een post over teleurstellende snelheden, maar over teleurstellende reikwijdte (en vreemde IP ranges).
Ik heb sinds kort 2 stuks UAP-AC-Pro’s om mijn huis van wifi te voorzien (vrijstaand, betonnen vloeren, BG en 1e verdieping, kalkzandsteen muren, dubbel - geen HD - glas).
Ik ben echter:
- Teleurgesteld in de reikwijdte (vooral goed merkbaar omdat de auto op de oprit mijn SSID’s niet meer ziet, m’n telefoon raakt buiten, op een afstand van ca. 10 meter vanaf het AP beneden, de verbinding al kwijt, door het raam, met zicht, terwijl m’n vorige access point (Netgear) met gemak de auto op 20 meter haalde.
- Onzeker of de IP-ranges wel goed ingesteld staan. Hierover zo meer.
Setup:
Experia Box 10 (was Telfort, zojuist overgezet naar KPN, heeft geen impact, voor/na is gelijk)
Unify Controller op een desktop PC
1 AC-Pro beneden, 1 boven (via power injectors)
D-link 8port switches: 1 voor begane grond, 1 voor boven
Alles is aangesloten op de 4 LAN poorten van de Experia (de vaste telefoonlijn heeft z’n eigen poort op de Experia). De AC-Pro beneden zit rechtstreeks op een van de vier LAN poorten, de AC-Pro boven op de switch boven.
De AC-Pro beneden zit nu op kanaal 11 (VHT20, transmit power: High) en 46(44+1) (VHT40, transmit power: High) [ was eerst auto/auto, geen verschil]
De AC-Pro boven zit nu op kanaal 6 (VHT20, transmit power: Auto) en 38(40-1) (VHT40, transmit power: Auto)
Allow meshing from other access points: On (hoewel bij “Wireless Uplinks” staat: allow meshing to another access point: Off ?)
En wat info over de IP-ranges waarvan ik vermoed dat er iets niet klopt:
de Experia (geconfigureerd door ISP, eerst Telfort, nu KPN) geeft uit (DHCP server On): 192.169.2.1 / 252
En inderdaad, alle bedraadde apparaten (prints, desktop, laptops, etc) hebben een 192.168.2.x adres. En óók de mobieltjes hebben een adres in die range (gecheked met LANDROID)
Maar… (en let op ik ben géén deskundige)… in de Unify controller zie ik:
In de “network” tab in de controller staat: 1 network, genaamd “LAN” : Gateway IP192.168.1.1 / Network Broadcast IP192.168.1.255 / Network IP Count254 / Network IP Range192.168.1.1 - 192.168.1.254 / Network Subnet Mask255.255.255.0
Bij DHCP mode heb ik 3 keuzes: DHCP Server: ON (al staat er achter 'USG required' en die heb ik niet) / DHCP Relay: OFF / None: OFF / DHCP Range: 192.168.1.6 – 192.168.1.254
Naast reikwijdte is m'n zorg dus: moet niet de Experia de enige zijn die IP-adressen uitgeeft? Of is dat ook zo ingesteld omdat de DHCP server van de Unify controller per sé een USG nodig heeft? (en ik mijn geval dus de info inzake 192.168.1.x op de network tab dus kan negeren?)
Ik hoop dat jullie tips hebben.