UDM hoge latency en steeds trager

thephantom_

UniFier
24 apr 2019
18
4
3
Hoi,

Ik heb zelf een netwerk met UDM SE, 1 x us lite, 1x u6, 1 x uap ac lr en 1 x uap ac lr gemesht op de u6. 2 x extra us8 60w.

Dan heb ik de volgende camera's: g3 buller, g4 bullet, g4 doorbell, g3 fles en g3 instant (deze is draadloos).

Ik heb glasvezel internet van Caiway 800 x 800 Mbps.

Het probleem sinds enkele weken, na reboot van de UDM werkt alles een aantal uur tot 2 dagen perfect. Speedtesten geven ruim de waarden aan (zowel op bedrade pc als UDM) die ik afneem van Caiway. Daarna loopt de latency op, op de UDM haal ik met een speedtest nog geen 50 MBPS en op mijn vaste pc 600. Ook al zet ik alle apparatuur uit of koppel ik deze los, de latancy gaat niet naar beneden.

UniFi OS Version3.1.16
StatusUp to Date
Uptime0d 22h 52m 23s
ProcessorARM 64-bit 4 cores
Memory2.71 GB / 4.04 GB
Internal Storage973 MB / 5.71 GB
SSD Storage2.50 GB / 117 GB
Temperature49°C
CPU Load63%

Als ik mijn laptop aansluit op het glasvezel modemvan Caiway heb ik de goede snelheid.

Samen met ubiquiti hebben we de onderstaande stappen al gedaan:

  1. nieuwe kabel naar modem Caiway
  2. allemaal laatste firmwares
  3. DNS naar 8.8.8.8 (was 1.1.1.1 en 8.8.4.4)
  4. Change Internet Verification Server to Custom and then 8.8.8.8
  5. Alle apparatuur losgekoppeld
  6. Traffic indentification uit
  7. Country restrictions uit

Eigenlijk heb ik geen idee meer waar ik het nog moet zoeken. Misschien jullie nog tips die dit probleem kunnen oplossen?
 
Daarna loopt de latency op, op de UDM haal ik met een speedtest nog geen 50 MBPS en op mijn vaste pc 600. Ook al zet ik alle apparatuur uit of koppel ik deze los, de latancy gaat niet naar beneden.

Even om het probleem helder te krijgen:

  1. latency is de reactiesnelheid waarmee je antwoord krijgt van buiten en die is in ms (miliseconde)
  2. downloadsnelheid van een hoeveelheid data is in Mbps (megabit per seconde)

Is het probleem nu...... 1 of 2 ? Je benoemt latency maar vervolgens de eenheid van downloadsnelheid. Je zegt ook dat je de goede snelheid hebt als je direct op het ISP modem zit; wat is een goede snelheid dan ?
 
Laatst bewerkt:
Zowel draadloos als bedraad, dit is de huidige speedtest van mijn vaste pc met draadje (was gisteren over de 800/800)
Firefox_Screenshot_2023-10-27T15-46-45.876Z.png

dit gebeurd als de latency oploopt

Firefox_Screenshot_2023-10-27T15-48-32.596Z.png
 
Is er niet ergens een device die je netwerk vol stopt met dataverkeer en daardoor de boel inzakt.

dat dacht ik eerst ook maar als ik dan alles loskoppel op de UDM (inclusief accesspoints en camera's) en de laptop bedraad aansluit zou de snelheid en latency weer goed moeten zijn toch?
 
dat dacht ik eerst ook maar als ik dan alles loskoppel op de UDM (inclusief accesspoints en camera's) en de laptop bedraad aansluit zou de snelheid en latency weer goed moeten zijn toch?
Mwah....als die apparaten (broadcast, multicast) blijven stormen, dan loopt de boel meteen weer vast. Sonos in huis of iets wat daar op lijkt ?
 
Mwah....als die apparaten (broadcast, multicast) blijven stormen, dan loopt de boel meteen weer vast. Sonos in huis of iets wat daar op lijkt ?
Mara als je ze nog niet hebt aangesloten zou snelheid weer goed moeten worden en latency toch?

Heb een stuk of 9 sonos speakers idd.
 
Ik heb wat instellingen aangepast misschien helpt dit (moest van Sonos ooit uitgezet worden):
  1. Multicast-verbetering (zet multicast om naar unicast wanneer mogelijk).
  2. Proxy ARP (zet uitzendingen om naar unicast wanneer mogelijk).

Na reboot UDM snelheid weer goed

Firefox_Screenshot_2023-10-27T16-40-53.732Z.png

Andere tips om te proberen welkom.
 
Hoe is je Sonos verbonden met je netwerk ? Wat is bekabeld verbonden en wat niet ? Die snelheid na reboot is toch ook prima (?) Het feit dat alles inkakt na een tijd doet echt denken aan een multicast flooding probleem of een netwerk loop, dus ik ga mee met @dbw .
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Sonos staan allemaal op de wifi, als je er 1 op de utp zet dan krijg je een STP probleem.

Bedraad:
  • LG smart tv
  • Apple tv
  • 2 windows pc's
  • hp printer
  • ikea hub
  • philips hue
  • klik aan / uit ics2000
  • 3 accesspoints
  • 3 camera's
  • synology nas
  • intergas thermostaat

Niet zo spannend volgens mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sonos staan allemaal op de wifi, als je er 1 op de utp zet dan krijg je een STP probleem.
De vraag mbt bekabeld vs wifi ging alleen over Sonos maar dat is dan duidelijk. Het is trouwens niet helemaal waar; het STP probleem ontstaat als er meerdere Sonos bekabeld zijn en/of wifi wel of niet uitstaat op die speakers. Daardoor komen de STP versies van Sonos en Unifi met elkaar in de knoop en ontstaan loops. Maar als alles over je AP`s loopt zou dat goed moeten zijn. Het feit dat je wel in opdracht van Sonos hebt moeten klooien met instellingen doet me nog steeds vermoeden dat het iets in die richting is. Je zou eens kunnen testen zonder Sonos of met slechts 1 (maar niet meer) Sonos bekabeld (dus alles via SonosNet).
 
Laatst bewerkt:
Merendeel Sonos stond uit gisteren maar helaas kwam de hoge load terug. Ik kreeg de tip om "Advanced Internet Filter" eens uit te zetten. En als ik deze uit zet dan daalt de Latency waarde meteen en is de snelheid ook terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene

ow ik zie het; da`s een hele sectie, waaronder Suspicious Activity aka Threat Management aka IDS/IPS. Daarom vond ik `m niet. Je beseft wel dat je daarmee datgene uitzet wat voor velen juist een van de redenen was om een UDM-P of UDM-SE aan te schaffen ?

Ik vind het vreemd dat je performance daarmee zo inzakt; eigenlijk zet niemand dit uit op een UDM-P of UDM-SE want juist die moeten dit aankunnen. Je hebt wel een UDM-SE toch en geen gewone UDM ?
 
Laatst bewerkt:
ModelUDM SE

Ja is echt een SE. Vind het eigenlijk ook raar dat Ubiquiti zegt dat deze uit moet en niet belangrijk is, Ik heb zojuist de basis weer aangezet om te kijken wat die nu gaat doen.

Firefox_Screenshot_2023-11-02T16-51-05.929Z.png
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..