UDM-Pro icm Solcon & IPTV

Hoi allemaal, ik heb al enige tijd problemen met IPTV van Solcon via mijn Unifi Dream Router. Is er iemand hier die dit wel werkend heeft kunnen maken? Het werkt regelmatig even (na een factory reset van de IPTV kastjes), maar na enkele weken stopt het weer met werken en krijgen we geen beeld meer.

We zitten op het CAIW-EAS netwerk, dus IPTV komt via VLAN 188 binnen. Het script (fabianishere) is gebruikt om dit werkend te maken zonder switch voor de router (ik doe updates handmatig en hou Unifi nieuws hierover goed in de gaten, script wordt opnieuw uitgevoerd na major updates).

Bij navraag bij Solcon kreeg ik het volgende te horen:
Mail 1:
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen.

Hierbij nog aanvullende informatie welke u kan proberen in te stellen.

Routed Mode configuratie:

De modem / router functioneert in dit geval als eind-apparaat in het IPTV netwerk, daarom moet je IGMP proxy inschakelen
(IGMPv2). Daarnaast moet alle netwerk apparatuur tussen de router en de TV-ontvanger, IGMPv2 ondersteunen en IGMP snooping
aan hebben staan. Dit zorgt ervoor dat het multicast TV-verkeer alleen op de poorten van de switch wordt aangeboden, waarop de TV
ontvanger is aangesloten.

De modem / router krijgt op basis van de waarde van DHCP optie 60 (Vendor Class Identifier) een IP adres in het IPTV netwerk. Deze
waarde moet gelijk zijn aan de string IPTV_RG (ASCII).

De modem / router krijgt vervolgens van de DHCP server de volgende DHCP opties terug:

DHCP optie 15 (Domain Name): Deze dient de modem / router te gebruiken binnen het IPTV netwerk
DHCP optie 42 (Network Time Protocol Servers): Deze dient de modem / router te gebruiken binnen het IPTV netwerk
DHCP optie 43 (Vendor-Specific Information): Deze dient opgeslagen te worden in de modem / router en gerepliceerd te worden van
WAN naar LAN op het moment dat de TV ontvanger een DHCP verzoek naar de modem / router doet.
DHCP optie 121 (Classless Static Route): Deze dient de modem / router te gebruiken om het IPTV verkeer naar het IPTV netwerk te
routeren.

Er op vertrouwend u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Patrick Boerman

Customer Care - Servicedesk

Mail 2:
Zoals telefonisch besproken raad ik u aan om de volgende DNS Server instellingen op te geven binnen uw Ubiquiti router.

U kunt hiervoor 1 of meerdere DNS servers van Solcon toevoegen.

Solcon:
ns1.solcon.nl [212.45.32.3]
ns2.solcon.nl [212.45.33.3]
ns3.solcon.nl [212.45.37.3]

ns4.solcon.nl [212.45.35.3]


Het lukte hierna dus om de IPTV kastjes werkend te krijgen en ook firmware updates erop door te voeren, maar telkens stopt dit weer na enkele weken. Ik heb het gevoel dat er toch iets niet goed staat in de UDR. Zie de volgende instellingen:
1696337156079.png

Klopt dit wel? Of moet de "Router" waarde op "Third Party Gateway" staan ipv "UDR"?
En klopt het dat DHCP Option 43 aan moet? Zo ja, welk IP-adres moet ik hier dan invullen?
Het stukje "De modem / router krijgt op basis van de waarde van DHCP optie 60 (Vendor Class Identifier) een IP adres in het IPTV netwerk. Deze
waarde moet gelijk zijn aan de string IPTV_RG (ASCII).
" is mij ook niet duidelijk, waar dient dit ingevuld te worden?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Mochten meer overzichten van instellingen nodig zijn dan hoor ik het graag!
 
Inmiddels is mijn probleem opgelost!

De reactie hier van M-Arends (26 aug) was doorslaggevend, blijkbaar moet IGMP Proxy in de Global Network settings echt uit staan, en Multicast DNS en IGMP Snooping aan, zie onderstaande:

1696587483214.png


Nu hoop ik dat alles blijft werken zonder gedoe.
 
Ik was even benieuwd of het probleem nu echt helemaal verholpen is. Ik lees iets over een opmerking van M-Arend van 24 augustus die ik niet terug kan vinden? Bij mij blijft de config zoals hier boven beschreven staat om de zoveel dagen kapot gaan en moet ik de boel resetten om het weer aan de praat te krijgen. Heeft iemand voor mij een aantal screenshots van de config die gebruikt wordt om het wel goed te laten functioneren?
 
Ook ik ben bezig om de FritzBox uit te faseren. Helaas is dat nog niet gelukt. Is er iemand die het al wel aan de praat heeft en die screenshots wil delen? Ik heb inmiddels al wel 10 verschillende methodes gebruikt maar er is er niet 1 die blijft werken...
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..