USG probleem

kiddy

Donateur
Silver
UniFier
27 okt 2020
10
3
3
Hallo Iedereen,bij mij hebben ze een nieuwe modem geplaatst van Telenet (CV8560E),nadien zag ik dat het internet plat lag op mijn PC
alles geprobeerd,niets lukt,na reset van de USG en aansluiting rechstreeks aan een laptop modem naar wan laptop aan lan werkt het
internet en staat de indicator op wit(klaar voor adoptie)moment dat ik het IP van de usg 192.168.1.1 verander naar 192.168.x.x valt het internet
na paar seconden uit,ben ik verplicht de modem in bridge te plaatsen?of heeft dat er niets mee te maken,
 

Bijlagen

  • usg instelling.jpg
    usg instelling.jpg
    106,8 KB · Weergaven: 21
Je hoeft het nieuwe modem niet in Bridge mode te zetten maar mogelijk geeft dat modem ook IP adressen uit in dezelfde range als de USG, dus 192.168.1.xxx

Als dat zo is, krijg je een conflict; je moet de range in het telenet modem dan aanpassen, bv naar 192.168.99.xxx. Je kunt dat zien door bv een laptop direct aan het modem te hangen en kijken wat het IP adres is dat deze toegewezen krijgt. Of je logt in op de user interface van het modem en kijkt daar.
 
hello Eddy,modem heeft mij 192.168.0.x,dus verander ik de usg naar bv 192.168.0.xx,ik heb echt al alles geprobeerd(ben zeker een leek tegen over jullie)
maar ik begrijpt er niets meer van en als ik eerlijk mag zijn ubiquiti is wel niet gemakkelijk te configureren indien er problemen optreden.
was is het beste alternatief voor de USG?
 
Als het modem inderdaad adressen uitgeeft in 192.168.0.xxx en de USG in 192.168.1.xxx dan is dat goed. WAN en LAN mogen juist niet in dezelfde range vallen. Ik zou modem en USG eens stroomloos maken en weer opstarten.

De USG is zeker verouderd maar dit moet gewoon werken.
 
modem en usg heropgestart, zelf een occasie usg gekocht op ebay omdat ik dacht met een corrupte usb-stick te maken had, allemaal geen zin
zelf een reset en back-up(gelukkig had ik deze)van mijn cloudkey,lukt ook niet
nochtans denk ik is mijn installatie niet min 1x US-16-150W-2x UAP-AC-M-2xUAP-IW-pro-3xUAP-AC-Pro,vroeger nooit geen probleem
ze komen met een nieuwe modem, hupla probleem, ben er al in uren gerekend een week mee bezig. Naar telenet gaan en raad vragen in de winkel
is ook al een ramp,kennen nog het verschil niet tussen een router en een switch bij mannier van spreken.
 
modem en usg heropgestart, zelf een occasie usg gekocht op ebay omdat ik dacht met een corrupte usb-stick te maken had, allemaal geen zin
zelf een reset en back-up(gelukkig had ik deze)van mijn cloudkey,lukt ook niet
nochtans denk ik is mijn installatie niet min 1x US-16-150W-2x UAP-AC-M-2xUAP-IW-pro-3xUAP-AC-Pro,vroeger nooit geen probleem
ze komen met een nieuwe modem, hupla probleem, ben er al in uren gerekend een week mee bezig.
Naar telenet gaan en raad vragen in de winkel
is ook al een ramp,kennen nog het verschil niet tussen een router en een hier bij mannier van spreken.
Klinkt als een heel zware week met de installatie. Het lijkt erop dat UniFi Controller heeft besloten je een 'survival engineer'-uitdaging te geven
 
Zou even stap voor stap gaan kijken.
Hier in grote lijnen denk een stappenplan.

Stap 1. laptop rechtstreeks aan telenet modem -> internet verbinding?
-> indien ja ga dan naar stap 2
-> indien nee check het ipadres van laptop if je wel een goed adres krijgt van telenet modem.

Stap 2. Krijg je als je je laptop weer achter de USG zet automatisch een ip-adres in de range van de USG dus een 192.168.1.x ?
-> indien ja dan verder naar stap 3
-> indien nee dan werkt de dhcp niet binnen je netwerk en moet je je unifi netwerk configuratie nakijken.

Stap 3. Connecteer je netwerkkabel van de USG WAN naar een LAN poort van je Telenet modem. Check of je USG een ip-adres krijgt in de range van je telenet modem 192.168.0.x
-> indien nee, check je kabel / poort of er wel een verbinding is.
-> indien ja naar stap 4

Stap 4. Check je dns server config van de USG, daar zie ik een paar specifiek staan van vermoedelijk telenet. Theoretisch als de USG via DHCP zijn ip adres krijgt van het telenet modem zou je niet hoeven invullen (al weet ik niet of dat bij een USG een verplicht veld is) dan krijg je dat nl. via je dhcp en dat is dan je telenet modem. Anders zou je voor de test de prefered dns voor de usg ipv op 195.130.130.5 nog op 8.8.8.8 (google) of 1.1.1.1 (cloudfare) kunnen zetten.

Denk dat je zo even stap voor stap moet kijken om het weer werken te krijgen.
 
bedankt Menace voor uw reaktie,prefered veranderd naar 8.8.8.8,werkt niet,gans mijn netwerk apparatuur staat op 192.168.0.x
moment dat ik het ip van de USG verander van 192.168.1.1 naar 192.168.0.x (nodig om te adopteren)valt het internet na een paar seconden op de laptop weg
wat doe ik verkeerd?
 
Als je Telenet 192.168.0.x heeft en je je USG ook naar 192.168.0.x aanpast dan gaat het niet werken.

Kan je op je Telenet modem/router inloggen en daar de IP-range voor de DHCP aanpassen naar 192.168.10.x of 192.168.99.x ?

Dat zou ergens bij de IP-instellingen moeten staan verwacht ik zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400 en Marnix61
modem telenet netwerk lan-configuratie kan ik IP veranderen(ga ik niet doen,te veel bijkomende toestellen op dat IP)kan hem alleen in bridge
plaatsen,maar daar ben in een beetje bang voor als leek,kga moeten een specialist laten komen denk ik
eens opgezocht in oude instellingen(backup) van de controller, daar stond hij wel op 192.168.0.x zie bijlage,sorry ik begrijpt er niets meer van
bedankt voor jullie reaktie
 

Bijlagen

  • 2-printscreen usg.jpg
    2-printscreen usg.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 9
modem telenet netwerk lan-configuratie kan ik IP veranderen(ga ik niet doen,te veel bijkomende toestellen op dat IP)kan hem alleen in bridge
plaatsen,maar daar ben in een beetje bang voor als leek,kga moeten een specialist laten komen denk ik
eens opgezocht in oude instellingen(backup) van de controller, daar stond hij wel op 192.168.0.x zie bijlage,sorry ik begrijpt er niets meer van
bedankt voor jullie reaktie
Als het goed is dan volgt alle apparatuer de aangepaste dhcp instellingen. Meestal kwestie van even geheel uitschakelen en weer inschakelen. IP adres hard in apparatuur zetten is niet handig. Vrijwel elke dhcp server heeft de mogenlijk heid om ip adres op basis van MAC adres vast toe te wijzen. Voordeel is gelijk dat als je bv een andere dns wilt gaan gebruiken je dit alleen in de dhcp server hoeft aan te passen.
Wel de reservering tabel bewaren, wellicht handig in de toekomst.
 
modem telenet netwerk lan-configuratie kan ik IP veranderen(ga ik niet doen,te veel bijkomende toestellen op dat IP)
Het lijkt of er wat zaken door elkaar beginnen te lopen.
Kun je de situatie eens schetsen en hier plakken?
Dus waar zitten clients en in welke ranges?

(Het onzichtbaar maken van private ip-adressen is niet nodig; wij kunnen niets met jouw adressen tenzij we al echt binnen zijn. En als we binnen zijn dan sniffen we zelf naar die adressen. ;))
 
Het is nog geen plaatje van de situatie, maar uit de screenshots denk ik op te maken dat jouw telenet providermodem ip-adressen uitdeelt in 192.168.0.0/24. De WAN poort van jouw USG krijgt dus een adres in die range.
Dat is prima, zolang je aan de LAN kant maar een andere range gebruikt.

Wat je nu doet is ook daar 192.168.0.0/24 gebruiken. Dat kan dus niet; dan valt er niets meer te routeren.

Als je intern (LAN kant USG) 192.168.0.0/24 wilt gebruiken, moet je zorgen dat er aan de WAN kant van de USG een andere range in gebruik is.

Wat je moet doen is in het Telenet device voor het LAN een andere range kiezen, maakt eigenlijk niet uit wat, als het maar geen 192.168.0.0/24 is.
192.168.99.0/24 zoals al eerder is voorgesteld is een prima range, 192.168.10.0/24 o.i.d. mag ook.
Zodra je die aanpassing hebt gemaakt moet je de USG een herstart geven, zodat je zeker weet dat die de nieuwe range aan zijn WAN kant
(De WAN kant voor de USG is vanuit Telenet gezien een LAN) oppakt.

Zodra het WAN adres van de USG in die nieuwe range zit, kun je aan de LAN kant van de USG ook 192.168.0.0/24 gaan instellen.

Ik hoop dat dit helpt.