vast ip adres, met foutmelding

Bril Smurf

UniFier
3 mrt 2019
30
4
8
Ik wil mijn apparaten een vast IP adres instellen, maar als ik dat doe krijg ik de volgende melding met uitroepteken.
"Please connect this client to an SSID broadcasting the selected network for the changes to be reflected."
Maar het apparaat is al verbonden met hetzelfde IP-range en begrijp dus niet waar ik dit moet gaan zoeken om het probleem op te lossen.
Voorbeeld, het huidige adres wat hij heeft gekregen via de DHCP pool is 192.168.99.73, maar wil deze graag instellen op 192.168.99.62 door Fixed IP adres (bij het apparaat)
192.168.x.6 t/m 254

en bij het bedrade netwerk krijg ik ook een gelijk soort melding.
"Your DHCP reservation has been made, but this IP can only be obtained by connecting to its respective network."

Ze zijn beide dus al aangesloten in het juiste netwerk segment, maar wil graag een vast IP adres instellen voor het apparaat.
Voorbeeld, het huidige adres wat hij heeft gekregen via de DHCP pool is 192.168.11.91, maar wil deze graag instellen op 192.168.11.51 door Fixed IP adres (bij het apparaat).
Mijn range loopt van 192.168.x.6 t/m 254
 
Kan je gewoon geen mac reservatie doen voor u toestel ? En je subnet zou ook ik dan ook eens bekijken dat ik u was. Tenzij de x ook voor 11 staat.
 
de x staat inderdaad voor dat netwerk, in het eerste gedeelte 192.168.99.x/24
en in het tweede gedeelte van mijn openingspost 192.168.11.x/24

Wat betreft op basis van reserveren op basis van MAC, daarmee wordt dit misschien wel verholpen, maar er lijkt toch iets fout te zitten, waardoor ik denk beter dat kan oplossen.

Maar toch bedankt voor het mee denken.
 
Ik heb exact hetzelfde issue en ben benieuwd of er een oplossing (of verkeerde config) gevonden is.

Vandaag ontdekte ik dat ik mijn Octoprint server niet meer bereiken kon. De (Linux) machine krijgt een 169.254.69.139 nummer (ofwel kan geen DHCP vinden en dus local adres).

In Unifi zijn de instellingen voor de default LAN:
 
(Blijkbaar heb ik te lang over het editen gedaan....) dus ff opnieuw.

Ik heb exact hetzelfde issue en ben benieuwd of er een oplossing (of verkeerde config) gevonden is. Ik loop hier nu al bijna 1 dag mee te "knoeien" om het werkend te krijgen.

Vandaag ontdekte ik dat ik mijn Octoprint server niet meer bereiken kon. De (Linux) machine krijgt een 169.254.69.139 nummer (ofwel kan geen DHCP vinden en dus local adres). Note: alle andere fixed IP devices werken normal en hebben geen meldingen.

In Unifi zijn de instellingen voor de default LAN:
1692451600953.png

Er zijn meerdere clients met een fixed IP (en die werken naar behoren)
1692451638102.png

Zoals je ziet is er alleen een issue met Octopi die blijkbaar wel het device "ziet" met een verkeerd IP en met een melding (waarover dit topic begon)
1692451661485.png

Wie weet raad, ik ben teneinde...
thx
 
Heeft de octopi toevallig een verbinding met wifi? Wanneer dit het geval is, moet hij wel met een wifi netwerk verbinding maken waarbij deze verwijst met het netwerk(ip range) waarmee je wilt verbinden. Wanneer het bedraad is, controleer dan dat het juiste netwerk is geconfigureerd. Misschien kan je vertellen hoe je de octopi op het netwerk verbind. Denk aan ap, switch etc.
 
Als de rest goed werkt is het vreemd dat de OctoPi geen IP adres in DHCP range krijgt als je hem op DHCP zet.
De melding die je krijgt is “normaal” omdat de OctoPi op het moment van configureren niet in de 192.168.1.x range zit. Dus de controller verteld je dat hij op een verkeerd netwerk is aangesloten.

Ik zou het probleem in de OctoPi zelf zoeken.
 
Hoi en dank voor je reactie.
Ik heb het ondertussen voor elkaar. De uiteindelijke oplossing was het herstarten van de Netgear managed switch. Wie had dat gedacht...
Nu is ook de melding weg (zoals laatste plaatje).

Het lijkt dus een zinvolle melding te zijn, sinds het iets zegt dat het device wel gezien wordt, maar er onderweg iets mis gaat in de handshake / communicatie met de DHCP.

In de MK heb ik een USW staan en op de verschillende kamers (op de verdiepingen) nog "oude" 5p menaged switches staan (op den durr worden deze vervangen door Unifi switches.

fijn weekend verder :)
 
  • Leuk
Waarderingen: The_ike_master
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..