WiFi niet stabiel en rare issues, alle tips welkom

hawkeye

UniFier
19 apr 2021
60
1
23
18
Zuid Limburg
Ik heb een UDM-Pro (1.9.3) met UAC-AC-Lite (2x) en UAC-AC-Pro (1x) met switches van Unifi allemaal op de laatste versie (release channel).

De laatste tijd hebben we toch vreemde dingen aan de hand. Verbindingen die niet stabiel zijn omdat apps zeggen er is geen goede of trage verbinding. Denk aan Whatsapp video bellen en Google DUO video bellen (die zelfs vaak fallback doet naar 4G mobiel data).

Ik heb al een paar keer gehad dat ik zag dat ik op ons 2.4 Ghz SSID zat ipv 5 Ghz omdat 5 ghz geen ip adres kon uitgeven wat vreemd is dat is zelfde LAN/DHCP van de UDMP. Waarom met 2.4 wel en op 5 Ghz niet?

Het viel mij op dat in nperf vaak 'unknown ssid' staat terwijl dit vroeger niet zo was.

Ik heb geprobeerd de 5Ghz DFS kanalen niet te gebruiken maar ook bij de 'normale' kanalen is dit het geval.

Enig idee wat deze instabiliteit veroorzaakt?

Bij de WiFi settings heb ik Multicast aan staan en de rest uit.
Bij security heb ik WPA2 en PMF disabled
Group Rekey interval op 3600

Alvast merci voor het meedenken.

PS We hebben de volgende clients : iPhone 8, Samsung S10E, Dell XPS15, iMac 2011, chromecasts (maar die heb ik allemaal nu vervangen door android tv met lan kabel, werd gek van de instabiliteit).

PS2 Mijn zus heeft ook APs van Unifi en controller via Windows en schoonouders via CloudKey G1. Ook issues met chromecast en videobellen en DHCP. Alleen hebben zij van hun provider de router, ik heb deze in bridgemodus.

PS3 als bijlage de schermafdrukken van de WiFi op mijn S10E.
 

Bijlagen

  • InkedScreenshot_20210420-165700_Settings_LI.jpg
    InkedScreenshot_20210420-165700_Settings_LI.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 19
  • InkedScreenshot_20210420-171900_WhatsApp_LI.jpg
    InkedScreenshot_20210420-171900_WhatsApp_LI.jpg
    111,9 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20210420-165414_Settings.jpg
    Screenshot_20210420-165414_Settings.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20210420-165452_Settings.jpg
    Screenshot_20210420-165452_Settings.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 16
Auto update hebben we het even niet over, dat is niet de vraag hier. Ik snap alle reacties maar ik heb simpelweg niet de tijd en zin om constant combinaties van firmware versies ten opzichte van elkaar te controleren op stabiliteit of tegenstrijdigheden. Een officiële release behoort IMHO stabiliteit, veiligheid en functionaliteit te verbeteren tov eerdere versies en niet verslechteren. Als dat niet meer het uitgangspunt kan zijn, dan is er iets helemaal niet in de haak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61 en m4v3r1ck
Auto update hebben we het even niet over, dat is niet de vraag hier. Ik snap alle reacties maar ik heb simpelweg niet de tijd en zin om constant combinaties van firmware versies ten opzichte van elkaar te controleren op stabiliteit of tegenstrijdigheden. Een officiële release behoort IMHO stabiliteit, veiligheid en functionaliteit te verbeteren tov eerdere versies en niet verslechteren. Als dat niet meer het uitgangspunt kan zijn, dan is er iets helemaal niet in de haak.
Touché!
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Auto update hebben we het even niet over, dat is niet de vraag hier. Ik snap alle reacties maar ik heb simpelweg niet de tijd en zin om constant combinaties van firmware versies ten opzichte van elkaar te controleren op stabiliteit of tegenstrijdigheden. Een officiële release behoort IMHO stabiliteit, veiligheid en functionaliteit te verbeteren tov eerdere versies en niet verslechteren. Als dat niet meer het uitgangspunt kan zijn, dan is er iets helemaal niet in de haak.
Dat ben ik met je eens. Ik draai eigenlijk alleen de officiële firmware updates en toch ervaar ik problemen die ik eerder niet had. En het vervelende is de andere gezinnen klagen er ook over. Ik heb hen unifi aangeraden en draai de updates.
 
Als je UniFi hebt geadviseerd aan familie en/of vrienden, dan heb je de laatste tijd soms wel een hoop uit te leggen waarop iets niet meer (zo goed als voorheen) werkt.

Maar stel je verdiend er je brood mee als IT specialist...
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Ik test elke firmware die uitkomt en ik test deze grondig op snelheid en stabiliteit zodat ik weet wat goed werkt en in mijn geval ben ik zeer te vreden met de firmware waar ik nu mee draai. Ik zeg niet dat dit voor iedereen het zelfde is en dat iedereen dit moet doen maar ik wou alleen aangegeven dat nieuwer niet altijd beter is en iemand die zijn netwerk niet 100% belast zal het verschil niet gauw merken maar voor mij maakt het wel degelijk verschil.
 
Als je UniFi hebt geadviseerd aan familie en/of vrienden, dan heb je de laatste tijd soms wel een hoop uit te leggen waarop iets niet meer (zo goed als voorheen) werkt.

Maar stel je verdiend er je brood mee als IT specialist...
ja precies en kan het niet afdoen als het werkt toch goed want ik ervaar echt dezelfde dingen terwijl ik alles Unifi heb. Dus het ligt niet aan bijv. Ziggo modem of Cisco switch.
 
Ik test elke firmware die uitkomt en ik test deze grondig op snelheid en stabiliteit zodat ik weet wat goed werkt en in mijn geval ben ik zeer te vreden met de firmware waar ik nu mee draai. Ik zeg niet dat dit voor iedereen het zelfde is en dat iedereen dit moet doen maar ik wou alleen aangegeven dat nieuwer niet altijd beter is en iemand die zijn netwerk niet 100% belast zal het verschil niet gauw merken maar voor mij maakt het wel degelijk verschil.
Hoe test je dit dan? Alleen een snelheidstest zegt niet veel. Ik haal ook netjes 500-600 Mbit via de wifi. Happerende twitch en videogesprekken zijn niet echt van die orde van bandbreedte. De nieuwere software is buggy. Zelfs de periodieke snelheidstest van Unifi zelf werkt niet, vroeger netjes in de historie te vinden nu werkt ie simpel niet. De systemen zijn complexer dan alleen een snelheidstest. Welke functies zetten ze opeens aan of uit welke heb je wel nodig in een thuissituatie waar bijv. het heel normaal is dat men chromecast devices hebben die wel multicast nodig hebben anders kun je niet normaal verbinden en verbreken. Ik heb echt sinds de update van 190 naar 193 van de UDMP dagen lang gehad dat een apparaat dat via de LAN zit verkeerd vermeld zien worden op een switch waar die echt niet op zit. Als je vraagt aan Ubiquiti of dit alleen visueel is of echt routeringsgevolgen heeft krijg je geen reactie. Hoe moet ik het dan oplossen of beredeneren?
 
Hoe test je dit dan? Alleen een snelheidstest zegt niet veel. Ik haal ook netjes 500-600 Mbit via de wifi. Happerende twitch en videogesprekken zijn niet echt van die orde van bandbreedte. De nieuwere software is buggy. Zelfs de periodieke snelheidstest van Unifi zelf werkt niet, vroeger netjes in de historie te vinden nu werkt ie simpel niet. De systemen zijn complexer dan alleen een snelheidstest. Welke functies zetten ze opeens aan of uit welke heb je wel nodig in een thuissituatie waar bijv. het heel normaal is dat men chromecast devices hebben die wel multicast nodig hebben anders kun je niet normaal verbinden en verbreken. Ik heb echt sinds de update van 190 naar 193 van de UDMP dagen lang gehad dat een apparaat dat via de LAN zit verkeerd vermeld zien worden op een switch waar die echt niet op zit. Als je vraagt aan Ubiquiti of dit alleen visueel is of echt routeringsgevolgen heeft krijg je geen reactie. Hoe moet ik het dan oplossen of beredeneren?
Ik test met 1000 bestanden van 5 Mb en daarna een test met 5 bestanden van 10 Gb en 1 bestand van 50 Gb dus nee een online speedtest zegt niets want dat is een moment opname. Ik test met Windows, linux, android en ios omdat dit de besturing systemen zijn die ik hier in huis gebruik en deze bestanden staan allemaal lokaal op mijn server die verbonden is met 4x 1Gb netwerk aansluitingen samen gevoegd op mijn switch.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Even on topic;
Zo te zien gebruik je Apple devices.
Dan is het verstandig om deze
1619047684286.png
NIET op default te laten staan.
de DTIM voor beide netwerken op 3 zetten zal zeker schelen.

Voor wat betreft alle updates ben ik van mening (geworden) als alles naar wens werkt, niet updaten.
En als je toch gaat updaten, maak eerst een backup, gaat het niet naar wens, zet je gelijk de backup terug.
Problem solved.

Gr. E
 
  • Leuk
Waarderingen: hawkeye
Ik test met 1000 bestanden van 5 Mb en daarna een test met 5 bestanden van 10 Gb en 1 bestand van 50 Gb dus nee een online speedtest zegt niets want dat is een moment opname. Ik test met Windows, linux, android en ios omdat dit de besturing systemen zijn die ik hier in huis gebruik en deze bestanden staan allemaal lokaal op mijn server die verbonden is met 4x 1Gb netwerk aansluitingen samen gevoegd op mijn switch.
Het gaat mij niet om de speedtests, zowel niet lokaal of via internet omdat dit enkel iets zegt over verkeer maar niets over poorten, multicast, broadcasts, routering, etc...
 
Even on topic;
Zo te zien gebruik je Apple devices.
Dan is het verstandig om deze
Bekijk bijlage 2319
NIET op default te laten staan.
de DTIM voor beide netwerken op 3 zetten zal zeker schelen.

Voor wat betreft alle updates ben ik van mening (geworden) als alles naar wens werkt, niet updaten.
En als je toch gaat updaten, maak eerst een backup, gaat het niet naar wens, zet je gelijk de backup terug.
Problem solved.

Gr. E
Merci! ga ik aanpassen. Ik heb inderdaad van alles wel iets. Bij zowel 2.4 als 5 nu op override (nieuwe UI) en op 3 gezet.
 
Het gaat mij niet om de speedtests, zowel niet lokaal of via internet omdat dit enkel iets zegt over verkeer maar niets over poorten, multicast, broadcasts, routering, etc...
Mmmm oke hoe wil jij dan een test zien? Ik test de verbinding tussen WIFI en bekabelt met ping tijd en verlies van pakketjes maar jij wilt nog meer zien? Ik hoor graag hoe jij denkt dat ik moet testen en dan zal ik het voor je testen. Alles wat via internet loop is geen test voor je WIFI aangezien je afhankelijk bent van de aanbieder dus ik ben wel benieuwd wat je in gedachten hebt :unsure:

Poorten en protocollen hebben niets te maken met je verbinding want als je verbinding niet goed is dan zal de rest ook bagger zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mmmm oke hoe wil jij dan een test zien? Ik test de verbinding tussen WIFI en bekabelt met ping tijd en verlies van pakketjes maar jij wilt nog meer zien? Ik hoor graag hoe jij denkt dat ik moet testen en dan zal ik het voor je testen. Alles wat via internet loop is geen test voor je WIFI aangezien je afhankelijk bent van de aanbieder dus ik ben wel benieuwd wat je in gedachten hebt :unsure:

Poorten en protocollen hebben niets te maken met je verbinding want als je verbinding niet goed is dan zal de rest ook bagger zijn.
Poorten en protocollen hebben heel veel te maken hoe mijn apparaten zich gedragen naar de wijzigingen van Unifi. Je hebt niet alleen verkeer van buiten (WAN) maar ook van lokaal (LAN) die afhankelijk is van hoe de APs en switches omgaan met unicasts en broadcasts. Worden deze doorgestuurd. Ik heb nog nooit issues gemeten met snelheden of packet lost terwijl na een update wel diverse functionaliteiten niet meer goed werkten zoals niet meer goed kunnen verbinden met Chromecasts, of wel goed verbinden maar niet kunnen verbreken. Wel goed met YouTube maar niet goed met Videoland. Dit zijn allemaal protocol implementaties. Fijn dat jij dit niet ervaart. Ik heb nog meer voorbeelden maar het gaat erom dat de snelheid en ping een leuk begin is maar niet dingen echt test. Ik heb intern 2 LibreSpeed testservers draaien. Die vertellen me niet of een unicast van de ene AP naar de volgende switch word doorgegeven. Hoe ik dat test? Eenvoudig door met zowel een android als ios device de meest gebruikte handelingen te proberen. Als dat stabiel werkt ben je een eind. Daarna reageert een iMac weer anders met DNS issues als bijv. een Dell XPS15 met gewoon Windows10. Elk systeem heeft zijn eigenaardigheden, ik snap dat Unifi niet alles kan afvangen. Alleen als je iets instelt moeten ze bij een update niet default zaken gaan omgooien. Ja ik heb van alles een back, nee ik heb geen zin om na een upgrade alle settings die in de nieuwe UI moeilijk te vinden zijn na te checken. Ik ben blij dat ik met dit systeem geen bedrijven met 100-en gebruikers hoef te checken.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.